Ru5SD6oEDoN6F
Zdjęcie przedstawia głowę jasnobrązowej kozy. Zwierzę ma dwa rogi, odstające uszy, patrzy wprost. Tło jest zielone, rozmyte.

Świat bajek

Koza
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Sytuacja bez wyjścia. „Lis i kozieł” Adama Mickiewicza

Warto wiedzieć!

Alegoria w bajkach jest jednym z najważniejszych środków stylistycznych, stosowanych przez pisarzy i poetów. Pomaga zwrócić uwagę czytelnika na uniwersalneuniwersalnyuniwersalne prawdy o życiu, świecie czy naturze człowieka. Sięgając po alegorię, twórca może być pewny, że zostanie ona  odebrana i poprawnie zinterpretowana przez odbiorcę. Alegoria oprócz swojego znaczenia dosłownego ma jeszcze inne, ukryte i domyślne, ale ściśle określone, stałe, przypisane tradycją znaczenie, np.: sowa zawsze oznacza mądrość, osioł - głupotę, mrówka - pracowitość. Bajkopisarze chętnie posługiwali się alegorią, opisując zachowania zwierząt, opowiadali o ludziach, piętnowali ich przywaryprzywaryprzywary i błędy. Kontrastowe zestawienie postaci, pomagało w odczytaniu uniwersalnychuniwersalnyuniwersalnych treści. Unikali w ten sposób moralizowaniamoralizowaćmoralizowania i natrętnego dydaktyzmudydaktyzmdydaktyzmu.

Polecenie 1

Przyjrzyj się ilustracji do bajki Lis i kozieł. Jak myślisz, o czym będzie ta opowieść?

R16Hk15rsuiq7
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Zapoznaj się z opisem ilustracji Lis i kozieł. Jak myślisz, o czym będzie ta opowieść? Zapisz swoją odpowiedź.

R1JV4IuefM61U
(Uzupełnij).
RynOwtaLWTA5z
Ilustracja do bajki Ezopa Lis i kozieł w przekładzie i parafrazie J. Ogilby
Źródło: Wenceslas Hollar, Londyn 1668, 1673 lub 1675, domena publiczna.
Polecenie 2

Przeczytajcie bajkę Adama Mickiewicza Lis i kozieł z podziałem na role. Wypisz postacie, występujące w bajce. Podziel narrację na części i przydziel role kilku narratorom.

RiVWtl3sMcbZG
Lis i koziełAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Lis i kozieł

Już był w ogródku, już witał się z gąską;
Kiedy, skok robiąc, wpadł w beczkę wkopaną,
Gdzie wodę zbierano;
Ani pomyśleć o wyskoczeniu.
Chociaż wody nie było i nawet nie grząskoj0000008I7B5v22_000tp001grząsko:
Studnia na półczwarta łokciaj0000008I7B5v22_000tp002półczwarta łokcia,
Za wysokie progi
Na lisie nogi;
Zrąbj0000008I7B5v22_000tp003Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibićj0000008I7B5v22_000tp004wścibić paznokcia.
Postaw się teraz w tego lisa położeniu!
Inny zwierz pewno załamałby łapy
I bił się w chrapyj0000008I7B5v22_000tp005chrapy,
Wołając gromu, ażeby go dobił:
Nasz lis takich głupstw nie robił;
Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła.
Za czym maca wkoło zębem,
A patrzy w górę. Jakoż wkrótce ujrzał kozła,
Stojącego tuż nad zrębem
I patrzącego z ciekawością w studnię.
Lis wnet spuścił pysk na dno, udając, że pije;
Cmoka mocno, głośno chłepce
I tak sam do siebie szepce:
'Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję!
Smak lodu, a czysta cudnie.
Chce mi się całemu spłukać,
Ale mi ją szkoda zbrukaćj0000008I7B5v22_000tp006zbrukać,
Szkoda!
Bo co też to za woda!'
Kozioł, który tam właśnie przyszedł wody szukać:
'Ej! – krzyknął z góry – ej, ty ryżyj0000008I7B5v22_000tp007ryży kudłaj0000008I7B5v22_000tp008kudła,
Waraj0000008I7B5v22_000tp009Wara od źródła!'
I hop w dół. Lis mu na kark, a z karku na rogi,
A z rogów na zrąb i w nogi.

CART6 Źródło: Adam Mickiewicz, Lis i kozieł, [w:] tegoż, Antologia bajki polskiej, Wrocław 1983, s. 436–437.
Ćwiczenie 1

Opisz sytuację, która miała miejsce przed punktem zwrotnym (zanim lis ujrzał kozła).

R14wKmtZqnrBR
(Uzupełnij).
R1K59rd27oRKY
Ćwiczenie 2
Dopasuj do cytatów odpowiednie zdania lub wyrażenia. określił wysokość beczki Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” ocenił, że nie da się wyskoczyć Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” sprawdził gładkość ścian Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” uspokoił się i zaczął myśleć, jak wydostać się z beczki Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” zobaczył kozła Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” zorientował się, że chce mu się pić Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” udał, że pije wodę Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” wychwalał, niby do siebie, smak wody Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce” wyskoczył Możliwe odpowiedzi: 1. „Lis wnet spuścił pysk na dno”,, 2. „Lis mu na kark, a z karku na rogi, A z rogów na zrąb i w nogi”., 3. „Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia”., 4. „Ani pomyśleć o wyskoczeniu. Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko: Studnia na półczwarta łokcia,”, 5. „I tak sam do siebie szepce: «Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję! Smak lodu, a czysta cudnie. Chce mi się całemu spłukać, Ale mi ją szkoda zbrukać, Szkoda! Bo co też to za woda!»”, 6. „Za czym maca wkoło zębem, A patrzy w górę”., 7. „Nasz lis takich głupstw nie robił; Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła”., 8. „Za wysokie progi Na lisie nogi;”, 9. „udając, że pije; Cmoka mocno, głośno chłepce”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Określ, na czym polegał pomysł lisa.

RTu3k4tbcDzOr
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Podaj inne rozwiązania, które można by było zastosować w sytuacji, w jakiej znalazł się lis.

R1SVl3ojUF7ZQ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Oceń, który z pomysłów jest najbardziej prawdopodobny.

RtYckLgjhTFmK
(Uzupełnij).
RnjhRFK3Cmnl2
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj cechy lisa i kozła do odpowiedniej fotografii, a następnie ułóż je w kolejności alfabetycznej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Na podstawie bajki Adama Mickiewicza określ cechy lisa i kozła.

R19MY3rgsTOQ8
(Uzupełnij).
RhiAh5fv42iYk
Ćwiczenie 7
Połącz wyraz w pary, dobierz tak cechy lisa i kozła, aby tworzyły parę: cecha + antonim.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego lis nie wpada w panikę w trudnej sytuacji.

R1MYkyS2VQA4o
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Wypisz z utworu epitety i określ ich funkcję.

R1aztrsBPpPK7
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Wypisz z utworu wyraz dźwiękonaśladowczy i określ jego funkcję.

R1NNMn5pqCKj4
(Uzupełnij).
R1a9AjHzF9CyE
Ćwiczenie 11
znaleźć się w sytuacji bez wyjścia Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. znaleźć się w rozpaczliwej sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. szukać wyjścia z trudnej sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. znaleźć się w opłakanej sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. pogorszyć swoją sytuację Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. spojrzeć trzeźwo na sytuację Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. czuć się panem sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. panować nad sytuacją Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1G0eaitYvEtA
Ćwiczenie 12
Nauczyciel całkowicie 1. panował nad sytuacją w klasie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RF803lWWM7fMC
Ćwiczenie 13
beznadziejna sytuacja|
groźna sytuacja|
poważna sytuacja|
komiczna sytuacja|
niebezpieczna sytuacja|
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RvNNC1sWEzi0Z
Ćwiczenie 14
Zaznacz synonimy wyrazu „rozpacz”.

Synonim jest to wyraz o podobnym lub takim samym znaczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. załamanie, 2. lament, 3. uczuciowość, 4. żałość, 5. beznadziejność, 6. trudność
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000008I7B5v22_000tp002
j0000008I7B5v22_000tp003
j0000008I7B5v22_000tp006
j0000008I7B5v22_000tp007
j0000008I7B5v22_000tp008
j0000008I7B5v22_000tp001
j0000008I7B5v22_000tp004
j0000008I7B5v22_000tp005
j0000008I7B5v22_000tp009

Sprawdź, czy umiesz!

R1SlL28r6YEBS
Ćwiczenie 15
naiwny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. bezmyślny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. cwany Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. sprytny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. nieprzewidujący Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. niepoddający się Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. impulsywny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. bystry Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. nieumiejący ocenić sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. dający się wykorzystywać Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. ucieka się do kłamstwa Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R196vptuEGuk9
Ćwiczenie 16
naiwny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. bezmyślny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. cwany Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. sprytny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. nieprzewidujący Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. niepoddający się Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. impulsywny Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. bystry Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. nieumiejący ocenić sytuacji Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. dający się wykorzystywać Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. ucieka się do kłamstwa Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Znajdź w tekście Adama Mickiewicza złotą myśl i ją zinterpretuj.

R1eDMdMn8vXgW
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Wyszukaj w tekście Adama Mickiewicza zdanie, które mogłoby być złotą myślą. Zapisz je poniżej, a następnie zinterpretuj.

R11shGFPhkvoo
(Uzupełnij).
R45iyiky1bthM
Ćwiczenie 18
Nauczyciel całkowicie 1. panował nad sytuacją w klasie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik

dydaktyzm
dydaktyzm

pouczanie, moralizowanie;  dążenie do kształtowania u kogoś właściwych postaw lub poglądów poprzez pouczanie go lub dawanie wzorów do naśladowania

moralizować
moralizować

prawić morały, pouczać

przywary
przywary

ujemne cechy charakteru; wady

uniwersalny
uniwersalny

powszechny, ogólny; mogący mieć wszechstronne zastosowanie;  obejmujący całość, dotyczący wszystkiego lub wszystkich

Źródła:

https://zpe.gov.pl/a/sytuacja-bez-wyjscia/D1H7Hq3Iw