RuZ43spPXizAg
Studium rysunkowe postaci i szkice rysunkowe
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RqGfv4vOn8tTF
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści:

  1. Szkic a studium rysunkowe

  2. Szkic jako projekt

  3. O studium rysunkowym raz jeszcze

  4. Rysunek architektoniczny

  5. Od konturu do sylwety

  6. Już wiesz

  7. Potrafisz

  8. Słownik

link1

Szkic a studium rysunkowe

R10vlqnauZSPk
J. Kost, Głowa buldoga, studium; Witkacy, Kompozycja z roześmianą kobietą, szkic
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.

Szkic różni się od studium rysunkowego przede wszystkim tym, że jest to wstępna faza rysunku, z zaznaczonymi ramami kompozycji, proporcjami i wielkościami elementów. W szkicu kreski mogą być nieprecyzyjne, powielane, może być wiele prób poszukiwania trafnego  kształtu.

Szkicem można nazwać również wstępną fazę realizacji artystycznej, nie tylko rysunkowej; również malarskiej, rzeźbiarskiej, czy literackiej, itp.

Claude'a Moneta
Polecenie 2
R1GRSZ7XTNFP8
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RM59VUtwC5HGB1
Źródło: Claude Monet, „Impresja. Wschód słońca”, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1FKdCNYDikX3
Wyjaśnij, na czym polega rola szkicu. Odpowiedź zapisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Szkicem jest swobodnie wykonany rysunek, często o charakterze notatki, służącej późniejszemu opracowaniu dzieła. Poniżej znajduje się szkic Rembrandta „Młody mężczyzna wsparty na kuli”, wykonany charakterystyczną kreską: krótką, miękką, o zróżnicowanej intensywności:

R1PE261VHL3O7
Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rejn] "Młodzieniec wsparty na kiju," ok. 1629 r., rysunek piórkiem
Źródło: Los Angeles [czytaj: los andżeles] USA, Getty Museum [czytaj: geti mjuze], licencja: CC BY 3.0.
R1E4UFUNDF11F1
Albrecht Dürer [czytaj: albrecht djurer] Studium głowy kobiecej, 1520
Źródło: British Museum of Art [czytaj: britisz mjuze of art.] Londyn, domena publiczna.

Studium rysunkowe wymaga czasu, obserwacji. Zazwyczaj jest to rysunek walorowy, ze światłocieniem. Może być też wyłącznie linearny. Sposób opracowania tematu zależy od stylu artysty.

Na ilustracji obok znajduje się studium rysunkowe głowy kobiecej autorstwa Albrechta DüreraAlbrechta  DüreraAlbrechta Dürera

Artyści często noszą przy sobie szkicowniki i narzędzia rysunkowe. Najczęściej są to ołówki o różnej grubości i miękkości.
W ten sposób artyści mogą w krótkim czasie szkicować postacie, zjawiska, przedmioty, sceny z wyobraźni. Niekiedy przed powstaniem ostatecznego dzieła powstaje cykl składający się z wielu szkiców, czyli notatek rysunkowych. Są one szybkim zapisem poprzedzającym właściwą pracę i ułatwiają osiągnięcie zamierzonego efektu.

Albrechta  Dürera

Poniżej znajdują się dwa studia rysunkowe poprzedzone szkicami. Przyjrzyj się, jak wygląda szkic, a jak ukończone studium.

RET5ALKKNJJ5V
Ilustracja interaktywna przedstawia szkic autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje portret mężczyzny z nagim torsem. Tło stanowią dwie ściany pokoju ze zwisającą z sufitu żarówką. Siedząca bokiem postać ma twarz zwróconą w kierunku odbiorcy. Ołówkowy rysunek ma charakter luźnego szkicu. Wykonany jest swobodną kreską. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona kolejna ilustracja przedstawiająca tym razem czarno‑białe studium autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje portret mężczyzny z nagim torsem. Tło stanowi wnętrze pokoju z białą ścianą. Siedząca bokiem postać ma twarz odwróconą w kierunku odbiorcy. Ołówkowy rysunek odznacza się realizmem, został wykonany z dużą precyzją i dbałością o detal.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RSLSJXGPKE822
Ilustracja interaktywna przedstawia „Szkic do studium postaci”, autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje wykonany luźną kreską, czarno‑biały rysunek. Wertykalna kompozycja podzielona jest na dwie części czarnym, rozmytym u góry, swobodnie rysowanym pasem. Lewa strona została pokryta szarymi, nierówno rozłożonymi kreskami. Po prawej stronie, zza czarnego pionu dzielącego pracę wychyla się profil mężczyzny. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona kolejna ilustracja, przedstawiająca tym razem studium postaci autorstwa Jędrzeja Gołasia. Na pierwszym planie rysunku, po lewej stronie znajduje się fragment muru z gzymsem. Do muru przylega pionowy pas lekko przezroczystej, czarnej płaszczyzny, zza której wychyla się profil mężczyzny. Ołówkowy rysunek odznacza się realizmem, został wykonany z dużą precyzją i dbałością o detal.
Jędrzej Gołaś, „Szkic do studium postaci”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej znajduje się studium rysunkowe. Klikając w ilustrację interaktywną  zobaczysz, jak wyglądał wcześniejszy szkic do tego studium .

R3R93ZB27LULX
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek Jędrzeja Gołasia „Portret z bagażem". Ukazuje mężczyznę trzymającego duży, czarny bagaż. Postać siedzi bez koszuli i odwrócona jest w stronę widza. Tło jest niewyraźne. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt, zawierający szkic do rysunku. Na pracy tej mężczyzna narysowany jest ekspresyjną kreską, niezawierającą efektów światłocieniowych, a cienie zaznaczone są większym zagęszczeniem kreski. Pod ilustracją znajduje się informacja: Jędrzej Gołaś, Portret z bagażem, ołówek, 1996, kolekcja prywatna, online‑skills, CC BY 3.0.
Jędrzej Gołaś, „Portret z bagażem”, ołówek, 1996, kolekcja prywatna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Twórz tradycyjnie!

RowsUKZiKPL5o
Materiały i przybory plastyczne, wikipedia.pl
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RP467VSQP8TZ6
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RnVC98q4tSacC
Polecenie 3
R2eysQNuEMsJa
Jakie przedmioty wybierzesz, żeby ustawić na stole martwą naturę, którą będą rysować studenci Akademii Sztuk Pięknych?
Dobierając przedmioty zwróć uwagę, aby miały zróżnicowaną fakturę.
Swoją propozycję zapisz poniżej i przy każdym obiekcie napisz rodzaj faktury.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Na ilustracjach poniżej znajdują się przykłady martwej natury, ustawionej na stole.
Mogą być inspiracją do wykonania szkicu przed namalowaniem obrazu lub do wykonania studium rysunkowego.

RCOZ4U5EKQ7XQ
Z lewej: Martwa natura z warzywami; z prawej: Martwa natura z jajkami, fot.: camomila
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych
Polecenie 4
R12SM8AH7QE8Z
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1PCsC2EcI4jG
Wyobraź sobie, że jesteś fotografikiem i Twoim zadaniem jest wykonanie zdjęcia o tytule: „Martwa natura z zegarami".
Zaplanuj ustawienie martwej natury w dowolnym miejscu.
Dobierz odpowiednie elementy i krótko opisz swoją propozycję w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link2

Szkic jako projekt

Szkic rysunkowy jest bardzo ważny, na przykład przy projektowaniu witraży.
Artysta tworzący witraż wykonuje go zazwyczaj dwukrotnie:

  1. Raz na kartce papieru jako notatkę, rysunek przedstawiający główny zarys pomysłu

  2. Drugi raz na kartonie w skali 1:1 – wówczas szkic jest podstawą przygotowania szablonów poszczególnych elementów witrażu.

Ćwiczenie 1

Zaznacz witraże, które zostały wykonane na podstawie zamieszczonego szkicu. (na kartce w kratce):

RCZS4FLPBX17L
RQ4BXFNFTKVA3
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1b6Tpvhi4Vc3
Wyjaśnij, jaka jest różnica między szkicem a  studium rysunkowym.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

O studium rysunkowym raz jeszcze

Artyści od zawsze uważali rysunek jako podstawę nauczania sztuk pięknych.

Istotą rysunku klasycznego jest obserwacja rzeczywistości, w celu umiejętnego rysowania proporcji, przedstawienia skrótów perspektywicznych i poprawnego komponowania na płaszczyźnie. Służą temu studia z natury.

RZdEnxp9lO75F1
Studenci podczas studiowania rysunku, online-skills, CC BY 3.0
Ćwiczenie 2
R1NT68OGTM7SH
Wskaż, które określenia odnoszą się do szkicu, a które do studium. Szkic charakteryzuje: Możliwe odpowiedzi: 1. tempo pracy, 2. precyzja, 3. niedokładność, 4. dokładność, 5. delikatność, 6. dynamika Studium charakteryzuje: Możliwe odpowiedzi: 1. tempo pracy, 2. precyzja, 3. niedokładność, 4. dokładność, 5. delikatność, 6. dynamika
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RBFOM839GMGMN
Czy to zdanie jest prawdzie: „Szkic jest wstępną fazą rysunku". Wybierz właściwą odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Rysunek architektoniczny

Jest jeszcze inny rodzaj rysunku - wykonany ręką architekta.
Takie rysunki wyróżniają się dbałością o poprawność budowania brył w przestrzeni. Zwróć uwagę, jak  linie pomocnicze wyznaczają precyzyjnie piony i poziomy, uwzględniając skróty perspektywiczneskrót perspektywicznyskróty perspektywiczne, proporcje i wielkości budynków.
Architekci dołączają je czasem do swoich projektów.
Obecnie, częściej posługują się wizualizacją obiektów, tworzoną w specjalnych programach graficznych.

Ćwiczenie 3
R1cupMerwoViP
R1USS8NAMM2HC
Poniżej znajduje się inna wersja zadania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R4OFXBR22QRC7
Poniżej znajduje się inna wersja zadania.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link5

Od konturu do sylwety

Rl3MAyCgpxKlC1
Sylwetka Ferdynanda Ernsta von Waldsteina [czytaj: ferdynanda ernsta fon waldsztajna]
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.

Bezpośrednio z obrysu konturowego twarzy na cieniu wywodzi się wycinanie papierowych portretów – zwane silhouettesilhouettesilhouette , w Polsce określane jako portrety sylwetkowe.

Francuskie określenie zaczerpnięte zostało od nazwiska ministra, który takie portrety proponował swym gościom jako rodzaj rozrywki.

Od drugiej połowy XVI w. sposób takiego portretowania stał się tańszym zamiennikiem drogich portretów olejnych i zyskał na popularności.
Zobacz na ilustracji poniżej, jak wykonywano takie portrety.

silhouette
Étienne'a Silhouette
R1FARN5EK277Q
Johann Rudolph Schellenberg [czytaj: johan rudolf szelenberg] "Mężczyzna odrysowujący silhouette [czytaj: siluet] siedzącej kobiety"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RT6APrQ1HzTh41
" Mister Bethany i Patience Wright " [czytaj: myster betany i patiens rajt] autor nieznany, XVIII w., silhouette [czytaj: siluet]
Źródło: wikimedia. org, domena publiczna.

W jaki sposób powstawał portret sylwetkowy?

W celu wykonania rysunku sylwetkowego należało umieścić modela między lampą z mocną żarówką a ścianą.
Do ściany był przymocowany papier.
W ten sposób na kartkę rzucany był cień osoby pozującej, który obrysowywano ołówkiem.
Następnie był wycinany i przyklejany na wybrany podkład.

Ćwiczenie 4

Zaznacz zdjęcie ptaka, którego sylwetkę widzisz poniżej.

R1VKZ7CGPATBA
R46F8ONNQNNEG
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1NX4JDGB85LE
Napisz, jak inaczej nazywa się portret sylwetkowy.

Profile

R1KQQAACTUF5Q1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Współcześnie portrety sylwetkowe traktowane są jako ciekawostki, a możliwość przeniesienia na kartkę papieru wiernego profilu, oddającego rysy wyglądu portretowanego, stanowi podstawę dobrej zabawy plastycznej.
Zapoznaj się z pracami umieszczonymi poniżej przedstawiającymi silhouettesilhouettesilhouette.

Polecenie 5
R1NPV447ORVU5
Potrzebne będą:
- arkusz czarnego papieru;
- biała kredka lub kreda;
- lampa z mocną żarówką;
- dwustronna taśma przylepna.

Wykonaj rysunek sylwetkowy.
Za pomocą taśmy dwustronnej przylep do ściany czarny papier, przy ścianie postaw mocno świecącą lampę.
Modela umieść między ścianą a lampą, na kartce pojawi się wyrazisty cień.
Obrysuj cień kredą, a następnie wytnij go zgodnie z obrysem.
Powstały portret sylwetkowy możesz przykleić do wybranego podłoża.
Pracę przygotuj na wystawę klasowych portretów sylwetkowych.
Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
Ważne!

W przypadku niemożliwości zastosowania lampy z powodu silnego światła naturalnego - zamiast odrysowywania cienia modela - odrysuj na czarnej kartce białą kredką przedmiot o ciekawym konturze.
Następnie wytnij go zgodnie z obrysem.
Przyklej swoją pracę na białą kartkę z bloku technicznego i powieś na wystawie.

R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL.
Polecenie 5
RxFoPySzcVfAh
Wpisz w polu poniżej przynajmniej jedną cechę charakteryzującą portret sylwetkowy.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R8B39RZ9VQ8TF
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link6

Już wiesz:

  • jak odróżnić studium rysunkowe od szkicu;

  • jak wyjaśnić pojęcia: silhouette, portret sylwetkowy, profil, studium, szkic, sztuka interdyscyplinarna, sztuka interaktywna;

  • jak rozpoznać sztukę interaktywną;

  • na czym polega skrót perspektywiczny;

  • że szkic jest ważny przy projektowaniu;

  • że kreska to podstawowy środek wyrazu w rysunku;

  • że rysunek architektoniczny jest bardzo ważny w pracy architekta;

  • że rysunek konturowy to najprostszy rodzaj rysunku;

  • co to jest silhouette [czytaj: siluet];

wróć do spisu treści

link7

Potrafisz:

  • wskazać i omówić różnice między szkicem a studium rysunkowym;

  • tworzyć szkice do samodzielnie ustawionej martwej natury;

  • na podstawie szkiców, wykonać studium martwej natury;

  • wykonać rysunek sylwetowy na podstawie instrukcji;

  • rozpoznać sztukę interaktywną i opisać swoje wrażenia na jej temat;

  • udowodnić, że rysunek konturowy to najprostszy typ rysunku;

  • wyjaśnić, na czym polega rysunek architektoniczny;

  • wyjaśnić, co to jest i na czym polega silhouette [czytaj: siluet].

wróć do spisu treści

link8

Słownik

kontur
kontur

najczęściej jest to linia określająca kształt, zarys postaci lub przedmiotów; kontur może być gruby i wyrazisty, zróżnicowany, rysowany żywą kreską; w przyrodzie kontur nie występuje

kreska
kreska

ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe, którym posługuje się artysta; kreska nie tylko zależy od rodzaju narzędzia, ale również od rysownika, każdy artysta ma swój styl rysowania, można poznać jego kreskę

linia
linia

jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na styku form, plam barwnych i światłocieniowych; sama linia może być również formą, jak np. gałęzie drzew, dekoracyjne, kute ze stali ogrodzenia, napisy na szyldach

narzędzia rysunkowe
narzędzia rysunkowe

podstawowymi narzędziami, a zarazem technikami rysunkowymi są ołówek, węgiel, sepia i sangwina, oraz kredki, piórko, patyk i tusze, pędzle i farby (tzw. suchy pędzel), gumka, kreda a także palce; narzędziem rysunkowym może być wszystko, co pozostawia ślad na powierzchni

profil
profil

twarz widziana z boku, a także jej wizerunek w sztuce

rysunek
rysunek

kompozycja na płaszczyźnie, utworzona poprzez rysowanie na powierzchni różnorodnych kresek, które tworzą kontury postaci lub przedmiotów, albo też  walorowe przejścia, przy użyciu odpowiednich narzędzi; rysunek jest także działem sztuk plastycznych

silhoulette
silhoulette

portret, rysunek sylwetkowy

skrót perspektywiczny
skrót perspektywiczny

zmniejszanie rozmiarów obiektów w miarę ich oddalania, w celu oddania trójwymiarowości na dwuwymiarowej płaszczyźnie

studiować
studiować

gruntowanie poznawać, badać coś

studium
studium

wnikliwe przedstawienie studiowanego obiektu zjawiska w oparciu o pogłębioną obserwację, często poprzedzone szkicami

szkic
szkic

szybki rysunek, zwykle z natury, będący notatką z postrzeganych zjawisk lub zapis poszczególnych etapów koncepcji artystycznych; służy doskonaleniu techniki i umiejętności obserwacji artysty

środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego

to środki plastyczne, którymi  posługuje się artysta, tworząc swoją pracę, należą do nich: kompozycja, linia, perspektywa, barwa, kontur, światłocień, kreska, plama, walor, faktura

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • encyklopedia.pwn.pl

Linki do e‑materiałów

wróć do spisu treści

link2