To jest moje miejsce
Czas trwania: 90 min
Cele i oczekiwane rezultaty
Ćwiczenie odmiany przez przypadki.
Ćwiczenie zapisu danych teleadresowych.
Kryteria sukcesu (językiem ucznia)
Poznasz odmianę rzeczowników przez przypadki.
Potrafisz napisać poprawnie, gdzie mieszkasz.
Potrafisz napisać/ powiedzieć kilka zdań o sobie.
Narzędzia i środki dydaktyczne
Minecraft: Education Edition (Bibliotekarka, Bibliotekarz, pani Bożena),
grafika
Przypadki
(załącznik nr 1), karta pracy przygotowana przez nauczyciela,Google Maps,
gry dydaktyczne wykorzystane w mapie,
różne rekwizyty do schowania w pudełku,
mapa administracyjna Polski.
Scenariusz
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody/ formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | Wprowadzenie przypadków. Ćwiczenia. | Zadanie aktywne polegające na zadawaniu pytań: Co ci się podoba? Co lubisz? Czego nie masz w kieszeni? Gdzie mieszkasz? itp. zgodnie ze wskazówkami grafiki „Przypadki” (załącznik nr 1). Nauczyciel inspiruje uczniów, by wczuwali się w sytuację przy wołaczu albo by zgadywali, co ma schowane w pudełku. | 10 min | dynamiczna rozmowa, scenki, zabawa rekwizytami |
II. Część właściwa | Ćwiczenie słuchania ze zrozumieniem. Poznawanie nowego słownictwa. | Nauczyciel opowiada krótką historię szkoły (rzeczywistej, w której fizycznie przebywają uczniowie), wyjaśnia nowe słownictwo, prosi uczniów, by przeczytali głośno treść historii szkoły z karty pracy, pomaga stworzyć odpowiedzi do pytań i umieścić fakty o szkole na osi czasu. | 20 min | Słuchanie ze zrozumieniem, karta pracy zawierająca: treść opowiadanej przez nauczyciela historii szkoły, kilka pytań do treści historii, oś czasu w jednym z zadań. |
Wykorzystanie słownictwa w mówieniu o sobie. | Uczniowie wykorzystują grafikę „Przypadki” (załącznik nr 1), by napisać w zeszycie kilka zdań o sobie. | 10 min | praca samodzielna | |
Praca z Google Maps, rozmowa. | Nauczyciel wyświetla miejsce, w którym znajduje się szkoła. Wprowadza słowa: miasto, województwo. Uczniowie wzbogacają słownictwo i uzupełniają utworzoną przed chwilą notatkę o sobie o informacje dotyczące swojego miejsca zamieszkania. | 10 min | Pogadanka, wykorzystanie poznanego słownictwa, zabawa w czytanie niektórych ciekawszych nazw miejscowości (samodzielnie wyszukane przez nauczyciela) lub nazw miejscowości w okolicy szkoły (Google Maps). | |
Praca samodzielna uczniów. | Uczniowie wykonują samodzielnie zadania: Bibliotekarka, Bibliotekarz, pani Bożena. Nauczyciel asystuje uczniom. | 20 min | gra | |
III. Zakończenie | Sprawdzenie notatki w grze i utrwalenie słownictwa. | Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie poprawnie zapisali w wirtualnych zeszytach województwo i miasto, w którym obecnie mieszkają. Następnie ćwiczy z uczniami wymowę (nazwy województw). | 10 min | Mapa administracyjna Polski w formie ćwiczenia na platformie Learningapps. Wyświetlenie zadania z gry, wykonanie wspólne w ramach podsumowania. |
Zapisanie adresu. | Nauczyciel prosi uczniów, by zapisali w zeszycie wszystkie dane teleadresowe; czas poświęcony na ćwiczenie głośnego czytania. | 10 min | notatka w zeszycie |