Czas trwania: 90 min

Cele i oczekiwane rezultaty

  • Ćwiczenie wymowy.

  • Poznanie alfabetu.

  • Doskonalenie umiejętności nazywania warzyw i owoców.

  • Wprowadzenie do zastosowania przymiotnika i przyimka w opisie.

  • Wprowadzenie do konstrukcji z narzędnikiem.

Kryteria sukcesu (językiem ucznia)

  • Potrafisz wymówić wszystkie litery polskiego alfabetu.

  • Znasz nazwy określające warzywa i owoce.

  • Potrafisz opisać cechy przedmiotu i jego umiejscowienie.

  • Wiesz, jak zamówić kanapkę.

Narzędzia i środki dydaktyczne

  • nagranie piosenki, tekst piosenki,

  • rekwizyty (warzywa i owoce) – do przypięcia na tablicy lub rozłożenia na stole,

  • Minecraft: Education Edition (Darek, pani Zosia, Rafał),

  • grafiki: „Alfabet” (załącznik nr 1), „Przyimki” (załącznik nr 2), menu „Pasibus”.

Scenariusz

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

Wprowadzenie w temat, ćwiczenie alfabetu i poznawanie nazw warzyw.

Wysłuchanie piosenki, przećwiczenie treści zwrotek, wspólne zaśpiewanie.

15 min

Zamieszczone w serwisie YouTube nagranie piosenki „Alfabet warzywno‑owocowy”.

II. Część właściwa

Przećwiczenie wymowy, ustny opis z wykorzystaniem czasownika „być” z cz. teraźniejszym.

Wykorzystanie grafiki „alfabet stołówka.png”, ćwiczenie opisu. Pytania: kto to jest?, co to jest?, jaki?/ jaka?/ jakie?

Kolory: biały, fioletowy, czarny, brązowy, niebieski.

Smaki: słodki, gorzki, kwaśny, słony, ostry.

Podział na rodzaje rzeczownika i przymiotnika (dopasowanie cech i nazw owoców i warzyw do rodzaju).

Koniugacja „być”. Utrwalenie poprzez pytania: Duży – mały, jest – nie ma.

15 min

ćwiczenia ustne, praca przy tablicy, grafika „Alfabet” (załącznik nr 1)

Określanie kierunków i drogi.

Rozłożenie różnych owoców i warzyw (przypięcie w różnej konfiguracji na tablicy lub położenie na stole).

Opisanie umiejscowienia elementów przy użyciu przyimków, np. na, za, pod, w, nad, o, obok, pomiędzy.

10 min

rekwizyty, grafika „Przyimki” (załącznik nr 2)

Praca samodzielna uczniów.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadania: Darek, pani Zosia, Rafał. Nauczyciel asystuje uczniom.

20 min

gra

III. Zakończenie

Wynalazcy burgerów.

Przedstaw menu kanapek w restauracji „Pasibus”. Uczniowie tworzą pomysł na własną kanapkę.

10 min

Dostępne w internecie menu restauracji „Pasibus”.

Zapisanie pomysłu na własną kanapkę w zeszycie.

Zamawianie w restauracji.

Uczniowie oglądają różne kanapki w menu „Pasibus” i ćwiczą ich zamawianie (nauczyciel jest pracownikiem restauracji).
Poproszę kanapkę z… (+N).

10 min

Menu „Pasibus”.

Utrwalenie poznanego słownictwa.

Uczniowie tworzą ilustrację do piosenki „Chodź pomaluj mój świat”.

10 min

Dostępne w internecie tekst i wykonanie piosenki „Chodź pomaluj mój świat” zespołu Dwa Plus Jeden, tekst: Marek Dutkiewicz, muzyka: Janusz Kruk.

Załącznik nr 1

RrBe7NXc7tIkR

Załącznik nr 1. Alfabet
Plik DOCX o rozmiarze 424.22 KB w języku polskim
RhOSLG2ATeQDU

Załącznik nr 1. Alfabet
Plik PDF o rozmiarze 552.94 KB w języku polskim

Załącznik nr 2

RCpqwK4QF2KBO

Załącznik nr 2. Przyimki
Plik DOCX o rozmiarze 382.13 KB w języku polskim
R18lube8iwt4I

Załącznik nr 2. Przyimki
Plik PDF o rozmiarze 199.43 KB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

Ro1MxduDkiDQn

Plik MCWORLD o rozmiarze 16.95 MB w języku polskim