Części składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznych
Turbina w silniku turbinowym
Turbina osiowa silnika lotniczegoTurbina osiowa silnika lotniczego
Schemat turbiny osiowej silnika lotniczegoSchemat turbiny osiowej silnika lotniczego
Schemat konstrukcji łopatek turbinySchemat konstrukcji łopatek turbiny
Turbina akcyjna — rozprężanie na łopatkach wieńca dyszowego turbinyTurbina akcyjna — rozprężanie na łopatkach wieńca dyszowego turbiny
Turbina reakcyjna — rozprężanie na łopatkach obydwu wieńców turbinyTurbina reakcyjna — rozprężanie na łopatkach obydwu wieńców turbiny
Rozrusznik pneumatyczny silnika turbinowegoRozrusznik pneumatyczny silnika turbinowego
Turbina osiowa silnika lotniczego
Turbina jest elementem silnika służącym do zamiany energii spalin na pracę mechaniczną, bądź do napędu sprężarki czy do napędu wirnika nośnego lub śmigła.
Ilustracja przedstawia turbinę osiową silnika lotniczego. Całość kształtem przypomina krótki walec z większymi otworami przy jednej podstawie. Poszczególne elementy układu wyróżniono punktami interaktywnymi. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z podpisem w formie tekstowej i dźwiękowej. Na schemacie naniesiono 6 punktów interaktywnych.
Turbina trzystopniowa znajduję się w środku turbiny. Na ilustracji w lewym górnym rogu.
Wał turbiny przechodzi przez główną oś turbiny. Po prawej stronie wystaje koło zębate o skośnych zębach, które zostało utworzone na końcówce wału.
Dyszę wylotowa komory spalania umieszczone są wokół wału turbiny, są one przekrzywione w tym samym kierunku by wytworzyć lej powietrza w dyszy zwiększając ciśnienie na wylocie.
Łopatki kierujące kierowniczki dyszy znajdują się w środku turbiny.
Osłona łopatek turbiny jest obudowana po zewnętrznym obwodzie łopatek.
Kołnierz montażowy zespołu jest obudowany wokół turbiny zabezpieczając i stabilizując jego wewnętrzne części.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Schemat turbiny osiowej silnika lotniczego
Ilustracja przedstawia schemat turbiny osiowej silnika lotniczego. Poszczególne elementy układu wyróżniono punktami interaktywnymi. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z podpisem w formie tekstowej i dźwiękowej. Na schemacie naniesiono 14 punktów interaktywnych.
Kołnierz montażowy zespołu wydechowego znajduje się na krawędzi obudowy, w lewym górnym rogu ilustracji.
Łożysko sprężarki niskiego ciśnienia znajduje się wewnątrz turbiny, w środkowej części ilustracji. Turbina zamontowana jest na połowie wału.
Łożysko sprężarki średniociśnieniowej znajduje się za łożyskiem sprężarki niskiego ciśnienia.
Kołnierz montażowy komory spalania. znajduje się pod zewnętrzna obudową. W środkowo‑górnej części ilustracji.
Łożysko wspólne stopnia średniego i wysokiego ciśnienia. znajduje się pod turbiną. W środkowej części ilustracji.
Wał sprężarki niskociśnieniowej znajduje się po prawej stronie ilustracji.
Wał sprężarki średniociśnieniowej znajduje się na wałku sprężarki niskociśnieniowej.
Wał sprężarki wysokociśnieniowej znajduje się za wałkiem sprężarki średniociśnieniowej.
Jednostopniowa sprężarka wysokiego ciśnienia znajduję się wewnątrz turbiny. W dolno‑środkowej części ilustracji.
Łopatki kierujące dyszy niskiego ciśnienia znajduje się wewnątrz turbiny. W dolno‑środkowej części ilustracji.
Jednostopniowa sprężarka średniociśnieniowa znajduje się wewnątrz turbiny. W dolno‑środkowej części ilustracji.
Dwustopniowa sprężarka niskociśnieniowa znajduję się w przedniej części układu. W lewym dolnym rogu ilustracji.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Schemat konstrukcji łopatek turbiny
Łopatki turbiny wykorzystywane w lotnictwie są elementem kluczowym dla działania silnika odrzutowego. Służą do konwersji energii cieplnej powstałej w wyniku spalania paliwa i powietrza na mechaniczną energię, która jest niezbędna do wytworzenia ciągu.
Łopatki turbiny są wykonywane z trwałych i odpornych na wysokie temperatury materiałów, takich jak stopy tytanu i ceramiki, aby zapewnić ich trwałość i bezpieczeństwo.
Konstrukcja łopatki jest skoncentrowana na zapewnieniu maksymalnej wydajności i minimalnej strat energii. Łopatki są zwykle wyprofilowane w kształcie litery airfoil, aby zwiększyć efektywność i zapewnić płynne przepływanie powietrza. Wewnętrzne powierzchnie łopatek są zazwyczaj wykończone powłokami termicznymi, aby zapobiegać ich nagrzewaniu.
W zależności od rodzaju silnika, łopatki turbiny w lotnictwie mogą mieć różne kształty i rozmiary. Na przykład, łopatki w turbinie gazowej są znacznie większe niż łopatki w turbinie odrzutowej, ponieważ muszą przetwarzać większe ilości powietrza i gazów.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Turbina akcyjna — rozprężanie na łopatkach wieńca dyszowego turbiny

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Turbina reakcyjna — rozprężanie na łopatkach obydwu wieńców turbiny

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Rozrusznik pneumatyczny silnika turbinowego
Rozrusznik pneumatyczny silnika turbinowego jest w zasadzie mniejszą turbiną napędzaną sprężonym powietrzem. Energia sprężonego gazu jest zamieniana na moment obrotowy przekazywany przez wieniec zębaty silnika turbinowego, dzięki czemu zaczyna się on obracać i przeprowadzany jest proces rozruchu.
W celu uruchomienia silnika konieczne jest zapewnienie początkowego momentu obrotowego, który zapewni przepływ powietrza w silniku.
Typowa sekwencja startu silnika turbinowego:
Rozrusznik wprawia w ruch silnik.
Iskra zapłonowa.
Wtrysk paliwa.
Wyłączenie rozrusznika.
Wytworzenie iskry zapłonowej przed dostarczeniem paliwa do komory spalania minimalizuje zużycie paliwa oraz minimalizuje ryzyko eksplozji i pożaru.

Ilustracja przedstawia rozrusznik silnik turbinowy. Urządzenie o walcowatym kształcie z zwężeniem po środku i zaokrąglonymi krawędziami zamocowane jest w lewej dolnej części silnika obok dyszy wlotowej.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści