E-materiały do kształcenia zawodowego

E‑book do e‑materiału Obsługa oraz konserwacja maszyn i urządzeń metalurgicznych

MTL.03. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego - Operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego 812122, Technik przemysłu metalurgicznego 311708

bg‑cyan

Obsługa oraz konserwacja maszyn i urządzeń metalurgicznych

E‑BOOK

1

Zapewnienie utrzymania ruchu

Na dzisiaj, w większości średnich i większych zakładów istnieją Służby Utrzymania Ruchu. Utrzymanie Ruchu (UR) ma na celu dosłownie „utrzymanie w ruchu” maszyn, które są niezbędne dla potrzeb realizowania zadań produkcyjnych. W zależności od stopnia złożoności poszczególnych zakładów, Służby Utrzymania Ruchu mogą liczyć od pojedynczych osób do całych działów złożonych nawet z setek osób.

Służby eksploatacyjne kierują użytkowaniem urządzeń. W systemie kierowania można wyróżnić trzy podstawowe procesy działania: wykorzystanie posiadanych zasobów, ich utrzymanie i odnawianie. W przedsiębiorstwie produkcyjnym realizatorami procesu wykorzystania posiadanych zasobów są: dyrekcja, służby ekonomiczne i zbytu, służby konstrukcyjne i technologiczne.

Realizatorem procesu utrzymania posiadanych zasobów jest służba eksploatacyjna, a realizatorem odnawiania posiadanych zasobów – służby inwestycyjne i zaopatrzenia. Podział i zadania służby eksploatacyjnej przedsiębiorstwa produkcyjnego pokazano w poniższej tabeli oraz na schemacie.

Typ służby i zadania dla rodzaju służby eksploatacyjnej - kierowanie

Typ służby

Zadania

normowanie eksploatacji

opracowanie: norm, normatywów, zasad eksloatacji, instrukcji eksploatacji

inspekcja eksploatacyjna

nadzór, kontrola, dozór nad eksploatacją

planowanie eksploatacji

opracowanie planów operatywnych i wieloletnich

informacje eksploatacyjne

prowadzenie: ewidencji, sprawozdań, banku informacji

analiza eksploatacji

opracowywanie: wskaźników ekonomicznych, niezawodności, trwałości

bezpieczeństwo i higiena eksploatacji

ochrona w zakresie BHP

Typ służby i zadania dla rodzaju służby eksploatacyjnej - użytkowanie

Typ służby

Zadania

produkcja

użytkowanie urządzeń

Typ służby i zadania dla rodzaju służby eksploatacyjnej - obsługiwanie

Typ służby

Zadania

utrzymanie ruchu

konserwacja i przeglądy

remontowanie

remonty bieżące, średnie i główne, regeneracja elementów

pogotowie techniczne

diagnostyka i naprawy awaryjne

legalizacja

legalizacja urządzeń kontrolnych

diagnostyka

diagnostyka techniczna

smarowanie

smarowanie urządzeń

transport

transport urządzeń

RtCmFCFNxlAGL1
Podział obsługi technicznej
Źródło: GroMar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Typy konserwacji utrzymania ruchu

Służby utrzymania ruchu realizują swą misje w oparciu o różne strategie i techniki wykorzystując różne metody i narzędzia. Generalnie, działania utrzymania ruchu można podzielić na reakcyjne, prewencyjne i predykcyjne.

  1. Reakcyjne UR
    naprawa po awarii (ang. run to failure). W większości jest to niepożądana sytuacja czyli zatrzymanie maszyny wskutek awarii. Czasami jednak dopuszcza się taką strategię, a mianowicie wtedy gdy konsekwencje awarii nie są znacząco uciążliwe dla użytkownika (np. łączny koszt postoju maszyny i koszt jej naprawy jest znacząco niższy niż koszt działań zapobiegawczych awarii) lub awaria taka jest niemożliwa do przewidzenia.

Ten rodzaj UR cechuje:

  • Najtańsze bieżąca konserwacja (a właściwie jej brak)

  • Wysokie ryzyko nieprzewidzianej awarii

  • Duży koszt naprawy maszyn

R1EMSBxBHR8n71
Reakcyjne UR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Prewencyjne UR
    planowa naprawa i planowa wymiana (ang. preventive maintenance) - okresowe remonty niezależne od stanu maszyny. Ten rodzaj UR cechuje:

  • niska awaryjność przy dużej częstości remontów,

  • wysokie koszty remontów,

  • marnotrawstwo środków wymianę jeszcze nie w pełni zużytych części,

  • wzrost ryzyka awarii z powodów niewłaściwie wykonanych remontów,

Dobrym przykładem prewencyjnego UR jest wymiana filtrów oleju, paliwa, czy powietrza w warsztatach samochodowych, gdzie kryterium wymiany jest przebieg samochodu (np.10 tys km) lub czas eksploatacji (np. 1 rok). Co istotne filtry te są wymienia niezależnie od ich faktycznego stanu technicznego (część z nich może być nadal w dobrym stania), natomiast ta prewencyjna wymiana ma zabezpieczyć samochód przed awarią.

R1A3EWPzOcmWq1
Prewencyjne UR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Predykcyjne UR
    konserwacja prognostyczna (ang. predictive maintenance, condition based maintenance). Strategia ta polega na okresowym (cykliczne pomiary i przeglądy) bądź ciągłym (pomiary online) sprawdzaniu stanu technicznego maszyn i urządzeń. W oparciu o wyniki pomiarów podejmuje się działania mające na celu Prewencyjną naprawę lub wymianę negatywnie zdiagnozowanego elementu, aby nie dopuścić do awarii (Reakcyjne UR). Ten rodzaj UR cechuje:

  • monitorowanie stanu maszyny (ang. condition monitoring) obserwacja symptomów zwiastujących zbliżającą się awarię,

  • naprawa maszyn tylko gdy jest to potrzebne – w zależności od ich aktualnego stanu

  • możliwość planowania napraw,

  • niskie koszty eksploatacji.

REPyxlDMCeG6q1
Predykcyjne UR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symptomy, które można wykryć za pomocą technik predykcyjnego UR:

  • Dynamiczne: Wykrywanie potencjalnych awarii generujących nietypową ilość energii w postaci fal (np. drgania, impulsy, dźwięki).

  • Cząstkowe: Wykrywanie potencjalnych awarii powodujących uwalnianie cząstek do środowiska.

  • Chemiczne: Wykrywanie potencjalnych awarii powodujących uwalnianie do środowiska wykrywalnych ilości chemikaliów (np. zamiana ph, uwalnianie produktów reakcji chemicznych).

  • Fizyczne: Wykrywanie potencjalnych awarii obejmujących zmiany w wyglądzie lub konstrukcji zasobu (np. ugięcie belki).

  • Temperatura: Wykrywanie potencjalnych awarii powodujących zmianę temperatury zasobu (np. wzrost temperatury wskutek tarcia).

  • Elektryczne: Wykrywanie potencjalnych awarii powodujących zmianę właściwości elektrycznych zasobu (np. obniżenie rezystancji izolacji).

Najlepiej obrazującą monitorowanie stanu maszyny jest krzywa potencjalnej awarii, tzw. krzywa P‑F (ang. P‑potential failure, F- failure)

R1T1gMCDJeiIu1
Krzywa potencjalnej awarii
Źródło: GroMar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Krzywa ta obrazuje jak w trakcie eksploatacji stopniowo pogarsza się stan techniczny (wydajność) urządzenia i jakie symptomy zbliżającej się awarii się pojawiają. Cała predykcyjna strategia polega na tym, aby po wykryciu symptomów zbliżającej się awarii dokonać planowej naprawy lub wymiany (ang. preventive maintenance) zużywającego się elementu, zanim, osiągnie on stan awarii. Ze wszystkich przytoczonych wyżej typów konserwacji, konserwacja predykcyjna jest najbardziej pożądana i wydajna, albowiem zapewnia najwyższą dostępność maszyn, przy jednocześnie najniższych kosztach. Konserwacja predykcyjna i prewencyjna są razem nazywane konserwacją proaktywną, albowiem jej działania są wykonywane zanim nastąpi awaria. Wszystkie powyżej przytoczone strategie są elementami metodologii RCM (ang. Reliability Centered Maintenance) – konserwacji ukierunkowanej na niezawodność, stosowanej coraz powszechniej w przemyśle jak i innych rodzajach gospodarki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane materiały multimedialne