W planach na jutro
![Jezioro Źródło: Richard Palmer, licencja: CC BY-SA 3.0.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1CYWije8t4lo/2/202MVfbF87LVFiPBL0uXgO6S4FkMs325.jpg)
Jakie masz plany na jutro albo na najbliższy weekend? Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Z wiersza, z którym będziesz dziś pracować, usunięto powtarzający się przymiotnik. Odgadnij brakujący wyraz (bez zaglądania do oryginalnego tekstu K. I. Gałczyńskiego).
Jutro popłyniemy daleko,
jeszcze dalej niż te obłoki,
pokłonimy się ............ brzegom,
odkryjemy ............ zatoki;
............ ryby znajdziemy w jeziorach,
............ gwiazdy złowimy w niebie,
popłyniemy daleko, daleko,
jak najdalej, jak najdalej przed siebie.
Starym borom ............ damy imię,
............ ptaki znajdziemy i wody,
posłuchamy, jak bije olbrzymie,
zielone serce przyrody.
Poeta, którego już znasz z „Teatrzyku Zielona Gęś”, Konstanty Ildefons Gałczyński, wyjeżdżał latem do leśniczówki Pranie nad Jeziorem Nidzkim na Mazurach. Tu powstało wiele jego utworów m.in. „Kronika olsztyńska” i tu spędził ostatnie trzy lata swego życia. Obecnie w Praniu znajduje się Muzeum K. I. Gałczyńskiego.
Kronika olsztyńskaJutro popłyniemy daleko,
jeszcze dalej niż te obłoki,
pokłonimy się nowym brzegom,
odkryjemy nowe zatoki;nowe ryby znajdziemy w jeziorach,
nowe gwiazdy złowimy w niebie,
popłyniemy daleko, daleko,
jak najdalej, jak najdalej przed siebie.Starym borom nowe damy imię,
nowe ptaki znajdziemy i wody,
posłuchamy, jak bije olbrzymie,
zielone serce przyrody.Konstanty Ildefons Gałczyński, Kronika olsztyńska, [w:] , Wybór poezji, Wrocław 1982, s. 224.
Zakreśl w wierszu dowolnym kolorem czasowniki w pierwszej osobie liczby mnogiej czasu przyszłego. Następnie uzupełnij wniosek: Osoba mówiąca w wierszu wypowiada się w imieniu…
Wyjaśnij tytuł wiersza, odwołując się do elementów przyrody wymienionych w utworze oraz notatce o K.I. Gałczyńskim.
Znajdź w wierszu środki stylistyczne i nazwij je.
Wyobraź sobie „jak bije olbrzymie, zielone serce przyrody” i przygotuj odpowiednią ścieżkę dźwiękową albo narysuj swoje wyobrażenie.