Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby udostępnić materiał Dodaj całą stronę do teczki
RqbchkGf4BEXB11
lustro Źródło: Małgorzata Skibińska, Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Małgorzata Skibińska, Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 1

Przygotuj interaktywną galerię najważniejszych wartości w twoim życiu. Dodaj zdjęcia lub ilustracje tego, co ma dla ciebie największe znaczenie, co cenisz w życiu najbardziej.

Ryq4VCu4RHv0s1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 2
R1AjMgrScyRmP1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RxJXqSHBLJYzk1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij z pomocą słownika języka polskiego, co to za pieniądze:

  • gotówka,

  • drobne,

  • banknot,

  • moneta,

  • bilon,

  • waluta.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5

Jak można wytłumaczyć małemu dziecku, co to są pieniądze? Zapisz swoją wypowiedź tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
Ciekawostka

Jedną z najstarszych postaci pieniędzy stanowiły muszelki porcelanki (kauri). Sznur muszli składający się z pięciu do dziesięciu sztuk stanowił podstawową jednostkę monetarną w czasach dynastii Shang (XVII – XI w. p.n.e.) w Chinach.
W Egipcie i Mezopotamii w drugim tysiącleciu p.n.e. pojawiły się kółka z brązu, które można było łatwo nosić po nawleczeniu na pętlę z drutu. Ich wartość ustalano według wagi.
Pierwsze prawdziwe monety pojawiły się w królestwie Lidii, w obecnej Turcji zachodniej około 650 r. p.n.e. Miały one postać niewielkich bryłek, podobnych do grochu, wykonanych z elektrum (naturalnego stopu złota i srebra).
Papierowe pieniądze pierwsi wprowadzili Chińczycy (pierwsza próba miała miejsce około I w. p.n.e.).

(Na podstawie: Peter James, Nick Thorpe „Dawne wynalazki”)

Lusterko i pieniądzeMichel Piquemal
Michel Piquemal Lusterko i pieniądze

Bajka żydowska

Pewnego razu małe dziecko zapytało swego ojca:
– Tato, co to są pieniądze?
Ojciec zastanawiał się przez chwilę, a potem wziął kawałek zwykłego szkła i podniósł go do oczu dziecka, prosząc je:
– Popatrz przez nie!
Dziecko mogło zobaczyć przez szkło i swojego ojca, i ludzi, którzy przechodzili ulicą, i przejeżdżające nią pojazdy.
Potem ojciec wziął srebrną farbę i pokrył nią całą powierzchnię jednej strony szkła, żeby zrobić z niej podlew lusterka.
– Popatrz teraz – poprosił.
Ale w tak utworzonym lustrze dziecko widziało już tylko własną twarz.
– To jest właśnie niebezpieczeństwo, które niesie ze sobą pieniądz – powiedział ojciec. – Prowadzi ono do tego, że widzisz już tylko samego siebie.

j0000008R8B6v21_00000_BIB_001Michel Piquemal, Lusterko i pieniądze, [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, tłum. Halina Sobieraj, Warszawa 2004, s. 36.
Ćwiczenie 6

Odpowiedz na pytania:

  • Jak ojciec wytłumaczył dziecku, co to są pieniądze?

  • Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?

Ćwiczenie 7

Wytłumacz na podstawie tekstu i własnych doświadczeń, jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą pieniądz.

Ćwiczenie 8

Jak, waszym zdaniem, człowiek powinien postępować w życiu, żeby nie dostrzegać w nim tylko siebie samego?

Ćwiczenie 9

Wskaż cechy wspólne lusterka i pieniądza (monety). Weź pod uwagę barwę, ciężar, dźwięk, który wydają itp.

Ćwiczenie 10

Przeczytaj poniższą sentencję chińską. Zapisz w drugiej kolumnie tabeli, co – twoim zdaniem – można, a czego nie można kupić za pieniądze.

R1IDS7sD8ZTaI1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 11
R1HvNFrNvxbd91
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Aplikacje dostępne w
Pobierz aplikację ZPE - Zintegrowana Platforma Edukacyjna na androida