Widzieć nie tylko siebie
Przygotuj interaktywną galerię najważniejszych wartości w twoim życiu. Dodaj zdjęcia lub ilustracje tego, co ma dla ciebie największe znaczenie, co cenisz w życiu najbardziej.
Dopasuj poprawne znaczenia do podanych związków frazeologicznych.
być bez pieniędzy, niewielka suma złożona na jakiś cel kosztem wyrzeczeń, lecz z serca, przez ludzi niezamożnych, znać kogoś bardzo dobrze, na wylot; szczególnie: znać kogoś ze złej strony, odzywać się, nie będąc pytanym, mając pieniądze, łatwo je rozmnożyć, bardzo tanio, mieć bardzo dużo pieniędzy
znać kogoś jak zły szeląg | |
nie mieć grosza (przy duszy) | |
za psie pieniądze | |
pieniądz robi pieniądz | |
wdowi grosz | |
mieć pieniędzy jak lodu | |
wtrącać swoje trzy grosze |
Wyjaśnij z pomocą słownika języka polskiego, co to za pieniądze:
gotówka,
drobne,
banknot,
moneta,
bilon,
waluta.
Jak można wytłumaczyć małemu dziecku, co to są pieniądze? Zapisz swoją wypowiedź tutaj lub w zeszycie.
Jedną z najstarszych postaci pieniędzy stanowiły muszelki porcelanki (kauri). Sznur muszli składający się z pięciu do dziesięciu sztuk stanowił podstawową jednostkę monetarną w czasach dynastii Shang (XVII – XI w. p.n.e.) w Chinach.
W Egipcie i Mezopotamii w drugim tysiącleciu p.n.e. pojawiły się kółka z brązu, które można było łatwo nosić po nawleczeniu na pętlę z drutu. Ich wartość ustalano według wagi.
Pierwsze prawdziwe monety pojawiły się w królestwie Lidii, w obecnej Turcji zachodniej około 650 r. p.n.e. Miały one postać niewielkich bryłek, podobnych do grochu, wykonanych z elektrum (naturalnego stopu złota i srebra).
Papierowe pieniądze pierwsi wprowadzili Chińczycy (pierwsza próba miała miejsce około I w. p.n.e.).
(Na podstawie: Peter James, Nick Thorpe „Dawne wynalazki”)
Lusterko i pieniądzeBajka żydowska
Pewnego razu małe dziecko zapytało swego ojca:
– Tato, co to są pieniądze?
Ojciec zastanawiał się przez chwilę, a potem wziął kawałek zwykłego szkła i podniósł go do oczu dziecka, prosząc je:
– Popatrz przez nie!
Dziecko mogło zobaczyć przez szkło i swojego ojca, i ludzi, którzy przechodzili ulicą, i przejeżdżające nią pojazdy.
Potem ojciec wziął srebrną farbę i pokrył nią całą powierzchnię jednej strony szkła, żeby zrobić z niej podlew lusterka.
– Popatrz teraz – poprosił.
Ale w tak utworzonym lustrze dziecko widziało już tylko własną twarz.
– To jest właśnie niebezpieczeństwo, które niesie ze sobą pieniądz – powiedział ojciec. – Prowadzi ono do tego, że widzisz już tylko samego siebie.
Odpowiedz na pytania:
Jak ojciec wytłumaczył dziecku, co to są pieniądze?
Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
Wytłumacz na podstawie tekstu i własnych doświadczeń, jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą pieniądz.
Jak, waszym zdaniem, człowiek powinien postępować w życiu, żeby nie dostrzegać w nim tylko siebie samego?
Wskaż cechy wspólne lusterka i pieniądza (monety). Weź pod uwagę barwę, ciężar, dźwięk, który wydają itp.
Przeczytaj poniższą sentencję chińską. Zapisz w drugiej kolumnie tabeli, co – twoim zdaniem – można, a czego nie można kupić za pieniądze.