Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
1
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w wirtualnym laboratorium chemicznym, w którym znajduje się pięć probówek (analiza A‑E), a Twoim zadaniem jest określenie, jaki anion znajduje się w probówce (anion chlorkowy, jodkowy, węglanowy, azotanowy(V), siarczanowy(VI)). Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz obserwacje, a następnie sformułuj wnioski.

R1VDTnW3Km0FP
Wirtualne laboratorium pt. „Jak dokonać identyfikacji anionu w wodnym roztworze soli?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
RFKnUCwICCfU6
Analiza doświadczenia: Tytuł doświadczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Laboratorium 1

Zapoznaj się z opisem serii eksperymentów przeprowadzonych w laboratorium chemicznym. Na koniec rozwiąż krótkie zadania sprawdzające.

Sprzęt laboratoryjny i odczynniki, znajdujące się na stole laboratoryjnym, to:

– szklane probówki – probówki, podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

– dwa drewniane statywy na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

– opakowanie pipet Pasteura – wąska rurka pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.

– 0,1 mol/dmIndeks górny 3 roztwór azotanu(V) srebra(I) AgNOIndeks dolny 3, butelka opisana piktogramami: silny utleniacz, szkodliwy dla środowiska i żrący;

– 1 mol/dmIndeks górny 3 roztwór chlorku baru(II) BaClIndeks dolny 2 opisany piktogramem: może powodować śmierć;

– 1 mol/dmIndeks górny 3  Indeks górny koniecroztwór octanu ołowiu(II) Pb(CHIndeks dolny 3COO)Indeks dolny 2: opisany symbolami: rakotwórczy, toksyczny dla środowiska naturalnego;

– 1 mol/dmIndeks górny 3 roztwór kwasu chlorowodorowego HCl opisany: żrący i należy zachować ostrożność;

– 1 mol/dmIndeks górny 3 roztwór kwasu azotowego(V) HNOIndeks dolny 3 opisany symbolami: utleniacz, żrący.

Instrukcja wykonania:

1. Wybrano próbkę do analizy.

2. Do probówki wlano 1 cmIndeks górny 3 badanego roztworu i kroplami dodano roztwór azotanu(V) srebra(I). Jeśli wytrącił się osad, zanotowano jego barwę i sprawdzono rozpuszczalność w rozcieńczonym kwasie azotowym(V).

3. Do czystej probówki wlano 1 cmIndeks górny 3 badanego roztworu i dodano roztwór chlorku baru(II). Obserwowano, czy wytrącił się osad i badano jego rozpuszczalność w rozcieńczonym kwasie azotowym(V).

4. Do czystej probówki wlano 1 cmIndeks górny 3 badanego roztworu i dodano roztwór octanu ołowiu(II). Obserwowano, czy wytrącił się osad i badano jego rozpuszczalność w rozcieńczonym kwasie chlorowodorowym.

5. Na podstawie opisu obserwacji, ustalono, jakie aniony znajdowały się w badanych próbkach.

Obserwacje:

Analiza A:

– po dodaniu azotanu(V) srebra(I) – wytrąca się biały serowaty osad, który jest nieroztwarzalny w kwasie azotowym(V);

– po dodaniu chlorku baru – brak widocznych objawów reakcji;

– po dodaniu octanu ołowiu(II) – wytrąca się biały osad, który jest roztwarzalny w kwasie chlorowodorowym.

Analiza B:

– po dodaniu azotanu(V) srebra(I) – wytrąca się biały osad, który jest roztwarzalny w kwasie azotowym(V) oraz wydziela się bezbarwny gaz;

– po dodaniu chlorku baru – wytrąca się biały osad, który roztwarza się w kwasie azotowym(V), czemu towarzyszy wydzielanie się bezbarwnego gazu;

– po dodaniu octanu ołowiu(II) – wytrąca się biały osad, który roztwarza się w kwasie chlorowodorowym, czemu towarzyszy wydzielanie się bezbarwnego gazu.

Analiza C:

– po dodaniu azotanu(V) srebra(I) – wytrąca się biały osad, który roztwarza się w kwasie azotowym(V);

– po dodaniu chlorku baru – wytrąca się biały osad nieroztwarzalny w kwasie azotowym(V);

– po dodaniu octanu ołowiu(II) – wytrąca się biały osad, który jest nieroztwarzalny w kwasie chlorowodorowym.

Analiza D

– po dodaniu azotanu(V) srebra(I) – brak widocznych objawów reakcji;

– po dodaniu chlorku baru – brak widocznych objawów reakcji;

– po dodaniu octanu ołowiu(II) – brak widocznych objawów reakcji;

– po dodaniu soli Mohra i wprowadzaniu stężonego kwasu siarkowego(VI) – na granicy faz, między kwasem a próbką, tworzy się brunatna obrączka.

Analiza E:

– po dodaniu azotanu(V) srebra(I) – wytrąca się jasnożółty osad, który jest nieroztwarzalny w kwasie azotowym(V);

– po dodaniu chlorku baru – brak widocznych objawów reakcji;

– po dodaniu octanu ołowiu(II) – wytrąca się żółty osad, który jest nieroztwarzalny w kwasie chlorowodorowym.

Wyniki:

Analiza A: anion chlorkowy;

Analiza B: anion węglanowy;

Analiza C: anion siarczanowy(VI);

Analiza D: anion azotanowy(V);

Analiza E: anion jodkowy.

Wnioski:

Używając odczynników grupowych, można dokonać identyfikacji anionów, które znajdują się w analizach w wirtualnym laboratorium. Hipoteza została potwierdzona.

R1KyvyRKDMdNP
Do czego służy pipeta Pasteura? Możliwe odpowiedzi: 1. Do mieszania cieczy., 2. Do pobierania cieczy., 3. Do skraplania cieczy.
R12qVusYncn3P
Wybierz wszystkie grupy, do których zaklasyfikujesz anion: C H 3 C O O . Możliwe odpowiedzi: 1. aniony o właściwościach utleniających, 2. aniony o właściwościach redukujących, 3. charakterystyczny zapach, 4. aniony kwasów lotnych
Ćwiczenie 1
R108LTPL8QWhO
Ćwiczenie 2
R8y4ra8huUQ4M
Wersja alternatywna ćwiczenia: Elementy do uszeregowania:
Ćwiczenie 3
RjLZtYlRuaxcU