Wirtualne laboratorium – I
W poniższym wirtualnym laboratorium można przeprowadzić doświadczenie, które pokazuje, jak alkohole reagują z sodem. Zastanawiasz się, czy alkohole monohydroksylowe oraz polihydroksylowe reagują w ten sam sposób? W tym laboratorium pracujesz z sodem, który z uwagi na swoją reaktywność przechowywany jest pod warstwą nafty. Pamiętaj, aby po wyjęciu kawałka sodu osuszyć go bibułką. Po przeprowadzeniu doświadczenia, uzupełnij poniższy formularz oraz wykonaj ćwiczenia.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D14UszsN7
Problem badawczy: Czy wszystkie badane alkohole w taki sam sposób reagują z sodem?
Hipoteza: Alkohole polihydroksylowe i monohydroksylowe reagują reagują z sodem z różną intensywnością.
Wyniki:
Wnioski:
Poniżej opisano doświadczenie, w którym zbadano reaktywność alkoholi z sodem. Zastanawiasz się, czy alkohole monohydroksylowe oraz polihydroksylowe reagują w ten sam sposób? W laboratorium wykorzystano sód, który z uwagi na swoją reaktywność przechowywany jest pod warstwą nafty. Po wyjęciu kawałka sodu zawsze należy osuszyć go bibułką.
Analiza doświadczenia:
Badanie reakcji alkoholi z sodem.
Problem badawczy:
Czy wszystkie badane alkohole w taki sam sposób reagują z sodem?
Hipoteza:
Alkohole polihydroksylowe i monohydroksylowe reagują reagują z sodem z różną intensywnością.
Szkło i sprzęt laboratoryjny:
cylinder miarowy – podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości służące do odmierzania cieczy;
krystalizator – szkło laboratoryjne o walcowatym kształcie, przy czym w odróżnieniu od zlewki, podstawa krystalizatora ma dużą średnicę, zaś jego wysokość jest mała; zazwyczaj wykorzystywany jest do krystalizacji;
pęseta (szczypce) – z reguły metalowe narzędzie o sprężystych ramionach umożliwiające chwytanie niewielkich przedmiotów;
pipeta – wąska rurka służąca do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.
Odczynniki:
sód, etanol, metanol, gliceryna, roztwór fenoloftaleiny.
Przebieg doświadczenia:
1. Umieszczenie w dwóch krystalizatora po centymetrów sześciennych wybranego alkoholu.
2. Dodanie do pierwszego krystalizatora kilku kropli roztworu fenoloftaleiny.
3. Wyjęcie spod warstwy nafty kawałka sodu za pomocą szczypiec oraz osuszenie go za pomocą bibuły.
4. Dodanie sodu do obu krystalizatorów.
5. Zaobserwowanie zmian oraz sprawdzenie koloru uniwersalnego papierka wskaźnikowego dla roztworu nie zawierającego fenoloftaleiny.
Obserwacje:
Dla metanolu oraz etanolu: w obu krystalizatorach: sód pływa w postaci kulki, która zmniejsza swoją wielkość – sód rozpuszcza się; wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. W pierwszym: roztwór z dodatkiem alkoholowego roztworu fenoloftaleiny barwi się na malinowo. W drugim: uniwersalny papierek wskaźnikowy przyjmuje niebieskie zabarwienie.
Dla gliceryny: w obu krystalizatorach sód reaguje gwałtownie i zapala się; wydziela się bezwonny oraz bezbarwny gaz. W pierwszym: roztwór z dodatkiem alkoholowego roztworu fenoloftaleiny barwi się na malinowo. W drugim: uniwersalny papierek wskaźnikowy przyjmuje niebieskie zabarwienie.
Wyniki:
Wszystkie badane alkohole reagują z sodem, w wyniku czego dochodzi do powstania związku o charakterze zasadowym i wydzielenia gazu. W przypadku gliceryny reakcja z sodem zachodzi gwałtownie – dochodzi do samozapłonu reagentów.
Wnioski:
Badane alkohole reagują z sodem, ponieważ obserwowane jest rozpuszczanie metalu. W wyniku reakcji chemicznej powstają produkty, których roztwór posiada odczyn zasadowy, ponieważ roztwór z dodatkiem alkoholowego roztworu fenoloftaleiny barwi się na malinowo, a uniwersalny papierek wskaźnikowy przyjmuje niebieskie zabarwienie. Powstającym bezbarwnym i bezwonnym gazem jest wodór. W przypadku glicerolu (alkoholu polihydroksylowego) reakcja zachodzi gwałtowniej niż w przypadku alkoholi monohydroksylowych. Hipoteza została potwierdzona.
Przeprowadzono powyższe doświadczenie chemiczne, wybierając jako badany alkohol metanol.
A. Zaznacz prawidłowe obserwacje dla reakcji zachodzącej dla tego alkoholu.
- Sód pływa w postaci kulki, która zmniejsza swoją wielkość.
- Sód pływa w postaci kulki, która zwiększa swoją wielkość.
- Sód roztwarza się.
- Sód nie roztwarza się.
- Wydziela się gaz o charakterystycznym zapachu.
- Wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz.
- Wydziela się brunatny gaz.
- Roztwór z dodatkiem alkoholowego roztworu fenoloftaleiny pozostaje bezbarwny.
- Roztwór z dodatkiem alkoholowego roztworu fenoloftaleiny barwi się na malinowo.
- Uniwersalny papierek wskaźnikowy pozostaje żółty.
- Uniwersalny papierek wskaźnikowy przyjmuje niebieskie zabarwienie.
- Uniwersalny papierek wskaźnikowy przyjmuje czerwone zabarwienie.
B. Zaznacz prawidłowe wnioski dla reakcji zachodzącej z udziałem metanolu.
- Metanol reaguje z sodem, ponieważ obserwowane jest roztwarzanie metalu.
- Metanol reaguje z sodem, lecz nie jest obserwowane roztwarzanie metalu.
- Metanol nie reaguje z sodem.
- W wyniku reakcji chemicznej powstaje metoksylan sodu o odczynie kwasowym, ponieważ roztwór z fenoloftaleiną pozostaje bezbarwny, a papierek uniwersalny barwi się na czerwono.
- W wyniku reakcji chemicznej powstaje metoksylan sodu, którego wodny roztwór ma odczyn zasadowy, czego dowodem jest zabarwienie roztworu na kolor malinowy po dodaniu alkoholowego roztworu fenoloftaleiny.
- W wyniku reakcji chemicznej powstaje metanolan sodu o odczynie obojętnym, ponieważ roztwór z fenoloftaleiną pozostaje bezbarwny, a papierek uniwersalny pozostaje żółty.
- powstającym bezbarwnym i bezwonnym gazem jest wodór
- powstającym gazem o charakterystycznym zapachu jest wodór
- powstającym bezbarwnym i bezwonnym gazem jest tlenek azotu(IV)
- powstającym brunatnym gazem jest tlenek azotu(IV)
C. Zaznacz prawidłowy zapis równania reakcji chemicznej, w której bierze udział metanol.
C. Uzupełnij poniższe równania, wstawiając wzór odpowiedniego reagenta wybranego z poniższych.
+ 1. , 2. , 3. +
Zapis jonowy skrócony reakcji hydrolizy:
1. , 2. , 3. + 1. , 2. , 3. +