Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Czy wiesz, w jaki sposób zbadać charakter chemiczny następujących tlenków: P4O10, MgO, Al2O3? Zapoznaj się z poniższym laboratorium i zbadaj charakter chemiczny tych związków chemicznych. Następnie uzupełnij dzienniczek, wpisując do niego sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne, z których korzystałeś, a także instrukcję wykonywanego eksperymentu. Na koniec rozwiąż ćwiczenia sprawdzające.

Rjv31P9PNYnwE
Wirtualne laboratorium pt. „Badanie charakteru chemicznego tlenków”
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R1A3i2cw0A0o6
Analiza eksperymentu: Tytuł eksperymentu Problem badawczy: Treść problemu badawczego. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Analiza doświadczenia: Badanie charakteru chemicznego tlenków.

Problem badawczy: Jaki charakter chemiczny posiadają tlenki: magnezu, glinu oraz fosforu(V)?

Hipoteza: Tlenek magnezu ma charakter zasadowy, tlenek glinu ma charakter amfoteryczny, a tlenek fosforu(V) ma charakter kwasowy.

Odczynniki: wodny roztwór wodorotlenku sodu o stężeniu 4 moldm3; kwas chlorowodorowy o stężeniu 4 moldm3; MgOs, Al2O3s, P4O10s; roztwór oranżu metylowego; alkoholowy roztwór fenoloftaleiny.

Sprzęt laboratoryjny: 6 probówek – podłużnych naczyń szklanych do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; 3 łyżki laboratoryjne – długie trzonki wykonane ze szkła, porcelany lub metalu zakończone z jednej strony łyżeczką. Służą do nabierania sypkich substancji chemicznych; statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki; 6 szklanych bagietek – sprzętów laboratoryjnych, o kształcie prostego pręta szklanego, czasami zakończonego z jednej strony małą rączką, a z drugiej małą łopatką; 3 pipety Pasteura – wąskie rurki do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.

Instrukcja wykonania doświadczenia:

1. Do trzech probówek wlano po 3 cm3 kwasu chlorowodorowego, a następnie dodano kilka kropli roztworu oranżu metylowego

2. Do każdej z trzech probówek dodano kolejno niewielką ilość (pół łyżeczki) tlenków: MgOs, Al2O3s,P4O10s.

3. Zawartość probówek zamieszano.

4. Do kolejnych trzech probówek wlano po 3 cm3 wodnego roztworu wodorotlenku sodu, a następnie dodano kilka kropli alkoholowego roztworu fenoloftaleiny.

5. Do każdej z trzech probówek dodano kolejno niewielką ilość (pół łyżeczki) tlenków: MgOs, Al2O3s, P4O10s.

6. Zawartość probówek zamieszano.

Obserwacje:

  • Po dodaniu roztworu oranżu metylowego do probówek z kwasem chlorowodorowym roztwory w probówkach zabarwiły się na czerwono, a po dodaniu alkoholowego roztworu fenoloftaleiny do probówek z wodnym roztworem wodorotlenku sodu roztwory w probówkach zabarwiły się na malinowo.

  • Po wprowadzeniu tlenku magnezu oraz tlenku glinu do probówek z kwasem chlorowodorowym i oranżem metylowym zaobserwowano roztworzenie się obydwu tlenków oraz zmianę zabarwienia roztworów z czerwonego na żółtopomarańczowe. Po wprowadzeniu tlenku fosforu(V) do probówki z kwasem chlorowodorowym i oranżem metylowym zaobserwowano roztworzenie się tlenku (roztwór pozostał jednak czerwony).

  • Po wprowadzeniu tlenku glinu oraz tlenku fosforu(V) do probówek z wodnymi roztworami wodorotlenku sodu i fenoloftaleiną zaobserwowano roztworzenie się obydwu tlenków oraz odbarwienie się malinowych roztworów. Po wprowadzeniu tlenku magnezu do probówki z wodnym roztworem wodorotlenku sodu i fenoloftaleiną zaobserwowano roztwarzanie się tlenki i wytrącanie się białego osadu (uzyskano zmętniony malinowy roztwór).

Wyniki:

  • Tlenek magnezu zareagował z kwasem chlorowodorowym, czego skutkiem był wzrost pH roztworu, nie zareagował on z kolei z wodnym roztworem wodorotlenku.

  • W przypadku tlenku glinu doszło do reakcji zarówno z kwasem chlorowodorowym, jak i wodnym roztworem wodorotlenku sodu – w obydwóch przypadkach doszło do zmiany pH.

  • Tlenek fosforu(V) zareagował z wodnym roztworem wodorotlenku, czego wynikiem był spadek pH roztworu, nie uległ on jednak reakcji z kwasem chlorowodorowym.

Wnioski:

  • Tlenek magnezu nie uległ reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku, nie doszło do zmiany pH, a roztworzenie tlenku wynika z jego reakcji z wodą. Uległ on z kolei reakcji z kwasem, w wyniku czego nastąpił wzrost pH – była to zatem reakcja neutralizacji. Tlenek magnezu jest więc tlenkiem zasadowym.

  • Tlenek glinu uległ reakcji w obydwóch przypadkach i w obydwóch przypadkach doszło do zmiany pH – w reakcji z kwasem nastąpił wzrost, a w reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku nastąpił spadek pH. Jest on zatem tlenkiem amfoterycznym.

  • Tlenek fosforu(V) uległ reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku, czego skutkiem był spadek pH i nie zareagował on z kwasem (roztworzenie tlenku w tym przypadku było skutkiem jego reakcji z wodą). Jest to więc tlenek kwasowy.

Hipoteza została potwierdzona.

Równania reakcji chemicznych:

1. MgO+2 HClMgCl2+H2O

2. Al2O3+6 HCl2 AlCl3+3 H2O

3. P4O10+HCl → brak reakcji

4. MgO + NaOH → brak reakcji

5. Al2O3 + 2 NaOH + 3 H2O → 2 Na[AlOH4]

6. P4O10 + 12 NaOH → 4 Na3PO4 + 6 H2O

7. MgO + H2O → Mg(OH)2

8. P4O10 + 6 H2O → 4 H3PO4

Hipoteza została potwierdzona.

Rd9Q674v7JNUm
Ćwiczenie 1
Wybierz, jakim tlenkiem jest tlenek glinu: Możliwe odpowiedzi: 1. amfoterycznym, 2. kwasowym, 3. zasadowym
RvA9iEf2OsQvS
Ćwiczenie 2
Zaznacz, prawidłowe dokończenie następującej reakcji: SiO2+2 NaOH. Możliwe odpowiedzi: 1. Na2SiO3+H2O, 2. Na2SiO3+HCl, 3. NaSiO3+H2O
Ćwiczenie 1

Zaklasyfikuj badane w wirtualnym laboratorium tlenki do odpowiedniej grupy.

R1RWHq1ODZi0Z
Tlenek kwasowy: 1. SiO2, 2. Al2O3, 3. MgO
Tlenek zasadowy: 1. SiO2, 2. Al2O3, 3. MgO
Tlenek amfoteryczny: 1. SiO2, 2. Al2O3, 3. MgO
Ćwiczenie 2

Poniżej podano nazwy różnych substancji chemicznych. Wybierz i zaznacz nazwy substancji, które mogły być produktami reakcji przeprowadzonych przez Ciebie w wirtualnym laboratorium.

RgVBmznmK56mC
chlorek magnezu heksahydroksoglinian sodu krzemian(IV) magnezu kwas chlorowy(I) wodorotlenek magnezu chlorek sodu tetrahydroksoglinian sodu chlorek glinu
Ćwiczenie 3

Podaj po dwa wzory sumaryczne tlenków, należących do grupy tlenków kwasowych, zasadowych, amfoterycznych oraz obojętnych, które można użyć zamiast P4O10, MgO, Al2O3 w eksperymencie przeprowadzonym przez Ciebie w wirtualnym laboratorium.

R2HLmK9tyyDyu
Tlenki kwasowe Możliwe odpowiedzi: 1. P4O10, 2. Na2O, 3. CO2, 4. Cr2O3, 5. ZnO, 6. MnO Tlenki zasadowe Możliwe odpowiedzi: 1. P4O10, 2. Na2O, 3. CO2, 4. Cr2O3, 5. ZnO, 6. MnO Tlenki amfoteryczne Możliwe odpowiedzi: 1. P4O10, 2. Na2O, 3. CO2, 4. Cr2O3, 5. ZnO, 6. MnO