Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w wirtualnym laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski. Spróbuj wykonać doświadczenie samodzielnie. Jeśli jednak będziesz mieć problemy, możesz skorzystać z instrukcji, która znajduje się pod ikoną notatnika w lewym górnym rogu.

Rx5MQZkwA4r7s
Wirtualne laboratorium pt. Badanie właściwości fizykochemicznych wodorków
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R1BLBsVtwxNmV
Analiza doświadczenia: Tytuł doświaczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Analiza doświadczenia: Badanie właściwości fizykochemicznych wodorków.

Problem badawczy: Czy właściwości fizykochemiczne wodorków zależą od rodzaju wodorku?

Hipoteza: Właściwości fizykochemiczne wodorków są zależne od rodzaju wodorku.

Odczynniki: wodorek wapnia, metan, amoniak, siarkowodór, chlorowodór, alkoholowy roztwór fenoloftaleiny, roztwór oranżu metylowego, woda destylowana.

Sprzęt laboratoryjny: pięć probówek podłużnych – naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki; cztery korki – niewielki element wykonany z plastiku, służący do szczelnego zamykania probówek; pięć zlewek – naczynia szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; cztery rurki szklane.

Instrukcja wykonania doświadczenia:

1. Zbadano właściwości fizyczne następujących związków: wodorku wapnia, metanu, amoniaku, siarkowodoru oraz chlorowodoru.

2. Zbadano właściwości chemiczne tych samych związków.

3. Do pięciu zlewek dodano wodę destylowaną. Do zlewek numer 23 dodano kilka kropli alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, a do zlewek numer 45 roztwór oranżu metylowego.

4. Do pierwszej zlewki wsypano wodorek wapnia.

5. W probówkach z gazami, zatkanych korkiem, umieszczono rurki, a następnie umieszczono je dnem do góry w zlewkach w sposób następujący: zlewka numer 2 – metan, zlewka numer 3 – amoniak, zlewka numer 4 – siarkowodór, zlewka numer 5 – chlorowodór.

6. Zaobserwowano zmiany.

Obserwacje:

Badanie właściwości fizycznych:

  • Stan skupienia: metan, amoniak, kwas siarkowodorowy i kwas chlorowodorowy są bezbarwnymi gazami, zaś wodorek wapnia białym ciałem stałym.

  • Zapach: wodorek wapnia i metan są bezwonne, amoniak i kwas siarkowodorowy mają charakterystyczny zapach, natomiast kwas chlorowodorowy ma ostry, drażniący zapach.

Badanie właściwości chemicznych:

  • Zlewka 1: po wprowadzeniu wodorku wapnia do zlewki z wodą destylowaną wydziela się bezbarwny gaz oraz pojawia się biały osad.

  • Zlewka 2: brak dostrzegalnych zmian.

  • Zlewka 3: gaz rozpuszcza się w wodzie, powstały roztwór zmienia zabarwienie na kolor malinowy.

  • Zlewka 4: gaz rozpuszcza się w wodzie, powstały roztwór zmienia zabarwienie na kolor czerwony.

  • Zlewka 5: gaz rozpuszcza się w wodzie, powstały roztwór zmienia zabarwienie na kolor czerwony.

Wyniki:

Wydzielającym się gazem w reakcji wodorku wapnia z wodą destylowaną jest wodór. Brak zmiany zabarwienia w przypadku roztworu w zlewce numer 2 świadczy o jego obojętnym odczynie. W zlewce numer 3 dostrzegalna jest zmiana zabarwienia roztworu na kolor malinowy, co charakteryzuje roztwory o odczynie zasadowym. W zlewce numer 45 roztwory zmieniają zabarwienie na kolor czerwony, co warunkuje ich kwasowy odczyn.

Wnioski:

Hipoteza została potwierdzona – właściwości fizyczne i chemiczne są zależne od rodzaju wodorku.

ROz90YPfFVuuu
Ćwiczenie 1
Zaznacz, który z wodorków ma charakter zasadowy. Możliwe odpowiedzi: 1. amoniak, 2. siarkowodór, 3. chlorowodór
R18RIYcEm6DhJ
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst. Wydzielającym się gazem w reakcji wodorku sodu z wodą destylowaną jest 1. zasadowym, 2. czerwony, 3. obojętnym, 4. pomarańczowy, 5. Siarkowodór, 6. żółty, 7. roztworu oranżu metylowego, 8. alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, 9. kwasowym, 10. Metan, 11. wodór, 12. malinowy. Wodorki kwasowe zmieniają zabarwienie 1. zasadowym, 2. czerwony, 3. obojętnym, 4. pomarańczowy, 5. Siarkowodór, 6. żółty, 7. roztworu oranżu metylowego, 8. alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, 9. kwasowym, 10. Metan, 11. wodór, 12. malinowy na 1. zasadowym, 2. czerwony, 3. obojętnym, 4. pomarańczowy, 5. Siarkowodór, 6. żółty, 7. roztworu oranżu metylowego, 8. alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, 9. kwasowym, 10. Metan, 11. wodór, 12. malinowy, a wodorki zasadowe zmieniają barwę 1. zasadowym, 2. czerwony, 3. obojętnym, 4. pomarańczowy, 5. Siarkowodór, 6. żółty, 7. roztworu oranżu metylowego, 8. alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, 9. kwasowym, 10. Metan, 11. wodór, 12. malinowy na 1. zasadowym, 2. czerwony, 3. obojętnym, 4. pomarańczowy, 5. Siarkowodór, 6. żółty, 7. roztworu oranżu metylowego, 8. alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, 9. kwasowym, 10. Metan, 11. wodór, 12. malinowy. 1. zasadowym, 2. czerwony, 3. obojętnym, 4. pomarańczowy, 5. Siarkowodór, 6. żółty, 7. roztworu oranżu metylowego, 8. alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, 9. kwasowym, 10. Metan, 11. wodór, 12. malinowy jest związkiem wodoru i niemetalu o charakterze 1. zasadowym, 2. czerwony, 3. obojętnym, 4. pomarańczowy, 5. Siarkowodór, 6. żółty, 7. roztworu oranżu metylowego, 8. alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, 9. kwasowym, 10. Metan, 11. wodór, 12. malinowy.