Wirtualne laboratorium – I
Wykonaj zgodnie z instrukcją doświadczenia dotyczące przewidywania przebiegu reakcji redoks, na podstawie potencjałów standardowych półogniw, a następnie zapisz obserwacje, wyniki i wnioski. Dodatkowo, w zeszycie do lekcji chemii zapisz odpowiednie równania reakcji redoks. Wskaż w nich utleniacz i reduktor.
Szafa laboratoryjna
Zapoznaj się z opisem doświadczenia dotyczącego przewidywania przebiegu reakcji redoks, na podstawie potencjałów standardowych półogniw. Na koniec rozwiąż krótkie zadanie sprawdzające.
Analiza doświadczenia: Przewidywanie przebiegu reakcji redoks na podstawie potencjałów standardowych półogniw.
Problem badawczy: Czy można przewidzieć przebieg reakcji redoks na podstawie potencjałów standardowych półogniw?
Hipoteza: Na podstawie potencjałów standardowych półogniw można przewidzieć przebieg reakcji redoks.
Reagenty:
- HCl (1 mol na decymetr sześcienny)
- siarczan() miedzi() CuSO₄ (1 mol na decymetr sześcienny)
- siarczan() cynku ZnSO₄ (1 mol na dm³)
Sprzęt laboratoryjny:
- zlewki - naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych
- cylindry miarowe - podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości. Służy do odmierzania cieczy
- druciki metalowe (dwa miedziane i dwa cynkowe).
Wykonanie:
Część .
1. Na środku stołu laboratoryjnego postawiono dwie zlewki.
2. Za pomocą cylindra miarowego do każdej zlewki dodano 10 centymetrów sześciennych kwasu chlorowodorowego.
3. Do pierwszej zlewki (po lewej stronie) dodano drucik cynkowy, a do drugiej zlewki (po prawej stronie) drucik miedziany.
Część .
4. Na środku stołu laboratoryjnego postawiono dwie zlewki.
5. Za pomocą cylindra miarowego do pierwszej zlewki (po lewej stronie) dodano 10 centymetrów sześciennych roztworu siarczanu() miedzi().
6. Za pomocą cylindra miarowego do drugiej zlewki (po prawej stronie) dodano 10 centymetrów sześciennych roztworu siarczanu() cynku.
7. Do pierwszej zlewki (po lewej stronie) dodano drucik cynkowy, a do drugiej zlewki (po prawej stronie) drucik miedziany.
Obserwacje:
Po umieszczeniu drucika cynkowego w zlewce, zawierającej kwas chlorowodorowy, wydzielają się pęcherzyki gazu, a drucik się roztwarza.
Po umieszczeniu drucika miedziowego w zlewce, zawierającej kwas chlorowodorowy, nie obserwuje się żadnych zmian.
Po umieszczeniu drucika cynkowego w zlewce, zawierającej wodny roztwór siarczanu() miedzi(), drucik pokrywa się ceglastoczerwonym nalotem, a roztwór zmienia barwę z niebieskiej na bezbarwną.
Po umieszczeniu drucika miedziowego w zlewce, zawierającej wodny roztwór siarczanu() cynku, nie obserwuje się żadnych zmian.
Wyniki:
Miedź nie ulega reakcji utleniania zarówno w kontakcie z kwasem chlorowodorowym, jak i w kontakcie z siarczanem() cynku. Z kolei cynk ulega reakcji utleniania zarówno w kontakcie z kwasem chlorowodorowym, jak i z siarczanem() miedzi().
Wnioski:
Cynk ulega reakcji utleniania, wypierając wodór z kwasu, czego skutkiem jest wydzielanie się gazowego wodoru oraz roztwarzanie cynkowego drutu. Cynk utlenia się także w kontakcie z siarczanem() miedzi(), co skutkuje wytrącaniem się metalicznej miedzi i zmianą barwy roztworu, wskutek wypierania miedzi z siarczanu() miedzi() z wytworzeniem siarczanu() cynku. Miedź z kolei nie ulega reakcji w żadnym wypadku. Zdolność do utleniania jest więc bezpośrednio skorelowana z potencjałem standardowym półogniw, bowiem im niższa jest wartość tego potencjału, tym większa skłonność danego metalu do utleniania. Miedź nie może w proponowanych doświadczeniach ulegać utlenieniu, ponieważ potencjał półogniwa, w którym powinna zajść redukcja, jest w obu przypadkach niższy niż potencjał półogniwa miedziowego.
Hipoteza została potwierdzona.