Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
11
Laboratorium 1

Fenol otrzymywany jest zarówno na skalę laboratoryjną, jak i przemysłową. Zapoznaj się z metodami otrzymywania fenoli w przedstawionym laboratorium, a następnie uzupełnij dzienniczek – sformułuj problem badawczy, hipotezę, uzupełnij obserwacje i wnioski. Dodatkowo rozwiąż zamieszczone zadania.

R1KTEyxoqfHcA1
Wirtualne laboratorium pt. „Otrzymywanie fenoli”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Kamila Piec, licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
RPCvwkNQhGcwu
Analiza eksperymentu: Otrzymywanie fenoli. Problem badawczy: (Uzupełnij). Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny i odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Instrukcja wykonania: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wyniki i wnioski: (Uzupełnij).

Zapoznaj się z opisem doświadczenia dotyczącego otrzymywania fenoli z halogenków arylowych.

Otrzymywanie fenoli z halogenków arylowych:

N a H C O 3

Reakcja otrzymywania fenolu. Jedna cząsteczka chlorobenzenu strzałka w prawą stronę, nad strzałką wodorotlenek sodu, pod strzałką 300 stopni Celsjusza, 300 atmosfer, jedna cząsteczka fenolanu sodu, strzałka w prawą stronę, nad strzałką kation wodorowy, jedna cząsteczka fenolu. W cząsteczce fenolanu sodu zaznaczono anion tlenu i kation sodu.

Odczynniki:

chlorobenzen, oleum, benzen, anilina, kumen (propan‑2-ylobenzen), wodorotlenek sodu, 2M roztwór HCl, kwas azotowy(III), gorąca woda.

Sprzęt laboratoryjny:

mieszadło magnetyczne - żelazny lub stalowy pręcik otoczony warstwą teflonu, służący do mieszania cieczy w naczyniach laboratoryjnych takich jak zlewki, kolby czy próbówki. Mieszadło wprowadzane jest w ruch rotacyjny generowany przez pole magnetyczne; reaktor - zbiornik, w którym po wprowadzeniu substratów i zapewnieniu odpowiednich warunków, zachodzi reakcja chemiczna prowadząca do otrzymania konkretnych produktów; waga laboratoryjna - urządzenie do odmierzania masy substancji chemicznych; szkiełko zegarkowe - szklane naczynie laboratoryjne o zaokrąglonym kształcie podstawy. Służy do odważania niewielkich ilości substancji chemicznych; pipety - wąska rurka pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki; cylindry miarowe - podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości. Służy do odmierzania cieczy; łyżka laboratoryjna - 1.     długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych.

Instrukcja

  • Odmierz 10 ml chlorobenzenu i wlej do naczynia reakcyjnego.

  • Włącz mieszadło i reaktor.

  • Odważ 3,95 g NaOH i dodaj do reaktora.

  • Dodaj roztwór kwasu solnego do mieszaniny reakcyjnej.

Równanie reakcji

Chlorobenzen w temperaturze 300°C i ciśnieniu 300 atmosfer reaguje z wodorotlenkiem sodu, dając fenolan sodu. Następnie, w wyniku zakwaszania, powstaje fenol.

Ćwiczenie 1
RET9sPMQGsCFy
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RLhlexW8HKSk7
Wybierz jedną z poniższych trzech metod otrzymywania fenoli, przeprowadź doświadczenie i sporządź notatkę. Otrzymywanie fenolu z kwasu benzenosulfonowego. Otrzymywanie fenolu z soli diazoniowych. Otrzymywanie fenolu z kumenu. Odczynniki: chlorobenzen, oleum, benzen, anilina, kumen, wodorotlenek sodu, dwumolowy roztwór Ha Ce el, kwas azotowy trzy, gorąca woda. Sprzęt laboratoryjny: mieszadło magnetyczne, reaktor, waga laboratoryjna, szkiełko zegarkowe, pipety, cylindry miarowe, łyżka laboratoryjny. Przebieg doświadczenia: Przestaw w formie instrukcji przebieg doświadczenia. Obserwacje: Jakie zmiany udało się zaobserwować? Wnioski: Jakie reakcje zaszły? Opisz.}
R1Qf80tyU7jIn1
Równanie reakcji
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1

Poniżej przedstawiono etykiety odczynników, które wykorzystuje się w przedstawionym laboratorium. Przyjrzyj się im i opisz, jakie zagrożenia są związane z wykorzystaniem poszczególnych odczynników.

Zapoznaj się z opisami etykiet odczynników, które wykorzystuje się w przedstawionym laboratorium. Podaj, jakie zagrożenia są związane z wykorzystaniem poszczególnych odczynników.

R19I0v6Tn4uRZ
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

W jakim celu, podczas syntezy fenolu z kwasu benzenosulfonowego, w ostatnim etapie, dodaje się kwas solny?

R8Z4a4cZkuI5H
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Podczas syntezy soli diazoniowych należy zachować możliwie niską temperaturę, a dopiero w końcowym etapie dodaje się gorącej wody. Dlaczego?

R1XdGmsJNm50K
Odpowiedź: (Uzupełnij).