1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w wirtualnym laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

RUqeIECfRmN2Z
Wirtualne laboratorium pt. „Jak klasyfikuje się tłuszcze?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
Rc9nYUBBBmo5R
Analiza doświadczenia: Tytuł doświaczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Przeprowadzono doświadczenie w wirtualnym laboratorium chemicznym. Zapoznaj się problemem badawczym i zweryfikowaną hipotezą, podanymi obserwacjami i wynikami, a także sformułowanymi wnioskami.

Analiza doświadczenia: Jak klasyfikuje się tłuszcze?

Problem badawczy: Czy można odróżnić tłuszcze nasycone od tłuszczów nienasyconych za pomocą reakcji z roztworem bromu?

Hipoteza: Tłuszcz nienasycony odbarwia roztwór bromu, a tłuszcz nasycony nie reaguje z roztworem bromu.

Sprzęt laboratoryjny:

  • probówki – podłużne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

  • pipety Pasteura – wąskie rurki służące do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • metalowe łyżeczki – służące do pobierania i przenoszenia niewielkich ilości substancji stałych;

  • korki służące do zatykania probówek.

Odczynniki chemiczne:

  • masło;

  • olej rzepakowy;

  • roztwór bromu w czterochlorku węgla.

Wykonanie:

  1. Do jednej z probówek wprowadzono niewielką ilość masła (za pomocą łyżeczki), a do drugiej około dwa mililitry oleju rzepakowego.

  2. Następnie do obu naczyń dodano po około dwa mililitry roztworu bromu w czterochlorku węgla.

  3. Probówki zamknięto korkami i energicznie wytrząśnięto. Odłożono do statywu i odczekano aż mieszaniny się ustabilizują.

Obserwacje:

W probówce, w której znajdowało się masło po dodaniu roztworu bromu nie zaobserwowano zmian.

Po dodaniu roztworu bromu do probówki zawierającej olej rzepakowy mieszanina stała się bezbarwna.

Wyniki:

Olej rzepakowy ulega reakcji z roztworem bromu w tetrachlorometanie, z kolei masło nie ulega reakcji.

Wnioski:

Olej rzepakowy jest tłuszczem nienasyconym, ponieważ reaguje z roztworem bromu i go odbarwia. Masło jest tłuszczem nasyconym, ponieważ nie reaguje z roztworem bromu.

Ćwiczenie 1
RioC7HhDTrctb
Zaznacz odpowiedź. Do czego służy pipeta Pasteura? Możliwe odpowiedzi: 1. Do mieszania cieczy., 2. Do pobierania cieczy., 3. Do skraplania cieczy.
Ćwiczenie 2
RspCv0f8nd8oN
(Uzupełnij).
RAmadsygwTJ7Q
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w tekście. W doświadczeniu chemicznym zamiast Br2aq użyto roztworu bromu w 1. dichlorometanie, 2. koordynacyjne, 3. kowalencyjne niespolaryzowane, 4. niepolarnym, 5. polarnym, 6. wodorowe, 7. chloroformie, 8. tetrachlorometanie, 9. kowalencyjne spolaryzowane, ponieważ lepiej rozpuszcza się w rozpuszczalniku 1. dichlorometanie, 2. koordynacyjne, 3. kowalencyjne niespolaryzowane, 4. niepolarnym, 5. polarnym, 6. wodorowe, 7. chloroformie, 8. tetrachlorometanie, 9. kowalencyjne spolaryzowane niż 1. dichlorometanie, 2. koordynacyjne, 3. kowalencyjne niespolaryzowane, 4. niepolarnym, 5. polarnym, 6. wodorowe, 7. chloroformie, 8. tetrachlorometanie, 9. kowalencyjne spolaryzowane, ze względu na występujące wiązanie 1. dichlorometanie, 2. koordynacyjne, 3. kowalencyjne niespolaryzowane, 4. niepolarnym, 5. polarnym, 6. wodorowe, 7. chloroformie, 8. tetrachlorometanie, 9. kowalencyjne spolaryzowane pomiędzy atomami bromu.