1
11
Laboratorium 1

Wykorzystując wirtualne laboratorium, otrzymaj benzen, a następnie wykorzystaj go w kolejnym etapie syntezy w Laboratorium nr 2.

Na podstawie licznych badań, benzen został uznany za substancję rakotwórczą. Nie istnieje coś takiego, jak bezpieczny poziom narażenia – nawet niewielkie ilości tej substancji mogą bowiem wyrządzić szkody naszemu organizmowi. W przedstawionym niżej laboratorium zastosowano metodę otrzymywania benzenu, która składa się z dwóch etapów.  W pierwszym etapie zastosowano reakcję diazowania. W wyniku reakcji aminy aromatycznej (anilina) z kwasem azotowymIII (który został otrzymany w reakcji azotanuIII sodu z kwasem solnym) otrzymano sól diazoniową. Sole diazoniowe to grupa związków organicznych o wzorze ogólnym  ArN2+X. Reakcja ta wymaga zastosowania odpowiednich warunków, aby mogła przebiec prawidłowo. Aromatyczne sole diazoniowe są trwałe w temperaturze 0-5°C, dlatego reakcja prowadzona jest w łaźni lodowej. Należy użyć nadmiaru kwasu solnego. Zapewnia on odpowiednie pH reakcji, które jest niezbędne do ustabilizowania soli diazoniowych.
Dopiero po otrzymaniu soli diazoniowej można przejść do kolejnego etapu reakcji – otrzymywania  benzenu.

Zapoznaj się z problemami badawczymi i hipotezami, następnie przeprowadź tylko teoretyczne doświadczenia chemiczne w poniższym wirtualnym laboratorium. Zapisz obserwacje, wyniki i wnioski.

RxhXc9zTtaTsP
Wirtualne laboratorium pt. Jak otrzymać benzen?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RuJA8rPyYls00
Analiza eksperymentu: Otrzymywanie benzenu. Problem badawczy: Czy możliwe jest otrzymanie benzenu w reakcji soli diazoniowej z kwasem fosforowym(I)? Hipoteza: Można otrzymać benzen w reakcji soli diazoniowej z kwasem fosforowymI. Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Schemat reakcji chemicznych: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Na podstawie licznych badań, benzen został uznany za substancję rakotwórczą. Nie istnieje coś takiego, jak bezpieczny poziom narażenia – nawet niewielkie ilości tej substancji mogą bowiem wyrządzić szkody naszemu organizmowi. W przedstawionym niżej laboratorium zastosowano metodę otrzymywania benzenu, która składa się z dwóch etapów.  W pierwszym etapie zastosowano reakcję diazowania. W wyniku reakcji aminy aromatycznej (anilina) z kwasem azotowymIII (który został otrzymany w reakcji azotanuIII sodu z kwasem solnym) otrzymano sól diazoniową. Sole diazoniowe to grupa związków organicznych o wzorze ogólnym  ArN2+X. Reakcja ta wymaga zastosowania odpowiednich warunków, aby mogła przebiec prawidłowo. Aromatyczne sole diazoniowe są trwałe w temperaturze 0-5°C, dlatego reakcja prowadzona jest w łaźni lodowej. Należy użyć nadmiaru kwasu solnego. Zapewnia on odpowiednie pH reakcji, które jest niezbędne do ustabilizowania soli diazoniowych.
Dopiero po otrzymaniu soli diazoniowej można przejść do kolejnego etapu reakcji – otrzymywania  benzenu.

Zapoznaj się z przeprowadzonym doświadczeniem i wykonaj ćwiczenie.

Analiza eksperymentu: Otrzymywanie benzenu.

Problem badawczy: Czy możliwe jest otrzymanie benzenu w reakcji soli diazoniowej z kwasem fosfinowym?

Hipoteza: Można otrzymać benzen w reakcji z soli diazoniowej z kwasem fosfinowym.

Sprzęt laboratoryjny:

  • waga – urządzenie do odmierzania masy substancji chemicznych;

  • zlewka – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • cylindry miarowe – podłużne szklane naczynia laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości. Służą do odmierzania cieczy;

  • pipety – wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • łyżeczki – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych;

  • kolba okrągłodenna – szklane naczynie laboratoryjne z zaokrąglonym dnem;

  • termometr ze szlifem – podłużny sprzęt laboratoryjny zawierający najczęściej skalę w stopniach Celsjusza oraz słup wypełniony rtęcią, który pod wpływem temperatury wskazuje pomiar;

  • płaszcz grzejny – urządzenie przeznaczone do prac laboratoryjnych i służy do podgrzewania różnego rodzaju cieczy;

  • chłodnica Liebiga – podłużne szkło laboratoryjne, wewnątrz którego znajduje się spiralna rurka przez którą przepływa zimna woda schładzająca powstające podczas reakcji opary. Służy do skraplania gazów powstających podczas ogrzewania substancji;

  • kolba stożkowa – szklane naczynie laboratoryjne o kształcie stożka z płaskim dnem i wąską szeroką szyjką ;

  • łaźnia lodowa – naczynie wypełnione lodem, służące do schładzania innych naczyń laboratoryjnych wraz z ich zawartością;

  • statyw – element sprzętu laboratoryjnego, rodzaj metalowego statywu służącego do montowania szklanej aparatury.

Odczynniki chemiczne:

  • anilina;

  • azotanIII sodu;

  • kwas chlorowodorowy 35%;

  • kwas fosfinowy 50%;

  • woda destylowana.

Przebieg eksperymentu:

  1. Wprowadzono 2 cm3 aniliny do kolby okrągłodennej, następnie dodano 6 cm3 stężonego kwasu chlorowodorowego. Otrzymaną mieszaninę umieszczono w łaźni lodowej.

  2. Przygotowano wodny roztwór azotanuIII sodu (rozpuszczono 1,6 g azotanuIII sodu w 3,5 cm3 wody destylowanej). Roztwór wprowadzono do kolby okrągłodennej.

  3. Do uzyskanej w kolbie okrągłodennej mieszaniny dodano 2,4 cm3 kwasu fosfinowego.

  4. Po zakończeniu reakcji, przeprowadzono destylację prostą otrzymanego roztworu.

  5. Podczas prowadzenia destylacji, zwrócono uwagę na temperaturę, w której destylują poszczególne składniki roztworu. Po wartości temperatury wrzenia określono, jaki produkt został otrzymany.

Obserwacje:

Po dodaniu azotanuIII mieszanina znajdująca się w kolbie okrągłodennej przyjmuje pomarańczowy kolor. Następnie, po dodaniu kwasu fosfinowego można zaobserwować wydzielanie się pęcherzyków bezbarwnego gazu. Podczas prowadzenia destylacji prostej analizowanej mieszaniny pierwszy składnik zaczyna wrzeć i skraplać się w kolbie stożkowej w temperaturze 80°C, jest to bezbarwna ciecz.

Wyniki:

Otrzymana bezbarwna ciecz to benzen. Zostało to potwierdzone podczas destylacji prostej mieszaniny – temperatura wrzenia benzenu odpowiada temperaturze wrzenia bezbarwnej cieczy zbierającej się w kolbie stożkowej.

Wnioski:

Hipoteza została potwierdzona – w reakcji soli diazoniowej z kwasem fosfinowym możliwe jest otrzymanie benzenu.

Ćwiczenie 1
R1O52PpqFcVJi
(Uzupełnij).
1
11
Laboratorium 2

Wykorzystując otrzymany w Laboratorium nr 1 produkt, otrzymaj kwas benzenosulfonowy. Zapoznaj się z problemami badawczymi i hipotezami, następnie przeprowadź tylko teoretyczne doświadczenia chemiczne w poniższym wirtualnym laboratorium. Zapisz obserwacje, wyniki, wnioski oraz równanie reakcji chemicznej.

RoDk64uT5G4T9
Wirtualne laboratorium pt. Sulfonowanie benzenu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17O4b5QJZ6YG
Analiza doświadczenia: Sulfonowanie benzenu. Problem badawczy: Czy w wyniku reakcji benzenu z kwasem siarkowym(VI) można otrzymać kwas benzenosulfonowy? Hipoteza: W wyniku reakcji benzenu z kwasem siarkowym(VI) w odpowiednich warunkach można otrzymać kwas benzenosulfonowy. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Wykorzystując otrzymany produkt, w Laboratorium nr 1 otrzymano kwas benzenosulfonowy. Zapoznaj się z problemami badawczymi i hipotezami oraz opisem przeprowadzonego doświadczenia, a następnie wykonaj ćwiczenie.

Analiza doświadczenia: Sulfonowanie benzenu.

Problem badawczy: Czy w wyniku reakcji benzenu z oleum można otrzymać kwas benzenosulfonowy?

Hipoteza: W wyniku reakcji benzenu z oleum, w odpowiednich warunkach, można otrzymać kwas benzenosulfonowy.

Odczynniki:

  • oleum;

  • benzen.

Sprzęt laboratoryjny:

  • dwa cylindry miarowe – podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości. Służy do odmierzania cieczy;

  • płaszcz grzewczy – sprzęt laboratoryjny umożliwiający podgrzewanie kolb okrągłodennych i ich zawartości. Posiada półokrągłe wgłębienie, w którym umieszcza się kolbę okrągłodenną poddawaną ogrzewaniu;

  • chłodnica zwrotna – podłużne szkło laboratoryjne, wewnątrz którego znajduje się spiralna rurka przez którą przepływa zimna woda schładzająca powstające podczas reakcji opary. Służy do skraplania gazów powstających podczas ogrzewania substancji;

  • kolba trójszyjna – naczynie laboratoryjne, rodzaj kolby okrągłodennej z trzema szyjami służącej do przeprowadzania reakcji chemicznych;

  • lejek szklany – podstawowy sprzęt laboratoryjny, zazwyczaj w kształcie stożka zakończonego rurką lub szlifem, który służy do przelewania płynów, przesypywania proszków oraz do sączenia;

  • lejek Büchnera – rodzaj lejka laboratoryjnego z dnem sitowym do sączenia większych ilości osadu metodą podciśnieniowa.

Instrukcja wykonania doświadczenia:

  1. Do kolby trójszyjnej zaopatrzonej w chłodnicę zwrotną, termometr i wkraplacz wprowadzono 15 cm3 benzenu. Następnie z wkraplacza dodano powoli 20 cm3 stężonego kwasu siarkowegoVI.

  2. Całość ogrzewano do temperatury 180-190 stopni Celsjusza przez około dwie godziny.

  3. Mieszaninę reakcyjna pozostawiono do ostygnięcia do około 50 stopni Celsjusza, a następnie mieszając, wlano do zlewki 400 cm3 zimnej wody i pokruszonego lodu. Po upływie około 10 minut odsączono wytrącony surowy kwas benzenosulfonowy przez lejek Büchnera, przemyto wodą i wysuszono.

Obserwacje:

Otrzymano białe ciało stałe.

Wyniki:

Otrzymany produkt to kwas benzenosulfonowy.

Wnioski:

W wyniku reakcji benzenu z oleum otrzymano kwas benzenosulfonowy.

Hipoteza została potwierdzona.

R1anPW3YLbaIw
Ćwiczenie 1
Zaznacz wzór kwasu benzenosulfonowego. Możliwe odpowiedzi: 1. C6H5-SO3H, 2. C6H5-SO3, 3. C6H5-SO4, 4. C6H5-SO4H