Wirtualne laboratorium – I
Czy cukry proste i dwucukry wykazują właściwości redukujące? Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.
Szafa laboratoryjna
Badanie właściwości redukujących cukrów prostych i dwucukrów.
Obserwacje: Co zostało zaobserwowane podczas doświadczenia?
Wyniki: Napisz, jaki jest ostateczny wynik doświadczenia.
Wnioski: Czy hipoteza została potwierdzona?
Sprawdź, czy Twoje obserwacje, wyniki i wnioski są podobne do poniższych.
Obserwacje:
W wyniku dodania siarczanu() miedzi() do roztworu wodorotlenku sodu wytrąca się galaretowaty, niebieski, koloidalny osad. Po dodaniu osobno roztworu glukozy i fruktozy do probówki z uzyskanym wcześniej osadem i ogrzaniu probówki w łaźni wodnej, osad zmienił zabarwienie na ceglastoczerwone. W probówce z roztworem sacharozy powstał czarny osad.
Wyniki:
Glukoza i fruktoza dają pozytywny wynik próby Trommera, sacharoza daje negatywny wynik tej reakcji.
Wnioski:
Powstający na pierwszym etapie eksperymentu galaretowaty, niebieski, koloidalny osad, to wodorotlenek miedzi(), który następnie, po dodaniu roztworu glukozy lub fruktozy i podgrzaniu, ulega redukcji do tlenku miedzi(). Z kolei czarny osad, powstający po dodaniu roztworu sacharozy do roztworu wodorotlenku miedzi() i podgrzaniu otrzymanego roztworu, to tlenek miedzi(). Glukoza i fruktoza dają pozytywny wynik próby Trommera, ponieważ w cząsteczce glukozy znajduje się grupa aldehydowa, z kolei fruktoza może ulegać przekształceniu do glukozy i mannozy, posiadających w swojej strukturze grupę aldehydową. Próba Trommera dowodzi, że aldehydy i inne związki, zawierające grupę aldehydową, wykazują właściwości redukujące. Oznacza to, że w wyniku reakcji aldehyd ulega utlenieniu, natomiast jest utleniaczem, czyli sam ulega procesowi redukcji. W probówce z sacharozą zaobserwowano wytrącanie się czarnego osadu. Sacharoza zbudowana jest z dwóch cząsteczek monosacharydów: glukozy (--glukopiranozy) i fruktozy (--fruktofuranozy), połączonych wiązaniem --glikozydowym. Nie wykazuje właściwości redukujących, gdyż grupy funkcyjne monosacharydów składowych są zablokowane przez wiązanie glikozydowe. Powstały czarny osad jest efektem termicznego rozpadu , który jest związkiem nietrwałym, więc w wyniku podgrzewania ulega rozkładowi.
Hipoteza została odrzucona.
Równanie reakcji chemicznej:
Reakcja strącania wodorotlenku miedzi():
Reakcja rozpadu wodorotlenku miedzi() pod wpływem temperatury:
Reakcja utlenienia glukozy w obecności wodorotlenku miedzi():
Schemat powstawania glukozy i mannozy z fruktozy w wyniku enolizacji:
Czy cukry proste i dwucukry wykazują właściwości redukujące? Zapoznaj się z opisem doświadczenia w laboratorium chemicznym, dzięki któremu rozwiązano problem badawczy i zweryfikowano hipotezę. W formularzu zapisz równania reakcji oraz wykonaj ćwiczenie.
Schemat reakcji zachodzącej podczas próby Trommera dla glukozy
Cząsteczka glukozy o następującym wzorze Fischera: grupa połączona z pionową linią skierowaną do dołu, która symbolizuje łańcuch węglowy i na końcu łączy się z grupą . Wspomnianą linię przecinają cztery krótkie poziome, prostopadłe linie. Po prawej stronie linii od góry kolejno podstawniki: , , oraz . Po lewej stronie od góry podstawniki , , oraz . Dodać dwie cząsteczki wodorotlenku miedzi(). Strzałka w prawo, nad strzałką zapis „ogrzewanie”, za strzałką cząsteczka produktu kwasu glukonowego w projekcji Fischera, którą stanowi grupa połączona z pionową linią skierowaną do dołu, która symbolizuje łańcuch węglowy i na końcu łączy się z grupą . Wspomnianą linię przecinają cztery krótkie poziome, prostopadłe linie. Po prawej stronie linii od góry kolejno podstawniki: , , oraz . Po lewej stronie od góry podstawniki , , oraz . Dodać cząsteczka tlenku miedzi() przy niej strzałka w dół oznaczająca wytrącenie osadu. Dodać dwie cząsteczki wody .
Tautomeria na przykładzie -fruktozy.
Cząsteczka –fruktozy w projekcji Fischera o strukturze zbudowanej z grupy połączonej z długą, poprowadzoną w dół linią, która symbolizuje łańcuch węglowy i która jest zakończona również grupą . Linię tę od dołu przecinają trzy prostopadłe krótkie linie, od których odchodzą podstawniki dla kolejnych atomów węgla w łańcuchu. Od dołu po prawej stronie grupa , grupa oraz atom wodoru. Po lewej stornie atom wodoru, atom wodoru i grupa . Powyżej pomiędzy pierwszym atomem węgla grupy a linią przecinającą łańcuch, od wspomnianej linii poprowadzone są dwie prostopadłe linie w prawo symbolizujące wiązanie podwójne z atomem tlenu . Strzałka w prawo, strzałka w lewo, nad strzałkami anion hydroksylowy, za strzałkami forma typu enediolowego przedstawiona w projekcji Fischera. Zbudowana, idąc od góry, z grupy hydroksylowej połączonej z grupą , która to łączy się za pomocą wiązania podwójnego z atomem węgla podstawionym grupą hydroksylową i połączonym z długą, pionową linią poprowadzoną w dół i zakończoną grupą . Linię tę od góry przecinają trzy prostopadłe krótkie linie, od których odchodzą podstawniki dla kolejnych atomów węgla w łańcuchu. Od góry po prawej stronie atom wodoru, grupa oraz grupa . Po lewej stornie od góry grupa hydroksylowa , atom wodoru oraz atom wodoru. Strzałka w prawo, strzałka w lewo, nad strzałkami anion hydroksylowy, za strzałkami cząsteczka -glukozy o następującym wzorze Fischera: grupa połączona z pionową linią skierowaną do dołu, która symbolizuje łańcuch węglowy i na końcu łączy się z grupą . Wspomnianą linię przecinają cztery krótkie poziome, prostopadłe linie. Po prawej stronie linii od góry kolejno podstawniki: , , oraz . Po lewej stronie od góry podstawniki , , oraz . Dodać cząsteczka -mannozy o następującym wzorze Fischera: grupa CHO połączona z pionową linią skierowaną do dołu, która symbolizuje łańcuch węglowy i na końcu łączy się z grupą . Wspomnianą linię przecinają cztery krótkie poziome, prostopadłe linie. Po prawej stronie linii od góry kolejno podstawniki: , , oraz . Po lewej stronie od góry podstawniki , , oraz .