Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Czy cukry proste i dwucukry wykazują właściwości redukujące? Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Szafa laboratoryjna

R13kttHdG3gtx
Ilustracja interaktywna 1.
probówka
, 2.
zlewka
, 3.
kolba kulista płaskodenna
, 4.
kolba stożkowa
, 5.
szalki Petriego
, 6.
cylinder miarowy
, 7.
lejek szklany
, 8.
bagietka szklana
, 9.
łyżka metalowa
, 10.
łyżka do spalań
, 11.
szczypce laboratoryjne
, 12.
pipety Pasteura
, 13.
łapa drewniana
, 14.
trójnóg z siatką
, 15.
palnik laboratoryjny
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Badanie właściwości redukujących cukrów prostych i dwucukrów.

11
Wykonanie próby Trommera dla glukozy
R10CILFnTNeRa1
Wirtualne laboratorium pt. „Badanie właściwości redukujących cukrów prostych i dwucukrów”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wykonanie próby Trommera dla fruktozy
R11ru0XoXVzHa1
Wirtualne laboratorium pt. „Badanie właściwości redukujących cukrów prostych i dwucukrów”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wykonanie próby Trommera dla sacharozy
R1NPfu2pTWakh1
Wirtualne laboratorium pt. „Badanie właściwości redukujących cukrów prostych i dwucukrów”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RvIqPZAfaCn8p
Analiza doświadczenia: Tytuł doświadczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Przebieg doświadczenia:Pierwszy krok: a) podpunkt pierwszy; b) podpunkt drugi.Drugi krok.Trzeci krok. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Polecenie 1

Czy cukry proste i dwucukry wykazują właściwości redukujące? Zapoznaj się z opisem doświadczenia w laboratorium chemicznym, dzięki któremu rozwiązano problem badawczy i zweryfikowano hipotezę. W formularzu zapisz równania reakcji oraz wykonaj ćwiczenie.

RNz88KguRsTFt
Analiza doświadczenia: Badanie właściwości redukujących cukrów prostych i dwucukrów. Problem badawczy: Czy cukry proste i dwucukry dają pozytywny wynik w próbie Trommera? Hipoteza: Cukry proste i dwucukry dają pozytywny wynik w próbie Trommera. Przebieg doświadczenia:Przygotuj palnik, nad którym umieszczony jest trójnóg z łaźnią wodną. W trzech zlewkach przygotuj 10% wodne roztwory glukozy, fruktozy i sacharozy. Do trzech probówek dodaj po 5 cm3 roztworu wodorotlenku sodu oraz kilka kropel roztworu siarczanu(VI) miedzi(II). Obserwuj zachodzące zmiany. Następnie do każdej z probówek wlej po 3 cm3 roztworu innego cukru (10% roztworu glukozy, sacharozy i fruktozy). Probówki włóż do gorącej łaźni wodnej i obserwuj zmiany. Obserwacje: W wyniku dodania siarczanu(VI) miedzi(II) do roztworu wodorotlenku sodu wytrąca się galaretowaty, niebieski, koloidalny osad. Po dodaniu osobno roztworu glukozy i fruktozy do probówki z uzyskanym wcześniej osadem i ogrzaniu probówki w łaźni wodnej, osad zmienił zabarwienie na ceglastoczerwone. W probówce z roztworem sacharozy wytrącił się czarny osad. Wyniki: Glukoza i fruktoza dają pozytywny wynik próby Trommera, sacharoza daje negatywny wynik tej reakcji. Wnioski: Powstający na pierwszym etapie eksperymentu galaretowaty, niebieski, koloidalny osad, to wodorotlenek miedzi(II), który następnie, po dodaniu roztworu glukozy lub fruktozy i podgrzaniu, ulega redukcji do tlenku miedzi(I). Z kolei czarny osad, powstający po dodaniu roztworu sacharozy do roztworu wodorotlenku miedzi(II) i podgrzaniu otrzymanego roztworu, to tlenek miedzi(II). Glukoza i fruktoza dają pozytywny wynik próby Trommera, ponieważ w cząsteczce glukozy znajduje się grupa aldehydowa, z kolei fruktoza może ulegać przekształceniu do glukozy i mannozy, posiadających w swojej strukturze grupę aldehydową. Próba Trommera dowodzi, że aldehydy i inne związki, zawierające grupę aldehydową, wykazują właściwości redukujące. Oznacza to, że w wyniku reakcji aldehyd ulega utlenieniu, natomiast CuOH2 jest utleniaczem, czyli sam ulega procesowi redukcji. W probówce z sacharozą zaobserwowano wytrącanie się czarnego osadu. Sacharoza zbudowana jest z dwóch cząsteczek monosacharydów: glukozy (α-D-glukopiranozy) i fruktozy (β-D-fruktofuranozy), połączonych wiązaniem 1,2-O-glikozydowym. Nie wykazuje właściwości redukujących, gdyż grupy funkcyjne monosacharydów składowych są zablokowane przez wiązanie glikozydowe. Powstały czarny osad jest efektem termicznego rozpadu CuOH2, który jest związkiem nietrwałym, więc w wyniku podgrzewania ulega rozkładowi. Równanie reakcji chemicznej: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 1
RrpkrIuRSl9ai2
Wybierz cukry nieulegające próbie Trommera. Możliwe odpowiedzi: 1. sacharoza, 2. celuloza, 3. fruktoza, 4. glukoza, 5. mannoza, 6. laktoza