Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Czy wiesz, w jaki sposób można otrzymać chlor w warunkach laboratoryjnych? Jaką reakcję należy przeprowadzić i w jakiej postaci otrzyma się taki produkt? Przeanalizuj przedstawione wirtualne laboratorium, rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. Uzupełnij obserwacje, wyniki i wnioski.

RPv2kih2UvKQu
Wirtualne laboratorium pt. „Otrzymujemy chlor w warunkach laboratoryjnych”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
RqSTY1eeHpAas
Analiza doświadczenia: Tytuł doświaczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Czy wiesz, w jaki sposób można otrzymać chlor w warunkach laboratoryjnych? Jaką reakcję należy przeprowadzić i w jakiej postaci otrzyma się taki produkt? Przeanalizuj opis poniższego doświadczenia, w którym rozwiązano problem badawczy i zweryfikowano hipotezę. Następnie rozwiąż ćwiczenia sprawdzające.

Analiza doświadczenia:

Otrzymywanie chloru w warunkach laboratoryjnych.

Problem badawczy:

Jak otrzymać chlor w warunkach laboratoryjnych?

Hipoteza:

W reakcji manganianuVII potasu z kwasem chlorowodorowym wydziela się chlor.

Sprzęt i szkło laboratoryjne:

  • łyżeczka metalowa – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką;

  • pipeta Pasteura – wąska rurka służąca do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • palnik laboratoryjny – urządzenie techniczne umożliwiające podtrzymywanie płomienia spalanego gazu w kontrolowany sposób;

  • kolba stożkowa z korkiem – szklane naczynie laboratoryjne o kształcie stożka z płaskim dnem i wąską szyjką;

  • drucik miedziany.

Odczynniki chemiczne:

  • manganianVII potasu;

  • stężony kwas chlorowodorowy.

Przebieg doświadczenia:

  1. Umieszczenie 1 g manganianuVII potasu w kolbie stożkowej przy pomocy łyżki laboratoryjnej i lejka.

  2. Odmierzenie dziesięciu centymetrów sześciennych stężonego roztworu kwasu chlorowodorowego przy pomocy cylindra miarowego. Umieszczenie odmierzonego kwasu we wkraplaczu.

  3. Zatkanie wylotu kolby dwuszyjnej korkiem z gumowym wężykiem.

  4. Dodawanie kwasu chlorowodorowego do kolby okrągłodennej. Zebranie wydzielającego się gazu.

Analiza produktu:

  1. Rozgrzanie drucika miedzianego w płomieniu palnika.

  2. Umieszczenie rozgrzanego drucika w kolbie z zebranym gazem.

  3. Wyjęcie drucika z kolby i wlanie do niej niewielkiej ilości wody destylowanej. Wymieszanie zawartości kolby.

Obserwacje:

Po wprowadzeniu stężonego kwasu chlorowodorowego do manganianuVII potasu zaobserwowano wydzielanie się żółtozielonego gazu. Gaz ten zbierał się w pustej kolbie, opadając na jej dno. Po wprowadzeniu do kolby z zebranym gazem, żarzącego się miedzianego drucika, zaobserwowano powstawanie brunatnozielonego dymu. Po wlaniu wody destylowanej do tej kolby i po wymieszaniu zawartości otrzymano niebieski roztwór.

Wyniki:

Otrzymany żółtozielony gaz to chlor. Zostało to potwierdzone w reakcji z miedzią. Obserwowane brunatnozielone “dymy” to pary bezwodnego chlorku miedziII. Niebieska barwa roztworu potwierdza, że są w nim obecne jony miedziII.

Wnioski:

Otrzymano chlor w warunkach laboratoryjnych. Hipoteza została potwierdzona – w reakcji manganianuVII potasu z kwasem chlorowodorowym powstaje chlor.

1
Ćwiczenie 1
R11MZFERu9KOA
Jaką rolę w powyższym doświadczeniu pełnił manganian(VII) potasu? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Utleniacza., 2. Reduktora., 3. Katalizatora., 4. Zasady., 5. Kwasu.
1
Ćwiczenie 2
RnjsgnCwReD9A
1
Ćwiczenie 1

Stosując zapis cząsteczkowy, zapisz równania reakcji przeprowadzonych w wirtualnym laboratorium. Współczynniki stechiometryczne dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego.

RJHZIJdYYz0Ho
Równania reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu. Równania reakcji:.
1
Ćwiczenie 1

Stosując zapis cząsteczkowy, zapisz równania reakcji przeprowadzonych w wirtualnym laboratorium. Współczynniki stechiometryczne dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego.

R1YaBxauEcOPX
1
Ćwiczenie 2
RDRVZDWxT5vop
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.