Wirtualne laboratorium – I
Czy wiesz, w jaki sposób można otrzymać chlor w warunkach laboratoryjnych? Jaką reakcję należy przeprowadzić i w jakiej postaci otrzyma się taki produkt? Przeanalizuj przedstawione wirtualne laboratorium, rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. Uzupełnij obserwacje, wyniki i wnioski.
Czy wiesz, w jaki sposób można otrzymać chlor w warunkach laboratoryjnych? Jaką reakcję należy przeprowadzić i w jakiej postaci otrzyma się taki produkt? Przeanalizuj opis poniższego doświadczenia, w którym rozwiązano problem badawczy i zweryfikowano hipotezę. Następnie rozwiąż ćwiczenia sprawdzające.
Analiza doświadczenia:
Otrzymywanie chloru w warunkach laboratoryjnych.
Problem badawczy:
Jak otrzymać chlor w warunkach laboratoryjnych?
Hipoteza:
W reakcji manganianu potasu z kwasem chlorowodorowym wydziela się chlor.
Sprzęt i szkło laboratoryjne:
łyżeczka metalowa – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką;
pipeta Pasteura – wąska rurka służąca do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;
palnik laboratoryjny – urządzenie techniczne umożliwiające podtrzymywanie płomienia spalanego gazu w kontrolowany sposób;
kolba stożkowa z korkiem – szklane naczynie laboratoryjne o kształcie stożka z płaskim dnem i wąską szyjką;
drucik miedziany.
Odczynniki chemiczne:
manganian potasu;
stężony kwas chlorowodorowy.
Przebieg doświadczenia:
Umieszczenie manganianu potasu w kolbie stożkowej przy pomocy łyżki laboratoryjnej i lejka.
Odmierzenie dziesięciu centymetrów sześciennych stężonego roztworu kwasu chlorowodorowego przy pomocy cylindra miarowego. Umieszczenie odmierzonego kwasu we wkraplaczu.
Zatkanie wylotu kolby dwuszyjnej korkiem z gumowym wężykiem.
Dodawanie kwasu chlorowodorowego do kolby okrągłodennej. Zebranie wydzielającego się gazu.
Analiza produktu:
Rozgrzanie drucika miedzianego w płomieniu palnika.
Umieszczenie rozgrzanego drucika w kolbie z zebranym gazem.
Wyjęcie drucika z kolby i wlanie do niej niewielkiej ilości wody destylowanej. Wymieszanie zawartości kolby.
Obserwacje:
Po wprowadzeniu stężonego kwasu chlorowodorowego do manganianu potasu zaobserwowano wydzielanie się żółtozielonego gazu. Gaz ten zbierał się w pustej kolbie, opadając na jej dno. Po wprowadzeniu do kolby z zebranym gazem, żarzącego się miedzianego drucika, zaobserwowano powstawanie brunatnozielonego dymu. Po wlaniu wody destylowanej do tej kolby i po wymieszaniu zawartości otrzymano niebieski roztwór.
Wyniki:
Otrzymany żółtozielony gaz to chlor. Zostało to potwierdzone w reakcji z miedzią. Obserwowane brunatnozielone “dymy” to pary bezwodnego chlorku miedzi. Niebieska barwa roztworu potwierdza, że są w nim obecne jony miedzi.
Wnioski:
Otrzymano chlor w warunkach laboratoryjnych. Hipoteza została potwierdzona – w reakcji manganianu potasu z kwasem chlorowodorowym powstaje chlor.
Stosując zapis cząsteczkowy, zapisz równania reakcji przeprowadzonych w wirtualnym laboratorium. Współczynniki stechiometryczne dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego.
Stosując zapis cząsteczkowy, zapisz równania reakcji przeprowadzonych w wirtualnym laboratorium. Współczynniki stechiometryczne dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego.