1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

BHPviolet#fff

Zachowanie alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec takich utleniaczy jak dichromian(VI) potasu w środowisku kwasowym

11
Reakcja etanolu z dichromianem(VI) potasu w środowisku kwasowym
RMwLyCAGc83bf1
Wirtualne laboratorium pt. Zachowanie alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec takich utleniaczy jak dichromian(VI) potasu w środowisku kwasowym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Reakcja propan‑2‑olu z dichromianem(VI) potasu w środowisku kwasowym
RxTOfaKq0nHQW1
Wirtualne laboratorium pt. Zachowanie alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec takich utleniaczy jak dichromian(VI) potasu w środowisku kwasowym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Reakcja 2‑metylopropan‑2‑olu z dichromianem(VI) potasu w środowisku kwasowym
R1LzLGxSEH2QQ1
Wirtualne laboratorium pt. Zachowanie alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec takich utleniaczy jak dichromian(VI) potasu w środowisku kwasowym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RfaiUucl79D5r
Analiza doświadczenia: Zachowanie alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec takich utleniaczy, jak dichromian(VI) potasu w środowisku kwasowym.Problem badawczy: Czy produkt powstały w wyniku reakcji alkoholi z utleniaczem, takim jak K2Cr2O7 w środowisku kwasu siarkowego(VI), zależy od rzędowości alkoholi?Hipoteza: W wyniku reakcji alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych z utleniaczami w środowisku H2SO4 powstają różne produkty. Przebieg doświadczenia:Przygotuj trzy probówki i do każdej z nich wlej po 2 cm3 roztworu dichromianu(VI) potasu oraz 2 cm3 roztworu kwasu siarkowego(VI).Następnie do każdej probówki dodaj po 2 cm3 innego alkoholu: etanolu, propan-2-olu, 2-metylopropan-2-olu.Wstrząśnij probówkami w celu wymieszania reagentów, a następnie ogrzej je w płomieniu palnika. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równania reakcji chemicznych: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Szczegóły reakcji 1azure#fff
Szczegóły reakcji 2green#fff
Szczegóły reakcji 3olive#fff

Szafa laboratoryjna

R1Mi0cAE9r3RH
Ilustracja interaktywna 1.
probówka
, 2.
zlewka
, 3.
kolba kulista płaskodenna
, 4.
kolba stożkowa
, 5.
szalki Petriego
, 6.
cylinder miarowy
, 7.
lejek szklany
, 8.
bagietka szklana
, 9.
łyżka metalowa
, 10.
łyżka do spalań
, 11.
szczypce laboratoryjne
, 12.
pipety Pasteura
, 13.
łapa drewniana
, 14.
trójnóg z siatką
, 15.
palnik laboratoryjny
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie w laboratorium chemicznym. Zapoznaj się z opisem doświadczenia, a następnie wykonaj polecenia. Analiza doświadczenia: Zachowanie alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec takich utleniaczy, jak dichromian(VI) potasu w środowisku kwasowym.

Problem badawczy: Czy produkt powstały w wyniku reakcji alkoholi z utleniaczem, takim jak K2Cr2O7 w środowisku kwasu siarkowego(VI), zależy od rzędowości alkoholi?

Hipoteza: W wyniku reakcji alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych z utleniaczami w środowisku H2SO4 powstają różne produkty.

Odczynniki: etanol, propan-2-ol, 2-metylopropan-2-ol, roztwór dichromianu(VI) potasu roztwór kwasu siarkowego(VI).

Szkło laboratoryjne

  • probówka – podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • zlewka – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • kolba kulista płaskodenna – szklane naczynie laboratoryjne o kształcie ściętej kuli od dołu; długa szyjka z nacięciem określa dokładnie określoną objętość kolby; pomimo kulistego kształtu można je stawiać na stole lub szafce;

  • kolba stożkowa – szklane naczynie laboratoryjne o kształcie stożka z płaskim dnem i wąską szeroką szyjką;

  • szalki Petriego – szklane spodki do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • cylinder miarowy – podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości. Służy do odmierzania cieczy;

  • lejek szklany – podstawowy sprzęt laboratoryjny, zazwyczaj w kształcie stożka zakończonego rurką lub szlifem, który służy do przelewania płynów, przesypywania proszków oraz do sączenia;

  • bagietka szklana – pręcik szklany, służący do mieszania cieczy

  • łyżka metalowa – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych;

  • łyżka do spalań – sprzęt laboratoryjny stosowany głównie w analizie jakościowej, ściślej płomieniowej wykonywany ze spieków ceramicznych lub wysokoodpornych termicznie stopów metali;

  • szczypce laboratoryjne – sprzęt przeznaczony do podtrzymywania drobnego sprzętu laboratoryjnego;

  • pipety Pasteura – wąskie rurki do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • łapa drewniana – rodzaj trzymaka służący do uchwycenia probówki lub małej kolby stożkowej;

  • trójnóg z siatką – urządzenie w kształcie pierścienia, zaopatrzone w trzy wkręcane nogi, mocowane prostopadle do jego powierzchni, służące do ustawiania nad palnikiem naczyń laboratoryjnych, przeznaczonych do podgrzania;

  • palnik laboratoryjny – rodzaj sprzętu z regulacją płomienia, umożliwiający podgrzewanie substancji chemicznych.

Przebieg doświadczenia:

  1. Przygotowano trzy probówki i do każdej z nich wlano po dwa centymetry sześcienne roztworu dichromianu(VI) potasu oraz dwa centymetry sześcienne roztworu kwasu siarkowego(VI).

  2. Następnie do każdej probówki dodano po dwa centymetry sześcienne innego alkoholu: etanolu, propan-2-olu, 2-metylopropan-2-olu.

  3. Wstrząśnięto probówkami w celu wymieszania reagentów, a następnie ogrzano je w łaźni wodnej.

Obserwacje:

W probówce z etanolem i propan-2-olem po ogrzaniu zmienia się zabarwienie roztworu z pomarańczowego na zielony. W probówce z  2-metylopropan-2-olem roztwór nie zmienia koloru.

Wyniki:

Alkohole pierwszo- i drugorzędowe ulegają przeprowadzonej reakcji.

Wnioski:

  1. Alkohole I-rzędowe utleniają się do kwasów karboksylowych.

  2. Alkohole II-rzędowe utleniają się do ketonów.

  3. Alkohole III-rzędowe nie ulegają reakcji utlenienia.

3
Ćwiczenie 1
RC40MPZFQYVcl
Wpisz współczynniki reakcji utleniania alkoholu pierwszorzędowego. Jeśli współczynnik wynosi 1, pozostaw puste pole. Tu uzupełnij CH3CH2OH + Tu uzupełnij K2Cr2O7 + Tu uzupełnij H2SO4 → Tu uzupełnij CH3COOH + Tu uzupełnij Cr2(SO4)3 + Tu uzupełnij K2SO4 + Tu uzupełnij H2O
R11p2hsmDGh4l3
(Uzupełnij).