Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
1
Laboratorium 1

Czy wiesz, jaki jest stan skupienia chloru, bromu i jodu? Znasz wszystkie właściwości fizyczne tych pierwiastków? Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym, które dotyczy właściwości fizycznych fluorowców. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. Zapisz swoje obserwacje i sformułuj wnioski. Spróbuj wykonać doświadczenie samodzielnie. Jeśli jednak będziesz mieć problemy, możesz skorzystać z instrukcji, która znajduje się w górnej części ekranu.

R1WzyDQGdF20p1
Wirtualne laboratorium pt. Właściwości fizyczne fluorowców
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Patrycja Męcik, licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R1ZIdIVAbfXYT
Analiza eksperymentu: Zachowanie się kryształów o różnej budowie wobec rozpuszczalników polarnych (woda). Problem badawczy: Czy wszystkie typy kryształów rozpuszczają się w rozpuszczalnikach polarnych?. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Czy wiesz, jaki jest stan skupienia chloru, bromu i jodu? Znasz wszystkie właściwości fizyczne tych pierwiastków? Zapoznaj się z opisem doświadczenia chemicznego, które dotyczy właściwości fizycznych fluorowców. Na koniec rozwiąż zadania.

Analiza eksperymentu:

Właściwości fizyczne fluorowców.

Problem badawczy:

Jakie właściwości fizyczne są wspólne dla fluorowców?

Hipoteza:

Chlor, brom i jod charakteryzują się podobnymi właściwościami fizycznymi.

Doświadczenie 1

Sprzęt laboratoryjny:

- probówki z korkami - podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

- pipety Pasteura - wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

- łyżeczki - długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu, zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych.

Odczynniki chemiczne:

- chlor;

- brom;

- jod;

- woda destylowana;

- etanol;

- trichlorometan;

- benzyna.

Przebieg doświadczenia:

1. W trzech probówkach przygotowano próbki bromu (ok. 1 cmIndeks górny 3) i jodu (kilka kryształków), próbki chloru zostały już przygotowane. Probówki z chlorem i bromem zatkano korkami.

2. Do każdej z probówek dodano po 3 cmIndeks górny 3 wody destylowanej. Zawartości probówek wytrząśnięto.

3.  Przygotowano trzy zestawy, w każdym z nich po trzy probówki – z próbką chloru, bromu i jodu.

4. Do pierwszego zestawu probówek wlano po 3 cmIndeks górny 3 etanolu.

5. Do drugiego zestawu probówek wlano po 3 cmIndeks górny 3 trichlorometanu.

6. Do trzeciego zestawu probówek wlano po 3 cmIndeks górny 3   Indeks górny koniecbenzyny.

7. Zatkano probówki korkami i wytrząśnięto. Obserwowano, czy i w jaki sposób badane substancje rozpuszczają się w poszczególnych rozpuszczalnikach.

Doświadczenie 2:

Sprzęt laboratoryjny:

- łyżeczka - długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu, zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych;

- kolba okrągłodenna - szklane naczynie laboratoryjne z zaokrąglonym dnem;

- zlewka - naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

- palnik gazowy - rodzaj sprzętu z regulacją płomienia, umożliwiający podgrzewanie substancji chemicznych;

- trójnóg laboratoryjny z płytą - umożliwia ustawianie nad palnikiem naczyń laboratoryjnych przeznaczonych do podgrzania.

Odczynniki chemiczne:

- jod.

Przebieg doświadczenia:

1.  Na dno zlewki wsypano około pół łyżeczki kryształków jodu.

2. Zlewkę przykryto kolbą okrągłodenną (zawierającą kilka cmIndeks górny 3 zimnej wody).

3. Przykrytą kolbą zlewkę ustawiono na płycie nad palnikiem i delikatnie ogrzewano przez chwilę.

Obserwacje:

1. Chlor to zielonożółty gaz, rozpuszczalny w wodzie, etanolu, benzynie i trichlorometanie. We wszystkich przypadkach tworzy bezbarwny roztwór.

2. Brom to łatwo parująca brunatna ciecz. Rozpuszcza się w wodzie z wytworzeniem żółtobrązowego roztworu. Rozpuszcza się w etanolu, benzynie i trichlorometanie, tworząc pomarańczowe roztwory.

3. Jod to krystaliczne ciało stałe, przyjmuje formę czarno szarych kryształów z metalicznym połyskiem. Jod praktycznie nie rozpuszcza się w wodzie. W przypadku etanolu, rozpuszcza się i tworzy brązowy roztwór. W benzynie rozpuszcza się i tworzy fioletowy roztwór. W trichlorometanie rozpuszcza się z wytworzeniem fioletowo purpurowego roztworu.

4. W wyniku ogrzewania kryształów jodu wydziela się fioletowy gaz.

Wyniki:

Chlor, brom i jod występują w różnych stanach skupienia. Wszystkie dobrze rozpuszczają się w etanolu, benzynie i trichlorometanie. Chlor i brom dobrze rozpuszczają się również w wodzie. Jod jest praktycznie nierozpuszczalny w wodzie. Ich roztwory, podobnie jak same pierwiastki, różnią się barwami.

Wnioski:

Hipoteza nie została potwierdzona. Chlor, brom oraz jod, mimo że należą do tej samej grupy układu okresowego, występują w różnych stanach skupienia.

Ćwiczenie 1
RJgM5B512LZYs
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 2
RxZUQclFbIBUW
Wybierz wszystkie właściwości fizyczne z wymienionych: Możliwe odpowiedzi: 1. rozpuszczalność, 2. barwa, 3. temperatura wrzenia i topnienia, 4. kruchość, 5. przewodnictwo cieplne, 6. palność, 7. reaktywność, 8. toksyczność