Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Szafa laboratoryjna

R18J9sD5H3VS3
Ilustracja interaktywna 1.
probówka
, 2.
zlewka
, 3.
kolba kulista płaskodenna
, 4.
kolba stożkowa
, 5.
szalki Petriego
, 6.
cylinder miarowy
, 7.
lejek szklany
, 8.
bagietka szklana
, 9.
łyżka metalowa
, 10.
łyżka do spalań
, 11.
szczypce laboratoryjne
, 12.
pipety Pasteura
, 13.
łapa drewniana
, 14.
trójnóg z siatką
, 15.
palnik laboratoryjny
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Badanie procesu hydrolizy sacharozy

11
Próba kontrolna
ROwPhtf62nyhu1
Wirtualne laboratorium pt. Badanie procesu hydrolizy sacharozy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Hydroliza w środowisku kwasowym
REu5rTfe8tDoj1
Wirtualne laboratorium pt. Badanie procesu hydrolizy sacharozy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RumTcw3TYxXV9
Analiza doświadczenia: Tytuł doświadczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Przebieg doświadczenia:Pierwszy krok: a) podpunkt pierwszy; b) podpunkt drugi.Drugi krok.Trzeci krok. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Zapoznaj się z opisem doświadczenia w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz wyniki, a następnie sformułuj wnioski oraz wykonaj poniższe ćwiczenia.

Analiza doświadczenia:

Badanie procesu hydrolizy sacharozy.

Problem badawczy:

Czy niskie pH środowiska powoduje hydrolizę sacharozy?

Hipoteza:

Sacharoza w kwasowym środowisku ulega hydrolizie.

Odczynniki chemiczne:

  • 10–procentowy roztwór sacharozy;

  • 10–procentowy roztwór kwasu chlorowodorowego;

  • 10–procentowy roztwór wodorotlenku sodu;

  • roztwór siarczanu(VI) miedzi(II) o stężeniu 0,1 moldm3

  • woda destylowana.

Sprzęt laboratoryjny:

  • dwie probówki – podłużne U–kształtne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • zlewka (500 cm3) – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • trójnóg laboratoryjny;

  • palnik gazowy – urządzenie techniczne umożliwiające podtrzymywanie płomienia spalanego gazu w kontrolowany sposób;

  • zapałki – drewniane patyczki nasączone substancją ułatwiającą spalanie i zakończone substancją ulegającą zapłonowi, która obecna jest w tak zwanej główce zapałki;

  • papierki wskaźnikowe – kawałki bibuły nasączone substancją będącą indykatorem, a następnie wysuszone, które umożliwiają badanie odczynu roztworu;

  • zlewka (50 cm3) – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • pipeta Pasteura – wąska rurka służąca do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • cylinder miarowy – podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości służące do odmierzania cieczy;

  • waga laboratoryjna – urządzenie do odmierzania masy substancji chemicznych.

Przebieg doświadczenia:

  1. Przygotowano łaźnię wodną: a) włączono palnik; b) umieszczono nad nim trójnóg; c) postawiono na trójnogu zlewkę wypełnioną wodą.

  2. Sporządzono w zlewce 3% roztwór sacharozy i  wlano 3 cm3 do probówki.

  3. Dodano do probówki kilka kropli roztworu kwasu chlorowodorowego i ogrzano w łaźni wodnej.

  4. Sprawdzono odczyn roztworu za pomocą papierka wskaźnikowego.

  5. Następnie dodano kilka kropli roztworu wodorotlenku sodu w celu zneutralizowania pH roztworu.

  6. Sprawdzono odczyn roztworu za pomocą papierka wskaźnikowego.

  7. Do innej suchej probówki dodano 5 cm3 roztworu wodorotlenku sodu oraz kilka kropli roztworu siarczanu(VI) miedzi(II).

  8. Następnie do probówki z powstałym roztworem wlano 3 cm3 roztworu sacharozy po dodaniu kwasu.

  9. Probówkę włożono do gorącej łaźni wodnej i obserwowano zmiany.

Obserwacje:

Po dodaniu roztworu kwasu HCl do roztworu sacharozy, papierek wskaźnikowy zmienił kolor na pomarańczowoczerwony. Po zneutralizowaniu roztworu i wykonaniu testu z wodorotlenkiem miedzi(II), niebieski, galaretowaty osad zmienił zabarwienie na ceglastoczerwone.

Ćwiczenie 1
R10ItcvDtwiqa1
Wybierz wszystkie poprawne dokończenia zdania. W próbie Trommera ma miejsce: Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja redoks., 2. redukcja jonów miedzi., 3. utlenienie jonów miedzi., 4. redukcja grupy aldehydowej., 5. utlenienie grupy aldehydowej.
1
Ćwiczenie 2
R1CNgQtd2uDMd
Opisany w doświadczeniu test to: Możliwe odpowiedzi: 1. próba Trommera., 2. próba Tollensa., 3. próba Benedicta.