Wirtualne laboratorium – I
Doświadczenie
Rozpuszczalne białka, pomimo dużych cząsteczek, utrzymują się w roztworze z uwagi na fakt otaczania się dipolami wody. Jednak po dodaniu do takich roztworów białek soli dobrze rozpuszczalnych w wodzie, następuje odciągnięcie cząsteczek wody z powierzchni tych makromolekuł i w konsekwencji białka wytrącają się z roztworu. Zachodzi zjawisko wysalania. Czy to prawda, że zjawisko to, podobnie jak zjawisko denaturacji, jest procesem nieodwracalnym?
Zaprojektuj doświadczenie, za pomocą którego zweryfikujesz przedstawioną hipotezę badawczą. Zapisz w formularzu obserwacje, wyniki oraz wnioski. Spróbuj wykonać doświadczenie samodzielnie. Jeśli jednak będziesz mieć problemy, możesz skorzystać z instrukcji, która znajduje się pod ikoną notatnika w lewym górnym rogu.
Analiza doświadczenia: Badanie procesu wysalania białek.
Problem badawczy: Czy to prawda, że zjawisko wysalania, podobnie jak zjawisko denaturacji białek, jest procesem nieodwracalnym?
Hipoteza: Zjawisko wysalania białka jest procesem odwracalnym.
Sprzęt laboratoryjny:
5 probówek – podłużne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;
zlewka – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
cylinder miarowy – podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości; służy do odmierzania cieczy;
tryskawka z wodą destylowaną – naczynie z tworzywa sztucznego zamknięte nakrętką z długą końcówką – rurką sięgającą dna naczynia i wyprowadzoną na zewnątrz, gdzie się ona zwęża; tryskawka wypełniona jest wodą, która pod wpływem nacisku na plastikowe naczynie, uwalnia wodę na zewnątrz przez długą końcówkę;
pipety Pasteura – wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;
korki do probówek – niewielki element wykonany z korka, służący do szczelnego zamykania probówek.
Odczynniki:
białko jaja kurzego, woda destylowana, wodne roztwory: siarczanu() amonu, chlorku sodu, siarczanu() sodu, siarczanu() magnezu, siarczanu() miedzi.
Przebieg doświadczenia:
Do pięciu probówek dodano jednakową objętość białka jaja kurzego.
Następnie dodano do nich roztwory soli: do pierwszej probówki siarczan() amonu, do drugiej chlorek sodu, do trzeciej siarczan() sodu, do czwartej siarczan() magnezu, do piątej siarczan() miedzi.
Wszystkie probówki zatkano korkami i wstrząśnięto.
Obserwowano zachodzące zmiany.
Następnie do każdej z nich dodano wody destylowanej, odmierzonej za pomocą cylindra miarowego.
Wszystkie probówki ponownie wstrząśnięto i obserwowano zachodzące zmiany.
Obserwacje:
Po dodaniu do roztworu białka dostępnych w laboratorium soli, strącił się biały osad. Po dolaniu wody i wstrząśnięciu, osad zniknął w czterech pierwszych probówkach. Pozostał tylko w probówce, gdzie dodany był siarczan() miedzi().
Wyniki:
W probówkach, gdzie dodano siarczan() amonu, chlorek sodu, siarczan() sodu, siarczan() magnezu, zachodzi odwracalny proces, natomiast siarczan() miedzi() powoduje nieodwracalną zmianę.
Wnioski:
W probówkach, gdzie dodano siarczan() amonu, chlorek sodu, siarczan() sodu, siarczan() magnezu, zachodzi proces wysalania białka – jest to proces odwracalny. Sole metali ciężkich (np. siarczan() miedzi()) powodują nieodwracalną denaturację białka. Hipoteza została potwierdzona.
Który z przedstawionych poniżej rysunków obrazuje doświadczalny proces wysalania białka, a który denaturacji?
Który z opisanych rysunków przedstawia doświadczalny proces wysalania białka, a który denaturacji?