Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑azure

Doświadczenie

1
11
Laboratorium 1

Rozpuszczalne białka, pomimo dużych cząsteczek, utrzymują się w roztworze z uwagi na fakt otaczania się dipolami wody. Jednak po dodaniu do takich roztworów białek soli dobrze rozpuszczalnych w wodzie, następuje odciągnięcie cząsteczek wody z powierzchni tych makromolekuł i w konsekwencji białka wytrącają się z roztworu. Zachodzi zjawisko wysalania. Czy to prawda, że zjawisko to, podobnie jak zjawisko denaturacji, jest procesem nieodwracalnym?

Zaprojektuj doświadczenie, za pomocą którego zweryfikujesz przedstawioną hipotezę badawczą. Zapisz w formularzu obserwacje, wyniki oraz wnioski. Spróbuj wykonać doświadczenie samodzielnie. Jeśli jednak będziesz mieć problemy, możesz skorzystać z instrukcji, która znajduje się pod ikoną notatnika w lewym górnym rogu.

R1dV64hYFMOpO
Wirtualne laboratorium pt. „Badanie procesu wysalania białek”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R12wTBcHxvvxz
Analiza doświadczenia: Tytuł doświaczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Analiza doświadczenia: Badanie procesu wysalania białek.

Problem badawczy: Czy to prawda, że zjawisko wysalania, podobnie jak zjawisko denaturacji białek, jest procesem nieodwracalnym?

Hipoteza: Zjawisko wysalania białka jest procesem odwracalnym.

Sprzęt laboratoryjny:

  • 5 probówek – podłużne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

  • zlewka – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • cylinder miarowy – podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości; służy do odmierzania cieczy;

  • tryskawka z wodą destylowaną – naczynie z tworzywa sztucznego zamknięte nakrętką z długą końcówką – rurką sięgającą dna naczynia i wyprowadzoną na zewnątrz, gdzie się ona zwęża; tryskawka wypełniona jest wodą, która pod wpływem nacisku na plastikowe naczynie, uwalnia wodę na zewnątrz przez długą końcówkę;

  • pipety Pasteura – wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • korki do probówek – niewielki element wykonany z korka, służący do szczelnego zamykania probówek.

Odczynniki:

białko jaja kurzego, woda destylowana, wodne roztwory: siarczanu(VI) amonu, chlorku sodu, siarczanu(VI) sodu, siarczanu(VI) magnezu, siarczanu(VI) miedzi.

Przebieg doświadczenia:

  1. Do pięciu probówek dodano jednakową objętość białka jaja kurzego.

  2. Następnie dodano do nich roztwory soli: do pierwszej probówki siarczan(VI) amonu, do drugiej chlorek sodu, do trzeciej siarczan(VI) sodu, do czwartej siarczan(VI) magnezu, do piątej siarczan(VI) miedzi.

  3. Wszystkie probówki zatkano korkami i wstrząśnięto.

  4. Obserwowano zachodzące zmiany.

  5. Następnie do każdej z nich dodano 10 cm3 wody destylowanej, odmierzonej za pomocą cylindra miarowego.

  6. Wszystkie probówki ponownie wstrząśnięto i obserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Po dodaniu do roztworu białka dostępnych w laboratorium soli, strącił się biały osad. Po dolaniu wody i wstrząśnięciu, osad zniknął w czterech pierwszych probówkach. Pozostał tylko w probówce, gdzie dodany był siarczan(VI) miedzi(II).

Wyniki:

W probówkach, gdzie dodano siarczan(VI) amonu, chlorek sodu, siarczan(VI) sodu, siarczan(VI) magnezu, zachodzi odwracalny proces, natomiast siarczan(VI) miedzi(II) powoduje nieodwracalną zmianę.

Wnioski:

W probówkach, gdzie dodano siarczan(VI) amonu, chlorek sodu, siarczan(VI) sodu, siarczan(VI) magnezu, zachodzi proces wysalania białka – jest to proces odwracalny. Sole metali ciężkich (np. siarczan(VI) miedzi(II)) powodują nieodwracalną denaturację białka. Hipoteza została potwierdzona.

RYhdNPTp2Satf
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które z podanych soli spowodują podobny efekt jak siarczan(VI) miedzi(II). Możliwe odpowiedzi: 1. chlorek rtęci, 2. siarczan(VI) ołowiu(II), 3. azotan(V) cynku, 4. siarczan(VI) litu, 5. azotan(V) amonu, 6. azotan(V) strontu
11
Polecenie 1

Który z przedstawionych poniżej rysunków obrazuje doświadczalny proces wysalania białka, a który denaturacji?

Który z opisanych rysunków przedstawia doświadczalny proces wysalania białka, a który denaturacji?

R1MtrYCpQy9dD1
Ilustracja dotyczy zjawiska wysolenia białka. Na ilustracji znajdują się dwie probówki z roztworem wodnym białka. Probówki umieszczono w statywach. Do pierwszej probówki dodawany jest chlorek sodu, a do drugiej etanol.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RuOag32D710Lt
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RWuoWG7aM6yJr
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które z wymienionych substancji i rodzajów szkła laboratoryjnego wykorzystasz w doświadczeniu wysalania białka. Możliwe odpowiedzi: 1. białko jaja kurzego, 2. chlorek amonu, 3. etanol, 4. palnik, 5. probówka, 6. korek do probówki