1
11
Laboratorium 1

Zapoznaj się z możliwościami poniższego laboratorium chemicznego i zaproponuj doświadczenia, w wyniku przeprowadzenia których możesz otrzymać sole. Następnie zapoznaj się z problemem badawczym, sformułuj i zweryfikuj własną hipotezę. W formularzu zanotuj swoje obserwacje, wyniki oraz zapisz wnioski.

ReJ8vBS5dbAXH
Wirtualne laboratorium pt. Otrzymywanie soli różnymi metodmi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R9BTLEYFHmeZ6
Analiza doświadczenia:. Problem badawczy: (Uzupełnij). Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny i odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Instrukcja wykonania doświadczenia: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wyniki i wnioski: (Uzupełnij).
Laboratorium 1

Zapoznaj się z opisem serii eksperymentów przeprowadzanych w laboratorium chemicznym. Następnie zapoznaj się z problemem badawczym, sformułuj i zweryfikuj własną hipotezę. Na koniec rozwiąż krótkie zadania sprawdzające.

Analiza eksperymentu: Otrzymywanie siarczanuVI magnezu różnymi metodami.

Problem badawczy: Czy siarczanVI magnezu można otrzymać za pomocą sześciu różnych metod?

Hipoteza: SiarczanVI magnezu można otrzymać za pomocą sześciu różnych metod.

Sprzęt laboratoryjny:

  • probówki (6 sztuk) –  podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • łyżeczki – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych;

  • pipety jednorazowe – wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.

Odczynniki chemiczne:

25% roztwór kwasu siarkowegoVI, siarczanVI miedziII – roztwór wodny, siarczek magnezu – roztwór wodny, wodorotlenek magnezu, tlenek magnezu, magnez.

Przebieg eksperymentu:

Probówka 1 – Umieszczono w probówce za pomocą pipety jednorazowej 3 cm3 25% roztworu kwasu siarkowegoVI, a następnie dodano 3 g magnezu.

Probówka 2 – Umieszczono w probówce za pomocą pipety jednorazowej 3 cm3 25% roztworu kwasu siarkowegoVI, a następnie dodano 3 g tlenku magnezu.

Probówka 3 – Umieszczono w probówce za pomocą pipety jednorazowej 3 cm3 25% roztworu kwasu siarkowegoVI, a następnie dodano 3 g wodorotlenku magnezu.

Probówka 4 – Umieszczono w probówce za pomocą pipety jednorazowej 3 cm3 siarczanuVI miedziII, a następnie dodano 3 g magnezu.

Probówka 5 – Umieszczono w probówce za pomocą pipety jednorazowej 3 cm3 siarczanuVI miedziII, a następnie dodano 3 cm3 siarczku magnezu.

Probówka 6 – Umieszczono w probówce za pomocą pipety jednorazowej 3 cm3 siarczku magnezu i dodano do niej 3 cm3 25% roztworu kwasu siarkowegoVI. Następnie ustaw nad probówkę uniwersalny papierek wskaźnikowy.

Obserwacje:

Probówka 1 . Magnez po wprowadzeniu do kwasu roztwarza się. Wydziela się bezbarwny gaz.

Probówka 2. Tlenek magnezu po wprowadzeniu do kwasu roztwarza się.

Probówka 3. Wodorotlenek magnezu po wprowadzeniu do kwasu roztwarza się.

Probówka 4. Magnez roztwarza się. Niebieski roztwór odbarwia się. Wytrąca się brunatnoczerwony (różowoczerwony) osad.

Probówka 5. Wytrąca się czarny osad. Niebieski roztwór odbarwia się.

Probówka 6. Wydziela się bezbarwny gaz o zapachu zgniłych jaj. Zwilżony wodą uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienia zabarwienie na czerwone.

Wyniki:

Gazem wydzielającym się w probówce pierwszej jest wodór. W probówce czwartej roztwór zmienia kolor na jasnozielony, ze względu na powstającą w reakcji chemicznej miedź. Czarnym osadem pojawiającym się w probówce piątej jest siarczek miedzi. Wydzielającym się gazem w probówce szóstej, o charakterystycznym zapachu, jest kwas siarkowodorowy.

Wnioski:

SiarczanVI magnezu jest solą, którą można otrzymać za pomocą sześciu różnych metod. Hipoteza została potwierdzona.

RUTbwAxDjZ73s
Do czego służy pipeta? Możliwe odpowiedzi: 1. Do mieszania cieczy., 2. Do pobierania cieczy., 3. Do skraplania cieczy.
R1XQrqMpZY4uA
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 1
RybZltxtqwSCK
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R1aUSD6v0p6YN
(Uzupełnij).