1
1
Laboratorium 1

Korzystając z dostępnych na stole laboratoryjnym odczynników oraz sprzętu laboratoryjnego, sporządź 500 cm3 wodnego roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu molowym
0,2 moldm3. Następnie, z takiego gotowego roztworu, przygotuj 300 cm3 wodnego roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu molowym 0,05 moldm3.

RJmuEMbo37qPa
Wirtualne laboratorium pt. „Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu molowym”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
RweXSsqK1xA1Z
Analiza eksperymentu: Tytuł eksperymentu Problem badawczy: Treść problemu badawczego. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Zadanie: sporządź 500 centymetrów sześciennych wodnego roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu molowym 0,2 mola na decymetr sześcienny. Następnie, z takiego gotowego roztworu, przygotuj 300 centymetrów sześciennych wodnego roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu molowym 0,05 mola na decymetr sześcienny.

Problem badawczy: W jaki sposób sporządzić roztwór o określonym stężeniu molowym?

Hipoteza: Możliwe jest sporządzenie roztworu o określonym stężeniu molowym.

Sprzęt laboratoryjny: waga – urządzenie do odmierzania masy substancji chemicznych; naczynko wagowe – 1. – sprzęt laboratoryjny służący do dokładnego odważania substancji stałych; pipeta miarowa – wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy za pomocą ssawki; kolby miarowe 500 centymetrów sześciennych, 300 centymetrów sześciennych – szklane naczynia laboratoryjne stosowane do sporządzania roztworów mianowanych; lejek – sprzęt w kształcie stożka zakończonego rurką, służy do przelewania płynów, przesypywania proszków oraz do sączenia; cylinder miarowy – naczynie laboratoryjne przeznaczone do odmierzania określonej ilości cieczy; łyżeczka – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych.

Odczynniki chemiczne: wodorotlenek sodu, woda destylowana.

Przebieg eksperymentu: Odważono odpowiednią ilość wodorotlenku sodu. Dodano wodorotlenek sodu do kolby miarowej 500 centymetrów sześciennych i uzupełniono wodą destylowaną do kreski miarowej. Z tak przygotowanego roztworu pobrano odpowiednią ilość i dodano do kolby miarowej 300 centymetrów sześciennych oraz uzupełniono wodą destylowaną do kreski.

Obliczenia:

I roztwór

Korzystamy ze wzoru: Cm=nVr

MNaOH=40 gmol

Cm=0,2 moldm3

Vr=500 cm3=0,5 dm3

n=Cm·Vr=0,2 moldm3·0,5 dm3=0,1 mol

Korzystamy ze wzoru: n=mM

m=n·M=0,1 mol·40 gmol=4 g

Należy odważyć 4g wodorotlenku sodu.

II roztwór

Cm=0,05 moldm3

Vr=0,3 dm3

n=Cm·Vr=0,05 moldm3·0,3 dm3=0,015 mol

Z proporcji obliczamy objętość, jaką należy pobrać, aby przygotować roztwór o określonym stężeniu.

500 cm3  0,1 mol

x  0,015 mol

x=75 cm3

Wyniki i wnioski: Aby przygotować 500 centymetrów sześciennych roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 0,2 mola na decymetr sześcienny, należy odważyć 4 gramy wodorotlenku sodu, dodać do kolby miarowej (500 centymetrów sześciennych) i uzupełnić wodą do kreski. Następnie, aby z tak przygotowanego roztworu uzyskać roztwór o stężeniu 0,05 mola na decymetr sześcienny, należy pobrać 75 centymetrów sześciennych i dodać do kolby miarowej (300 centymetrów sześciennych) oraz uzupełnić wodą destylowaną do kreski.

Polecenie 1
RDL0wD8RMngDN
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Polecenie 2
RRKe8psMWMO2L
Wybierz nazwy dwóch odczynników użytych w doświadczeniu: Możliwe odpowiedzi: 1. wodorotlenek potasu, 2. wodorotlenek sodu, 3. woda destylowana, 4. woda królewska