1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź eksperyment w laboratorium chemicznym. Zapoznaj się z problemem badawczym i zweryfikuj własną hipotezę. W formularzu zanotuj swoje obserwacje i wyniki, a następnie zapisz wnioski.

Badanie reaktywności litowców z wodą w obecności fenoloftaleiny

11
Badanie reaktywności litowców z wodą w obecności fenoloftaleiny - lit
RPMbFwZ8ReMWc1
Wirtualne laboratorium pt. Badanie reaktywności litowców z wodą
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Badanie reaktywności litowców z wodą w obecności fenoloftaleiny - sód
ReMEv4c80nGcn1
Wirtualne laboratorium pt. Badanie reaktywności litowców z wodą
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
BHPazure#fff
Przydatne pojęciaolive#fff

Szafa laboratoryjna

R1aVhMJy8SmMz
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RL4aSVn98AvXb
Analiza eksperyment:. Problem badawczy: (Uzupełnij). Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny i odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Instrukcja wykonania: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wyniki i wnioski: (Uzupełnij).

Analiza eksperymentu: Badanie reaktywności litowców z wodą.

Problem badawczy: Jak zmienia się reaktywność litowców?

Hipoteza: Reaktywność litowców rośnie wraz ze wzrostem liczby atomowej.

Sprzęt laboratoryjny:

  • krystalizator – płaskie naczynie laboratoryjne, które służy do procesu krystalizacji;

  • szalki Petriego – szklane spodki do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • zlewka laboratoryjna 100 cm3 – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • szczypce laboratoryjne – sprzęt przeznaczony do podtrzymywania drobnego sprzętu laboratoryjnego;

  • pipeta Pasteura – wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.

Odczynniki chemiczne:

  • wodny roztwór fenoloftaleiny;

  • lit metaliczny;

  • sód metaliczny.

Przebieg eksperymentu:

Eksperyment 1

  1. Przy pomocy pipety Pasteura pobrano kilka kropel roztworu fenoloftaleiny i dodano do krystalizatora z wodą.

  2. Wykorzystując szczypce laboratoryjne, pobrano kawałek metalicznego litu.

  3. Zanotowano obserwacje.

Eksperyment 2

  1. Przy pomocy pipety Pasteura pobrano kilka kropel roztworu fenoloftaleiny i dodano do krystalizatora z wodą.

  2. Wykorzystując szczypce laboratoryjne, pobrano uprzednio osuszony kawałek metalicznego sodu.

  3. Zanotowano obserwacje.

Obserwacje:

Podczas prowadzenia reakcji litu z wodą, w obecności fenoloftaleiny, zaobserwowano powolną zmianę zabarwienia roztworu na malinowo oraz wydzielanie delikatnych pęcherzyków bezbarwnego gazu. Podczas prowadzenia reakcji sodu z wodą, w obecności fenoloftaleiny, zaobserwowano szybką zmianę zabarwienia roztworu na malinowo, iskrzenie oraz gwałtowne wydzielanie pęcherzyków bezbarwnego gazu.

Wyniki:

Lit w uległ reakcji z wodą. Metaliczny sód uległ gwałtownej reakcji z wodą.

Wnioski:

Litowce reagują z wodą. Reaktywność litowców z wodą rośnie wraz ze wzrostem liczby atomowej.

Hipoteza została potwierdzona.

Równania reakcji chemicznych:
2 Li+2 H2O2 LiOH+H2
2 Na+2 H2O2 NaOH+H2

Rk997ofSuT0hS1
Ćwiczenie 1
Uporządkuj pierwiastki od tych najbardziej reaktywnych (u góry) do najmniej reaktywnych (na dole) w reakcji z wodą. Elementy do uszeregowania: 1. lit, 2. rubid, 3. cez, 4. frans, 5. potas, 6. sód