Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Czy wiesz, jakie działanie wykazują kwasy w kontakcie z tkaniną, papierem czy drewnem? Zaplanuj i przeprowadź eksperymenty. Zapoznaj się z problemem badawczym i zweryfikuj własną hipotezę. W formularzu zanotuj swoje obserwacje i wyniki, a następnie zapisz wnioski.

Po przeprowadzeniu eksperymentu z pierwszym kwasem, kliknij na ikonę domu znajdującą się w prawym górnym rogu ekranu, która przeniesie Cię do wyboru następnego eksperymentu z kolejnym kwasem.

R1ZLWE3FbKg1H1
Wirtualne laboratorium pt. „Reaktywność kwasów w kontakcie z materiałami spotykanymi w życiu codziennym”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R19GcKNwCoYDg
Analiza eksperymentu: Reaktywność kwasu siarkowego(VI) w kontakcie z materiałami spotykanymi w życiu codziennym. Problem badawczy: Jakie działanie wykazuje kwas siarkowy(VI) w kontakcie z tkaniną, papierem, drewnem i cukrem?. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Czy wiesz, jakie działanie wykazują kwasy w kontakcie z tkaniną, papierem czy drewnem? Zapoznaj się z problemem badawczym i postawioną hipotezą, zanotowanymi obserwacjami i wynikami oraz wnioskami.

Eksperyment 1

Analiza eksperymentu:

Reaktywność kwasu siarkowego(VI) w kontakcie z materiałami spotykanymi w życiu codziennym.

Problem badawczy:

Jakie działanie wykazuje kwas siarkowy(VI) w kontakcie z tkaniną, papierem, drewnem i cukrem?

Hipoteza:

Kwas siarkowy(VI) prowadzi do zwęglenia materiałów pochodzenia organicznego.

Sprzęt laboratoryjny:

  • 3 szkiełka zegarowe – szklane naczynia o zaokrąglonym kształcie podstawy, służące np. do odważania niewielkich ilości substancji chemicznych;

  • zlewka – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;;

  • pipety Pasteura – wąskie rurki służące do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • łyżeczka – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu, zakończony z jednej strony łyżeczką;

  • cylinder – podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości, służące do odmierzania cieczy.

Odczynniki chemiczne:

dziewięćdziesięciosześcioprocentowy kwas siarkowy(VI); skrawek tkaniny; papier; drewno; cukier.

Przebieg eksperymentu:

  1. Na przygotowane na szkiełkach zegarowych materiały: skrawek tkaniny, papier i drewno, naniesiono kilka kropli stężonego kwasu siarkowego(VI).

  2. Zaobserwowano zmiany zachodzące na materiałach.

  3. Do wysokiej zlewki dodano cukier (do trzech czwartych wysokości).

  4. Następnie dodano około 10 centymetrów sześciennych dziewięćdziesięciosześcioprocentowego kwasu siarkowego(VI).

  5. Ponownie zaobserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Po naniesieniu kilku kropli kwasu siarkowego(VI) na skrawek tkaniny, papier oraz drewno nastąpiło szybkie zniszczenie materiałów i pojawienie się na nich czarnych plam przypominających zwęglenie. Dodanie dziewięćdziesięciosześcioprocentowego kwasu siarkowego(VI) do zlewki z cukrem doprowadziło do zmiany barwy cukru miejscowo na kolor żółty, potem na brązowy, a ostatecznie na całej objętości cukru na kolor czarny oraz do znacznego wzrostu objętości.

Wyniki:

W wyniku działania stężonego kwasu siarkowego(VI) doszło do zwęglenia każdego z badanych materiałów.

Wnioski:

Stężony kwas siarkowy(VI) reaguje z materią organiczną, prowadząc do jej zniszczenia. Jednym z produktów tej reakcji jest węgiel pierwiastkowy, który odpowiada za czarną barwę pojawiającą się w miejscach oddziaływania kwasu siarkowego(VI) z badanymi materiałami.

Eksperyment 2

Analiza eksperymentu:

Reaktywność kwasu azotowego(V) w kontakcie z materiałami spotykanymi w życiu codziennym.

Problem badawczy:

Jakie działanie wykazuje kwas azotowy(V) w kontakcie z białym serem, wełną owczą, ptasim piórem i blaszką miedzianą?

Hipoteza:

W wyniku kontaktu białego sera, owczej wełny oraz ptasiego pióra ze stężonym kwasem azotowym(V) dochodzi do reakcji ksantoproteinowej, a miedź reaguje z kwasem azotowym(V), czego produktem jest azotan(V) miedzi(II).

Sprzęt laboratoryjny:

  • probówka – podłużne U–kształtne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • pipety Pasteura – wąskie rurki służące do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

  • 3 szkiełka zegarowe – szklane naczynia o zaokrąglonym kształcie podstawy, służące np. do odważania niewielkich ilości substancji chemicznych szklane;

  • pęseta (szczypce) – z reguły metalowe narzędzie o sprężystych ramionach, umożliwiające chwytanie niewielkich przedmiotów.

Odczynniki chemiczne:

sześćdziesięciopięcioprocentowy kwas azotowy(V); biały ser; wełna owcza; ptasie pióro; blaszka miedziana.

Przebieg eksperymentu:

  1. Na przygotowane na szkiełkach zegarowych materiały: biały ser, ptasie pióro i owczą wełnę, naniesiono kilka kropli sześćdziesięciopięcioprocentowego kwasu azotowego(V).

  2. Zaobserwowano zmiany zachodzące na materiałach.

  3. Do probówki dodano kwasu azotowego(V).

  4. Następnie szczypcami umieszczono w niej kawałek blaszki miedzianej.

  5. Ponownie zaobserwowano zmiany zachodzące w probówce.

Obserwacje:

Po naniesieniu kilku kropli kwasu azotowego(V) na biały ser, ptasie pióro i owczą wełnę zaobserwowano zmianę barwy badanych materiałów na żółty kolor. Zmiana zabarwienia z bezbarwnego roztworu na niebiesko‑zielony po dodaniu blaszki miedzianej, wydzielające się pęcherzyki gazu oraz brunatny gaz.

Wyniki:

Na białym serze, wełnie oraz piórze widoczne są skutki reakcji ksantoproteinowej w miejscach, gdzie doszło do kontaktu z kwasem azotowym(V). W reakcji z metaliczną miedzią doszło do powstania niebieskozielonego roztworu azotanu(V) miedzi(II), a innym produktem tej reakcji był tlenek azotu(VI).

Wnioski:

Reakcja ksantoproteinowa jest wynikiem reakcji pomiędzy białkami (a dokładniej aminokwasami aromatycznymi) a kwasem azotowym(V). Żółta barwa pochodzi od powstałych nitropochodnych aminokwasów aromatycznych. Miedź reaguje ze stężonym kwasem azotowym, bowiem jest to kwas utleniający. Zachodzi reakcja redoks, w której jon NO3- redukuje się, a atom miedzi utlenia. Dzięki temu powstaje sól – azotan(V) miedzi(II) oraz brunatny gaz – tlenek azotu(II).

Eksperyment 3

Analiza eksperymentu:

Reaktywność kwasu ortofosforowego(V) w kontakcie z materiałami spotykanymi w życiu codziennym.

Problem badawczy:

Jakie działanie wykazuje kwas ortofosforowy(V) w kontakcie z tkaniną, papierem i zardzewiałym gwoździem?

Hipoteza:

Kwas ortofosforowy(V) prowadzi do uszkodzenia papieru oraz odrdzewienia gwoździa. Nie widać z kolei objawów reakcji w kontakcie z tkaniną.

Sprzęt laboratoryjny:

  • 2 szkiełka zegarkowe – szklane naczynia o zaokrąglonym kształcie podstawy, służące, np. do odważania niewielkich ilości substancji chemicznych;

  • statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

  • pipety Pasteura – wąskie rurki służące do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • probówka – podłużne U‑kształtne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych.

Odczynniki chemiczne:

osiemdziesięciopięcioprocentowy kwas ortofosforowy(V); skrawek tkaniny; papier; zardzewiały gwóźdź.

Przebieg eksperymentu:

  1. Na kawałki tkaniny i papieru naniesiono kilka kropli roztworu kwasu ortofosforowego(V).

  2. Zaobserwowano zmiany zachodzące na materiałach.

  3. Następnie umieszczono zardzewiały gwóźdź w probówce z roztworem kwasu na kilka dni.

  4. Ponownie zaobserwowano zmiany po kilku dniach.

Obserwacje:

Papier ulega zniszczeniu, natomiast tkanina nie. Po upływie kilku dni rdza na gwoździu ulega zmniejszeniu – roztwarza się.

Wyniki:

Stężony kwas ortofosforowy(V) doprowadził do zwęglenia papieru oraz usunął znaczną ilość rdzy z gwoździa. W kontakcie tkaniny z kwasem nie zaszły żadne zmiany.

Wnioski:

Stężony kwas ortofosforowy(V) jest słabszym kwasem od stężonego kwasu siarkowego(VI), dlatego efekt zwęglenia w kontakcie z materią organiczną jest słabszy niż dla kwasu siarkowego(VI). Z kolei efekt usuwania rdzy bierze się z reakcji zachodzącej między tlenkiem żelaza(III) a kwasem ortofosforowym(V), w wyniku której powstaje fosforan(V) żelaza(III).

Eksperyment 4

Analiza eksperymentu:

Reaktywność kwasu chlorowodorowego w kontakcie z materiałami spotykanymi w życiu codziennym.

Problem badawczy:

Jakie działanie wykazuje kwas chlorowodorowy w kontakcie z tkaniną i papierem?

Hipoteza:

Kwas chlorowodorowy prowadzi do zwęglenia papieru oraz tkaniny.

Sprzęt laboratoryjny:

  • 2 szkiełka zegarkowe – szklane naczynia o zaokrąglonym kształcie podstawy, służące np. do odważania niewielkich ilości substancji chemicznych;

  • pipety Pasteura – wąskie rurki służące do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.

Odczynniki chemiczne:

trzydziestopięcioprocentowy kwas chlorowodorowy; skrawek tkaniny; papier.

Przebieg eksperymentu:

  1. Na przygotowane na szkiełkach zegarowych materiały: papier i tkaninę, naniesiono niewielką ilość kwasu chlorowodorowego.

  2. Zaobserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Papier oraz tkanina w kontakcie ze stężonym kwasem chlorowodorowym ulegają zniszczeniu i powstają czarne plamy.

Wyniki:

Wskutek kontaktu stężonego kwasu chlorowodorowego z papierem oraz tkaniną doszło do ich zwęglenia.

Wnioski:

Kwas chlorowodorowy, podobnie jak kwas siarkowy(VI), jest kwasem mocnym i prowadzi do zwęglenia materii organicznej, a czarne plamy są wynikiem powstawania pierwiastkowego węgla.

RfcLZ5JbtMZSe
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RbkHyONBhz27t
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.