Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Czy wszystkie kryształy rozpuszczają się w wodzie? Przeprowadź eksperyment w laboratorium chemicznym. Zweryfikuj własną hipotezę. Uzupełnij potrzebny sprzęt oraz odczynniki i zapisz instrukcję wykonania. W formularzu zanotuj swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Zachowanie się kryształów o różnej budowie wobec rozpuszczalników polarnych (woda)

11
Badanie rozpuszczalności chlorku sodu w wodzie
RueCQYNN49TUZ1
Badanie rozpuszczalności sacharozy w wodzie
RfZoKS0ZD8qSv1
Badanie rozpuszczalności fosforu czerwonego w wodzie
Rh7WgrZQuoRbY1
Badanie rozpuszczalności grafitu w wodzie
R1bZDq8wWna5A1
BHPazure#fff
Przydatne pojęciaolive#fff

Szafa laboratoryjna

RIYq7tyVgpPAP
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RB5coGKnFgZei
Analiza doświadczenia: Zachowanie się kryształów o różnej budowie wobec rozpuszczalników polarnych (woda). Problem badawczy: Czy wszystkie typy kryształów rozpuszczają się w rozpuszczalnikach polarnych?. Hipoteza: Wszystkie typy kryształów rozpuszczają się w rozpuszczalnikach polarnych. Obserwacje (Uzupełnij). Wyniki (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).

Analiza eksperymentu: Zachowanie się kryształów o różnej budowie wobec rozpuszczalników polarnych (woda).

Problem badawczy: Czy wszystkie typy kryształów rozpuszczają się w rozpuszczalnikach polarnych?

Hipoteza: Wszystkie typy kryształów rozpuszczają się w rozpuszczalnikach polarnych.

Sprzęt laboratoryjny: cztery zlewki (50 cm3) – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; bagietka – sprzęt laboratoryjny o kształcie prostego pręta szklanego, czasami zakończonego z jednej strony małą rączką, a z drugiej małą łopatką. Służy do mieszania cieczy; łyżka laboratoryjna – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych; pipety Pasteura – wąska rurka pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki; waga laboratoryjna – urządzenie elektryczne służące do wyznaczania mas substancji. Daną substancję umieszcza się na srebrnej tacy umieszczonej na urządzeniu. Masa ważonej substancji wyświetlana jest na wyświetlaczu.

Odczynniki chemiczne: chlorek sodu (sól kuchenna); cukier spożywczy (sacharoza); fosfor czerwony; węgiel (grafit); woda destylowana.

Przebieg eksperymentu: Odmierzono za pomocą wagi po 3 g substancji i wsypano do zlewek zgodnie z poniższymi punktami:

  1. do zlewki 1. – chlorek sodu;

  2. do zlewki 2. – sacharoza;

  3. do zlewki 3. – fosfor czerwony;

  4. do zlewki 4. – grafit.

Następnie za pomocą pipet Pasteura odmierzono po 15 cm3 wody destylowanej i wlano do każdej ze zlewek. Zawartość każdej zlewki wymieszano dokładnie za pomocą bagietki.

Obserwacje: Kryształy chlorku sodu i sacharozy rozpuściły się w wodzie, zaś kryształy fosforu i grafitu nie uległy rozpuszczeniu. Wyniki: Nie wszystkie badane typy kryształów uległy rozpuszczeniu w rozpuszczalniku polarnym.

Wnioski: Kryształy jonowe (chlorek sodu) oraz kryształy molekularne (sacharoza) ulegają rozpuszczeniu w rozpuszczalnikach polarnych. Kryształy kowalencyjne (fosfor, grafit) nie posiadają takiej zdolności. Hipoteza została obalona – nie wszystkie typy kryształów rozpuszczają się w rozpuszczalnikach polarnych.

R1YPngmkT4wXF
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RSpwP6luH58N51
Ćwiczenie 1
Wybierz poprawne dokończenie poniższego zdania.

Przykładami związków tworzących kryształy jonowe są: Możliwe odpowiedzi: 1. chlorek potasu, chlorek sodu, siarczan(VI), miedzi(II)., 2. metan, O2, N2., 3. diament, grafit, krzem.
RwZVVU42Pghuh1
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1IbRFjESXR0E1
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.