Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy okres drgań wahadła matematycznego jest zależny od amplitudy?

Izochronizm to własność układu drgającego polegająca na niezależności okresu  drgań od amplitudy. W Wirtualnym laboratorium wykonasz pomiary, dzięki którym samodzielnie potwierdzisz lub obalisz hipotezę mówiącą o izochronicznym charakterze wahadła matematycznego.
W pierwszym  pomiarze ograniczysz się do niewielkich wychyleń wahadła od pionu. W drugim zbadasz izochronizm wahadła w pełnym zakresie amplitud.
Jak sądzisz, czy w obu tych eksperymentach uzyskasz to samo rozstrzygnięcie?

1
Polecenie 1

Zanim rozpoczniesz pracę w laboratorium wirtualnym, obejrzyj film prezentujący rzeczywiste pomiary. Nauczyciel mierzy czas trwania jednego okresu drgań wahadła dla różnych wartości amplitudy. Pomiary są wykonywane przy pomocy specjalnie przygotowanego zestawu pomiarowego. Zawiera on odpowiednik fotokomórki, która reaguje na kolejne przejścia nici przez położenie równowagi. Pomiar jest automatyczne uruchamiany, a następnie zatrzymywany. Dzięki temu niepewność pomiaru czasu jest rzędu milisekundy i dla rozstrzygnięcia hipotezy o izochroniczności lub jej braku może być pominięta. Jak się następnie przekonasz, inaczej jest w Wirtualnym laboratorium.

R2I2iXtveT9nY
Zapoznaj się z audiodeskrypcją filmu.

Wykorzystaj wykonane podczas nagrania pomiary i przygotuj na ich podstawie tabelę zależności . Wpisując wyniki próbuj sobie wyobrazić wykres tej zależności - do której spośród poniższych wersji najlepiej będzie pasował?

R1PT8kndw9blC
Hipotetyczne postacie wykresu zależności okresu drgań T od amplitudy drgań A.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R1JXAc8wVNsnk
Wskaż postać wykresu, która nalepiej odpowiada danym w Twojej tabeli. Możliwe odpowiedzi: 1. a, 2. b, 3. c, 4. d

Wykonaj wykres zależności okresu drgań od amplitudy. W krótkiej wypowiedzi opisz postać wykresu oraz rozstrzygnij i uzasadnij, czy uzyskany przez Ciebie wykres potwierdza hipotezę izochroniczności wahadła matematycznego.

uzupełnij treść
Doświadczenie 1

Izochronizm małych drgań wahadła matematycznego

Problem badawczy

Celem eksperymentu  jest zbadanie izochronicznego charakteru drgań wahadła matematycznego dla małych początkowych odchyleń od pionu.

Hipoteza

Dla amplitud z przedziału  wahadło jest układem izochronicznym przy dokładności pomiaru dostępnej w Wirtualnym laboratorium.

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie Wirtualnego laboratorium.

Ćwiczenie 1

Porównaj wyposażenie laboratorium wirtualnego z wyposażeniem stanowiska pomiarowego laboratorium pokazanego w filmie.

R2f6qgpJi4lFk
Uzupełnij notatkę o podobieństwach i różnicach w wyposażeniu. Kątomierz ma rozdzielczość:
jednakową w obu laboratoriach
wyższą w laboratorium
wyższą w laboratorium wirtualnym.
Elektroniczny stoper ma rozdzielczość:
jednakową w obu laboratoriach
wyższą w laboratorium
wyższą w laboratorium wirtualnym.
Udział człowieka i jego wpływ na niepewność pomiaru (chodzi o tzw. czynnik ludzki)
a) w nastawieniu amplitudy drgań jest:
porównywalny w obu laboratoriach
istotniejszy w laboratorium
istotniejszy w laboratorium wirtualnym.
b) w pomiarze okresu drgań jest porównywalny w obu laboratoriach istotniejszy w laboratorium istotniejszy w laboratorium wirtualnym.

Omów pokrótce wpływ stwierdzonych różnic w wyposażeniu na rozstrzygnięcie hipotezy. Czy jest możliwe, by nauczyciel w filmie i eksperymentator w laboratorium wirtualnym zweryfikowali tę hipotezę różnie, każdy w sposób naukowo uzasadniony?
Zapisz swoje pomysły oraz umotywowaną odpowiedź na postawione pytanie w Dzienniku pomiarów.

Instrukcja

Postępuj zgodnie z instrukcją zaproponowaną w Laboratorium.

Polecenie 2
  • Wybierz wartość - liczby pełnych okresów drgań wahadła, po których zatrzymasz stoper i odczytasz czas .

  • Przeprowadź pomiar okresu drgań dla siedmiu wartości amplitudy podanych w Tabeli pomiarów.
    Zacznij od najmniejszej amplitudy, jaką potrafisz nastawić. Została ona w tabeli opisana jako . Pozostałe ustaw tak dokładnie, jak pozwala na to mechanizm Laboratorium. Ostatni pomiar wykonaj dla amplitudy minimalnie mniejszej niż .

  • Wyniki wpisz do Dziennika pomiarów.

R1UOotnHvGRQW
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
RNh4aX4T2HAOL
kjhgdf.
Podsumowanie
Polecenie 3

- Przeanalizuj zaproponowaną w instrukcji propozycję określenia niepewności standardowej pomiaru czasu trwania okresów drgań wahadła. Jeśli zgadzasz się z przedstawioną tam oceną, uzupełnij kolumny oraz w tabeli pomiarów zgodnie z tą propozycją.
W przeciwnym razie oszacuj tę niepewność zgodnie z własną wiedzą i doświadczeniem, a odpowiednie kolumny uzupełnij zgodnie z dokonaną oceną. Swoje rozumowanie przedstaw w Dzienniku pomiarów.
- Sporządź wykres zależności .
- Rozważ celowość naniesienia odcinków niepewności pomiaru amplitudy drgań. Zapisz swoją decyzję wraz z krótkim uzasadnieniem w Dzienniku pomiarów.
- Zorganizuj i wyskaluj oś rzędnych wykresu w taki sposób, by odcinki niepewności były na niej dobrze widoczne. Uzasadnij krótko następujące stwierdzenie: „Naniesienie niepewności pomiaru okresu drgań jest konieczne dla rozstrzygnięcia hipotezy”.
- Na podstawie wykresu rozstrzygnij hipotezę badawczą. Swoją argumentację zapisz w Dzienniku pomiarów.

Doświadczenie 2

Izochronizm drgań wahadła matematycznego w szerokim zakresie amplitud

Problem badawczy

Celem eksperymentu jest zbadanie izochronicznego charakteru drgań wahadła matematycznego dla dowolnie dużych początkowych odchyleń od pionu.

Hipoteza

Okres drgań wahadła matematycznego wzrasta wraz z odpowiednio dużym wzrostem amplitudy.

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie Wirtualnego laboratorium, podobnie jak w doświadczeniu 1.

Instrukcja

Postępuj zgodnie z instrukcją Wirtualnego laboratorium.

Polecenie 4
  • Przyjmij  taką samą jak w doświadczeniu 1. wartość - liczby pełnych okresów drgań wahadła, po których zatrzymasz stoper i odczytasz czas .

  • Zapisz w Dzienniku pomiarów:
    - wartość ;
    - wartość - zmierzonego w doświadczeniu 1. okresu drgań wahadła dla najmniejszej amplitudy;
    - niepewność otrzymaną w doświadczeniu 1.

  • Przeprowadź pomiar okresu drgań dla dziewięciu wartości amplitudy podanych w tabeli pomiarów. Ostatni pomiar wykonaj dla amplitudy minimalnie mniejszej niż .

  • Wyniki wpisz do tabeli.

R1UOotnHvGRQW
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
RdhOUsmhaqxti
Data:. n= (Uzupełnij) T0= (Uzupełnij) u(T0)= (Uzupełnij). Lp. A. t(s). u(t)(s). T=tn(s). u(T)(s). w=TT0. u(w)= u ( T 0 ) ( T 0 + T T 0 2 ). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Komentarze, rozstrzygnięcie hipotezy, konkluzje (Uzupełnij) Alternatywne wyposażenie Laboratorium (Uzupełnij).
Podsumowanie

Względny okres drgań wahadła

Dla potrzeb opracowania wyników przyjmij, że okres , zmierzony w doświadczeniu 1., pełni rolę okresu wzorcowego. Zmierzone w doświadczeniu 2. okresy podzielisz przez , tworząc zmienną , którą można nazwać względnym okresem drgań wahadła. Zgodnie z postawioną hipotezą wartość powinna zależeć od amplitudy drgań :

Analiza zależności pozwoli Ci zweryfikować tę hipotezę.

Niepewność

Względny okres jest wielkością mierzoną pośrednio. Jest on wyrażony jako iloraz dwóch wielkości mierzonych bezpośrednio: okresu wzorcowego oraz poszczególnych okresów . Niepewności pomiaru tych okresów są jednakowe, to dzięki przyjętej procedurze ich określania. Oznaczajmy więc dalej te niepewności jako .

Wyznacz niepewność pomiaru zgodnie z zasadami opisanymi w e‑materiale „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio”. Zwróć uwagę na sekcję „Dla zainteresowanych” na końcu części „Przeczytaj”. W ostatnim wyrażeniu podano ogólną postać udziałów w niepewności pomiaru wielkości złożonej, w sytuacji gdy jest ona ilorazem wielkości prostych. Zastosowanie tych wyrażeń do sytuacji, gdy niepewności obu zmiennych mierzonych pośrednio są jednakowe, pozwala wyprowadzić:

Ćwiczenie dla zainteresowanych

Wyprowadź we własnym zakresie przytoczone wyrażenie.

Polecenie 5

- Zastosuj metodę określania niepewności standardowej pomiaru czasu trwania okresów drgań wahadła taką samą jak w doświadczeniu 1. Uzupełnij kolumny oraz zgodnie z tą metodą.
- Oblicz i wpisz do tabeli wielkość oraz jej niepewność dla każdego pomiaru.
- Sporządź wykres zależności .
- Rozważ celowość naniesienia odcinków niepewności pomiaru amplitudy drgań. Zapisz swoją decyzję wraz z krótkim uzasadnieniem w Dzienniku pomiarów.
- Zorganizuj i wyskaluj oś rzędnych wykresu w taki sposób, by odcinki niepewności były na niej dobrze widoczne. Uzasadnij krótko następujące stwierdzenie: „Naniesienie niepewności pomiaru względnego okresu drgań jest konieczne dla rozstrzygnięcia hipotezy”.
- Na podstawie wykresu rozstrzygnij hipotezę badawczą. Swoją argumentację zapisz w Dzienniku pomiarów.

Polecenie 6

Dla zainteresowanych

Rozważ hipotezę dotyczącą wahadła w Wirtualnym laboratorium: „Istnieje rozdzielczość stopera i powiązana z nim niepewność pomiaru okresu drgań wahadła - w Twoim eksperymencie jest to - przy której wahadło jest układem izochronicznym aż do amplitudy , natomiast przy amplitudzie jest układem anizochronicznym”.
Opisz rozumowanie oraz sposób wykorzystania Twoich wyników prowadzące do zweryfikowania tej hipotezy.

Ćwiczenie 2

Wyobraź sobie, że Wirtualne laboratorium zostało pozbawione stopera (mechanicznego czy elektronicznego). Zaproponuj alternatywne wyposażenie, pozwalające jakościowo stwierdzić, że w miarę wzrostu amplitudy drgań wahadła rośnie również okres jego drgań.
Opisz pokrótce możliwy przebieg takiego badania; w opisie uwzględnij rolę eksperymentatora.
Rozstrzygnij przy tym, czy w zaproponowanych przez Ciebie warunkach można zrezygnować z kątomierza.

Zapisz swoje pomysły w Dzienniku pomiarów, w sekcji „Alternatywne wyposażenie Laboratorium”.

Izochronizm to własność układu drgającego polegająca na niezależności okresu drgań od amplitudy. W Wirtualnym laboratorium wykonasz pomiary, dzięki którym samodzielnie potwierdzisz lub obalisz hipotezę mówiącą o izochronicznym charakterze wahadła matematycznego.

I. Pomiary w pracowni fizycznej

Ula i Witek, przeczytawszy wstępne informacje o izochronizmie drgań, obejrzeli film przedstawiający realne pomiary w pracowni fizycznej. Zanotowali wyniki pomiaru okresu drgań wahadła przy różnych amplitudach jego drgań.

R2I2iXtveT9nY
Zapoznaj się z audiodeskrypcją filmu.

Prezentacja wyników

Już podczas oglądania filmu nasi badacze zauważyli, że poza jednym przypadkiem okresy drgań malały wraz z malejącą amplitudą. Dlatego w tabeli 1 uszeregowali wyniki od amplitudy najmniejszej do największej, zachowując jednak liczbę porządkową zgodną z kolejnością pomiarów w filmie.

Tabela 1. Wyniki pomiarów okresu drgań wahadła dla różnych amplitud
(sfilmowane w pracowni)

Lp.


(stopnie)


(sekundy)


(milisekundy)


(milisekundy na stopień)

8

5

1,8583

~

~

7

10

1,8582

-0,1

-0,02

6

15

1,8629

4,7

0,94

5

20

1,8693

6,4

1,28

4

30

1,8867

17,4

1,74

3

40

1,9121

25,4

2,54

2

50

1,9438

31,7

3,17

1

60

1,9849

41,1

4,11

Wstępna analiza wyników

W przedostatniej kolumnie Ula i Witek umieścili różnicę pomiędzy okresem zmierzonym dla danej amplitudy a okresem zmierzonym dla amplitudy bezpośredniej mniejszej. W ostatniej kolumnie umieścili - iloraz tej różnicy przez różnicę amplitud, dla których odejmowane okresy zostały uzyskane. Okresy drgań w tych dwóch ostatnich kolumnach zostały przedstawione w milisekundach.

Polecenie 1
Rch6rMOY6ywv4
Wskaż najbardziej trafne uzupełnienia notatki, będącej wstępną analizą wyników oraz ich interpretacją. Z braku innych informacji Ula i Witek przyjęli, że pomiar okresu drgań, dokonywany za pomocą zestawu czujników, jest obarczony niepewnością graniczną standardową wynikającą z rozdzielczości elektronicznego stopera i równą
{}jednej setnej milisekundy.
#jednej dziesiątej milisekundy.
{}jednej milisekundzie.
{}dziesięciu milisekundom.
{}stu milisekundom.
Po krótkiej wymianie uwag uzgodnili oni, że potraktują wzrost okresu drgań o jedną dziesiątą milisekundy pomiędzy pomiarami przedostatnim a ostatnim jako
błąd systematyczny przy montażu filmu przypadkowy błąd pomiarowy
skutek nieuwagi eksperymentatora
oraz że fakt ten nie powinien powinien wpływać na interpretację wyników całego eksperymentu.
Zgodzili się więc, że okres drgań jest od amplitudy zależny oraz że jest to zależność malejącarosnąca. Uważna analiza ostatniej kolumny tabeli pozwoliła im doprecyzować charakter tej zależności - ujęli to słowami „W miarę wzrostu amplitudy rośnie okres drgań, ale wzrost ten nie jest jednostajny - tempo tego wzrostu stopniowo malejerośnie”.

Rozstrzygnięcie hipotezy badawczej

Ula i Witek uzgodnili także wspólne stanowisko w sprawie hipotezy badawczej. Uznali, że przeprowadzone pomiary oraz zaprezentowane w filmie wyniki nakazują odrzucenie hipotezy o izochronicznym charakterze drgań wahadła matematycznego. Jednak rozstrzygnięcie to nie było w ich opinii jednoznaczne - każde z nich sformułowało jedno zastrzeżenie.

Polecenie 2
RoNyqYFWt2uR5
Wskaż uzasadnione wątpliwości dotyczące tego rozstrzygnięcia, które mogły pojawić się podczas ich dyskusji. Możliwe odpowiedzi: 1. Wykonanie pomiarów aż dla ośmiu różnych amplitud jest nadmiarowe – wystarczyłoby zmierzyć okresy drgań dla dwóch różnych amplitud., 2. Okres drgań rósł wprawdzie wraz z amplitudą, ale wzrost ten nie był jednostajny., 3. Wzrost okresu drgań wraz z amplitudą stawał się dla amplitud małych coraz mniejszy; można nawet przypuszczać, że wzrost ten dążył do zera. Tak więc ograniczenie pomiarów do obszaru amplitud bliskich zeru mogłoby doprowadzić do zaakceptowania hipotezy., 4. Przy odpowiednio dużej niepewności okres drgań okazałby się być niezależny od amplitudy.

II. Pomiary w Wirtualnym laboratorium

W laboratorium przedstawiono stół, po prawej stronie którego widnieje okno. Na stole umieszczona jest podstawka z pionowym prętem, z którego wierzchołka zwisa wahadło. Jest ono przedstawione w postaci nici symbolizowanej przez pionowy odcinek na tle pręta. Do  końca nici przymocowany jest odważnik o kształcie walca, symbolizowany przez prostokąt. Do pręta przymocowany jest kątomierz, którego podstawa jest pionowa; środek podstawy pokrywa się z wierzchołkiem pręta. Kątomierz jest wyskalowany w stopniach, zero skali odpowiada kierunkowi pionowo w dół, sto osiemdziesiąt stopni odpowiada kierunkowy pionowo w górę. Dłuższe znaczniki na skali, umieszczone co piętnaście stopni, są opisane. Krótsze znaczniki, umieszczone co pięć stopni, są nieopisane. Dalej na prawo, na stole stoi elektroniczny stoper z dwoma przyciskami sterującymi i widoczną sześciocyfrową skalą. Dwie pierwsze cyfry służą do wyświetlania minut, dwie kolejne do wyświetlania sekund a dwie ostatnie do wyświetlania setnych części sekundy. Lewy, zielony przycisk włącza lub wyłącza stoper; prawy czerwony przycisk zeruje jego wskazania. Umieszczony w lewym górnym rogu ekranu przycisk, opisany symbolem znaku zapytania, wyświetla instrukcję postępowania; przycisk „RESET” w lewym dolnym rogu ekranu przywraca stan wyjściowy Wirtualnego laboratorium. Odważnik na nici można uchwycić myszką, odchylić w prawo lub w lewo i puścić. Odważnik porusza się po łuku okręgu, wykonując drgania o amplitudzie równej początkowemu wychyleniu. Amplituda drgań pozostaje niezmienna – w Wirtualnym laboratorium opory ruchu nie występują.

Plan pomiarów; wyróżnienie wyniku wzorcowego

Ula i Witek zapoznali się z działaniem Wirtualnego laboratorium. Uznali, że można je wykorzystać, by dokładniej sprawdzić obie wątpliwości, które pozostały im po analizie wyników uzyskanych w pracowni. W tym celu przeanalizowali fragment instrukcji dotyczący problematyki niepewności pomiarowej pomiaru okresu drgań przy ręcznym pomiarze czasu.

(fragment)
Instrukcja: (fragment)

Niepewność pomiaru czasu jest przede wszystkim związana z czasem reakcji osoby wykonującej pomiar czasu podczas włączania i wyłączania stopera. Czas reakcji typowo szacuje się na ok. dwie dziesiąte sekundy na każde kliknięcie stopera. Każdemu pomiarowi odpowiada dwukrotne użycie stopera, zatem niepewność graniczna pomiaru tego czasu Zwróć uwagę, że jest ona niezależna od czasu Jeśli więc czas odpowiada jednemu okresowi drgań to Jeśli jednak czas odpowiada okresom drgań to Niepewność graniczna pomiaru pojedynczego okresu jest wtedy razy mniejsza. Natomiast niepewność standardowa Warto więc mierzyć czas trwania kilku okresów drgań, by minimalizować niepewność pomiaru jednego okresu drgań.

Nasi badacze ułożyli następujący, ogólny plan swojego postępowania.

  1. Rozpoczniemy od nastawienia amplitudy tak małej, jak tylko pozwala na to oprogramowanie laboratorium. Takiej „amplitudzie minimalnej” przypiszemy umowną wartość zero, zaś zmierzony dla niej okres potraktujemy jako wzorcowy z punktu widzenia kolejnych pomiarów. Okres ten wyznaczymy mierząc czas aż czterdziestu wahnięć wahadła. Zastosowanie rozumowania przedstawionego w instrukcji pozwala określić niepewność standardową okresu wzorcowego jako

  2. W zakresie amplitud niskich, do piętnastu stopni, będziemy zmieniać amplitudę o dwa i pół stopnia, gdyż w filmie ten właśnie zakres pozostawił największe wątpliwości. Okres dla każdej amplitudy wyznaczymy mierząc czas ośmiu wahnięć wahadła. Zgodnie więc z instrukcją Przyjmiemy przy tym, że niepewność graniczna Dzięki temu otrzymamy niepewność standardową

  3. Poza tym zakresem będziemy zwiększać amplitudę co piętnaście stopni, aż do kąta prostego. Zasady pomiaru i oszacowanie niepewności jego wyniku zastosujemy jak w punkcie 2.

Polecenie 3
R1Atok1VWNRVU
Uporządkuj opisane czynności eksperymentalne tak, by stanowiły instrukcję postępowania w Wirtualnym laboratorium dla pomiaru czasu t trwania ośmiu okresów drgania. Elementy do uszeregowania: 1. Powtórzyć procedurę dla innej wartości amplitudy., 2. Puścić odważnik., 3. Włączyć stoper w chwili gdy odważnik osiągnie łatwe do zarejestrowania, specyficzne położenie (na przykład maksymalne wychylenie w lewo)., 4. Chwycić odważnik myszką i odchylić go w prawo do żądanej wartości amplitudy drgań A., 5. Po pierwszym ponownym osiągnięciu położenia wyjściowego rozpocząć odliczanie od „jeden”., 6. Zanotować nastawioną wartość A lub wpisać ją do tabeli wyników., 7. Zapisać w tabeli wyników nastawioną amplitudę oraz zmierzony czas t., 8. Po osiągnięciu tego samego położenia po raz ósmy wyłączyć stoper.

Prezentacja wyników

Wyniki pomiarów Ula i Witek umieścili w tabeli 2.

Tabela 2. Wyniki pomiarów okresu drgań wahadła dla różnych amplitud
(w Wirtualnym laboratorium)

Lp.


(stopnie)


(sekundy)


(sekundy)


(sekundy)

Okres wzorcowy (na podstawie 40 wahnięć wahadła)

1

0

69,61

1,740

~

Zakres amplitud niskich (na podstawie 8 wahnięć wahadła)

2

2,5

13,96

1,745

0,005

3

5

13,87

1,734

0,006

4

7,5

13,85

1,731

0,009

5

10

13,88

1,735

0,005

6

12,5

13,85

1,731

0,009

7

15

13,94

1,743

0,003

Zakres amplitud wysokich (na podstawie 8 wahnięć wahadła)

8

30

14,17

1,771

0,031

9

45

14,25

1,781

0,041

10

60

14,74

1,843

0,102

11

75

15,53

1,941

0,201

12

90

16,32

2,040

0,300

Analiza wyników

W ostatniej kolumnie umieścili wielkość - wartość bezwzględną różnicy pomiędzy wynikiem a wzorcem. Posłuży ona do rozstrzygnięcia, czy zmierzony okres można uznać za równy okresowi wzorcowemu czy też występuje pomiędzy nimi znacząca różnica. Postanowili zastosować do tego następującą regułę praktyczną.


Reguła:

Obliczamy wielkość i porównujemy tę różnicę z  Na tej podstawie rozróżniamy trzy przypadki:

(a) jeśli , to przyjmujemy, że wynik pomiaru może być uznany za tożsamy z wzorcem;
(b) jeśli , to przyjmujemy, że wynik pomiaru musi być uznany za różny od wzorca;
(c) jeśli , to przyjmujemy, że nie można jednoznacznie rozstrzygnąć pomiędzy wnioskami (a) i (b).

Ważne: Zastosowana reguła jest przybliżona. Daje ona rozstrzygnięcia tym bardziej trafne, im mniejsza jest niepewność wobec niepewności

Niezależnie od tego, reguła nie rozstrzyga problemu jednoznacznie. Może ona pozostawić pewien zakres amplitud, w którym nie odpowiemy - w sposób wiarygodny statystycznie - na pytanie o to, czy okres drgań wahadła zależy od amplitudy jego drgań.

Podsumowanie

Polecenie 4

Po analizie wyników Ula i Witek podzielili amplitudy drgań wahadła na trzy obszary. Kryterium podziału dotyczyło sposobu rozstrzygnięcia hipotezy o izochroniczności drgań wahadła matematycznego w każdym z tych obszarów.

R1ODsskt8GrHj
Ula i Witek podzielili amplitudy drgań wahadła na trzy obszary. Kryterium podziału dotyczyło sposobu rozstrzygnięcia hipotezy o izochroniczności drgań wahadła matematycznego. Przesuń odpowiednie fragmenty tekstu na właściwe miejsca, by możliwie trafnie uzupełnić informacje o granicach tych obszarów. - Obszar izochroniczności: od amplitudy dowolnie małej do 1. dla wszystkich wahadeł matematycznych w każdych warunkach, 2. dziesięciu, 3. obowiązuje tylko częściowo, 4. tylko dla tego wahadła, badanego w warunkach tego doświadczenia, 5. czterdziestu pięciu, 6. sześćdziesięciu, 7. pięciu, 8. dla wszystkich wahadeł matematycznych, ale o jednakowej długości, 9. siedemdziesięciu pięciu, 10. tylko dla tego wahadła, niezależnie od warunków eksperymentalnych, 11. nie jest ani potwierdzona, ani wykluczona, 12. raz się objawia, a innym razem nie, 13. trzydziestu, 14. piętnastu stopni.
- Obszar braku izochroniczności: od 1. dla wszystkich wahadeł matematycznych w każdych warunkach, 2. dziesięciu, 3. obowiązuje tylko częściowo, 4. tylko dla tego wahadła, badanego w warunkach tego doświadczenia, 5. czterdziestu pięciu, 6. sześćdziesięciu, 7. pięciu, 8. dla wszystkich wahadeł matematycznych, ale o jednakowej długości, 9. siedemdziesięciu pięciu, 10. tylko dla tego wahadła, niezależnie od warunków eksperymentalnych, 11. nie jest ani potwierdzona, ani wykluczona, 12. raz się objawia, a innym razem nie, 13. trzydziestu, 14. piętnastu stopni wzwyż.
- Obszar przejściowy, w którym izochroniczność 1. dla wszystkich wahadeł matematycznych w każdych warunkach, 2. dziesięciu, 3. obowiązuje tylko częściowo, 4. tylko dla tego wahadła, badanego w warunkach tego doświadczenia, 5. czterdziestu pięciu, 6. sześćdziesięciu, 7. pięciu, 8. dla wszystkich wahadeł matematycznych, ale o jednakowej długości, 9. siedemdziesięciu pięciu, 10. tylko dla tego wahadła, niezależnie od warunków eksperymentalnych, 11. nie jest ani potwierdzona, ani wykluczona, 12. raz się objawia, a innym razem nie, 13. trzydziestu, 14. piętnastu.
Granice podziału obowiązują 1. dla wszystkich wahadeł matematycznych w każdych warunkach, 2. dziesięciu, 3. obowiązuje tylko częściowo, 4. tylko dla tego wahadła, badanego w warunkach tego doświadczenia, 5. czterdziestu pięciu, 6. sześćdziesięciu, 7. pięciu, 8. dla wszystkich wahadeł matematycznych, ale o jednakowej długości, 9. siedemdziesięciu pięciu, 10. tylko dla tego wahadła, niezależnie od warunków eksperymentalnych, 11. nie jest ani potwierdzona, ani wykluczona, 12. raz się objawia, a innym razem nie, 13. trzydziestu, 14. piętnastu.