Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w laboratorium. Wykonaj „żywy osmometr”. Zapisz obserwacje oraz wnioski.

Temat: Wpływ soli na komórki roślinne.

Problem badawczy:

Jakie zmiany zachodzą w komórkach roślinnych po umieszczeniu ich w roztworach: hipertonicznym i hipotonicznym?

Hipoteza 1:

Po umieszczeniu komórek roślinnych w roztworze hipertonicznym zachodzi zjawisko osmozy.

Hipoteza 2:

Po umieszczeniu komórek roślinnych w roztworze hipotonicznym zachodzi zjawisko osmozy.

Materiał biologiczny:

  • marchewka;

Sprzęt laboratoryjny i odczynniki:

  • zlewka z wodą destylowaną;

  • pusta zlewka;

  • łyżeczka;

  • skalpel;

  • woda;

  • sól kuchenna.

RL5KvqvBUpgGx1
Multimedium przedstawia blat laboratoryjny, na którym znajduje się zlewka z wodą destylowaną, zlewka pusta, łyżeczka, skalpel, woda i sól kuchenna. Materiałem badawczym jest marchewka Laboratorium umozliwa wykonanie "żywego osmometru". Osmoza polega na dyfuzji wody przez błonę półprzepuszczalną z roztworu o mniejszym stężeniu do roztworu o większym stężeniu. Błony komórek korzenia marchwi stanowią błonę półprzepuszczalną. Osmoza może zachodzić przez tę samą błonę w obydwu kierunkach (zarówno do komórki, jak i z komórki).
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Szczegóły zjawiska 1greenwhite
Szczegóły zjawiska 2bluewhite
Szczegóły zjawiska 3redwhite
R11IGlIZojSU9
Analiza doświadczenia: Wpływ pH na zmiany barwy antocyjanów zawartych w soku komórkowym liści kapusty czerwonej. Problem badawczy: Jak zmienia się barwa antocyjanów w zależności od pH środowiska?. Hipoteza: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).

Przeprowadzono doświadczenie w laboratorium. Wykonano „żywy osmometr”.  Na podstawie tego zapisz wyniki oraz wnioski.

Temat: Wpływ soli na tkanki roślinne.

Problem naukowy

Jak stężenie roztworu wpływa na proces osmozy?

Hipoteza

Stężenie roztworów ma wpływ na intensywność osmozy.

Materiał:

zlewka,

skalpel;

marchewka;

woda;

sól kuchenna.

Instrukcja wykonania doświadczenia:

Wydrążono nożem w marchwi otwór o głębokości około 3 cm. Do otworu wsypano łyżeczką sól kuchenną. Pozostawiono marchew w pozycji pionowej na 3 godziny. Po tym czasie sprawdzono,  jakie zmiany zaszły.

Przełożono marchew do naczynia z wodą. Pozostawiono marchew na 3 godziny. Po tym czasie sprawdzono, jakie zmiany zaszły.

Obserwacje

etap 1 – w wydrążonym otworze pojawiła się woda, korzeń zwiotczał i stał się miękki;
etap 2 – marchew stała się twarda i ściemniała.

Wnioski

Zarówno w roztworze hipotonicznym, jak i hipertonicznym zaszło zjawisko osmozy.

Podsumowanie

Po pierwszych 4 godzinach woda przeniknęła przez błonę półprzepuszczalną do roztworu o wyższym stężeniu (roztwór soli). Po odczekaniu kolejnych 3 godzin woda przeniknęła do roztworu o wyższym stężeniu (roztwór w komórkach korzenia marchwi), a komórki odzyskały turgor.