Wirtualne laboratorium (WL‑I)
Przeprowadź doświadczenie w laboratorium. Wykonaj „żywy osmometr”. Zapisz obserwacje oraz wnioski.
Temat: Wpływ soli na komórki roślinne.
Problem badawczy:
Jakie zmiany zachodzą w komórkach roślinnych po umieszczeniu ich w roztworach: hipertonicznym i hipotonicznym?
Hipoteza 1:
Po umieszczeniu komórek roślinnych w roztworze hipertonicznym zachodzi zjawisko osmozy.
Hipoteza 2:
Po umieszczeniu komórek roślinnych w roztworze hipotonicznym zachodzi zjawisko osmozy.
Materiał biologiczny:
marchewka;
Sprzęt laboratoryjny i odczynniki:
zlewka z wodą destylowaną;
pusta zlewka;
łyżeczka;
skalpel;
woda;
sól kuchenna.
Przeprowadzono doświadczenie w laboratorium. Wykonano „żywy osmometr”. Na podstawie tego zapisz wyniki oraz wnioski.
Temat: Wpływ soli na tkanki roślinne.
Problem naukowy
Jak stężenie roztworu wpływa na proces osmozy?
Hipoteza
Stężenie roztworów ma wpływ na intensywność osmozy.
Materiał:
zlewka,
skalpel;
marchewka;
woda;
sól kuchenna.
Instrukcja wykonania doświadczenia:
Wydrążono nożem w marchwi otwór o głębokości około 3 cm. Do otworu wsypano łyżeczką sól kuchenną. Pozostawiono marchew w pozycji pionowej na 3 godziny. Po tym czasie sprawdzono, jakie zmiany zaszły.
Przełożono marchew do naczynia z wodą. Pozostawiono marchew na 3 godziny. Po tym czasie sprawdzono, jakie zmiany zaszły.
Obserwacje
etap 1 – w wydrążonym otworze pojawiła się woda, korzeń zwiotczał i stał się miękki;
etap 2 – marchew stała się twarda i ściemniała.
Wnioski
Zarówno w roztworze hipotonicznym, jak i hipertonicznym zaszło zjawisko osmozy.
Podsumowanie
Po pierwszych 4 godzinach woda przeniknęła przez błonę półprzepuszczalną do roztworu o wyższym stężeniu (roztwór soli). Po odczekaniu kolejnych 3 godzin woda przeniknęła do roztworu o wyższym stężeniu (roztwór w komórkach korzenia marchwi), a komórki odzyskały turgor.