Wirtualne laboratorium (WL‑I)
Przeprowadź doświadczenie w wirtualnym laboratorium. Zapisz obserwacje oraz wnioski.
Temat: Cechy budowy merystemów wierzchołkowych w stożku wzrostu łodygi i korzenia
Problem badawczy:
Jaka jest różnica w budowie merystemu wierzchołkowego w stożku wzrostu łodygi i korzenia?
Hipoteza 1:
Merystemy wierzchołkowe stożka wzrostu łodygi i korzenia różnią się budową.
Hipoteza 2:
Merystemy wierzchołkowe stożka wzrostu łodygi i korzenia nie różnią się budową.
Materiał biologiczny:
korzeń cebuli
pęd koleusa
Sprzęt laboratoryjny:
skalpel
pęseta
igła preparacyjna
szkiełko podstawowe
szkiełko nakrywkowe
mikroskop świetlny
stoper
Odczynniki:
kwas octowy
safranina
zieleń trwała
woda
Laboratorium 1
Zapoznaj się z opisem doświadczenia przeprowadzonego w wirtualnym laboratorium.
Temat: Cechy budowy merystemów wierzchołkowych w stożku wzrostu łodygi i korzenia
Problem badawczy:
Jaka jest różnica w budowie merystemu wierzchołkowego w stożku wzrostu łodygi i korzenia?
Hipoteza 1:
Merystemy wierzchołkowe stożka wzrostu łodygi i korzenia różnią się budową.
Hipoteza 2:
Merystemy wierzchołkowe stożka wzrostu łodygi i korzenia nie różnią się budową.
Materiał biologiczny:
korzeń cebuli
pęd koleusa
Sprzęt laboratoryjny:
skalpel
pęseta
igła preparacyjna
szkiełko podstawowe
szkiełko nakrywkowe
mikroskop świetlny
stoper
Odczynniki:
kwas octowy
safranina
zieleń trwała
woda
Przebieg doświadczenia:
1. Wykonaj skrawek merystemu wierzchołkowego korzenia cebuli, odcinając około 1 milimetr korzenia poprzecznie, a następnie przecinając go podłużnie.
2. Umieść wycięty kawałek skrawek na szkiełku zegarkowym i zalej zielenią trwałą na 5 minut.
3. Szybko przepłucz skrawek 1‑procentowym roztworem kwasu octowego – przez nie więcej niż 10‑15 sekund.
4. Zalej skrawek safraniną na 5 minut.
5. Przepłucz skrawek wodą destylowaną.
6. Odtłuść szkiełko podstawowe mydełkiem i przetrzyj bibułką.
7. Nanieś kroplę wody na szkiełko podstawowe, zanurz w niej igłę preparacyjną i za jej pomocą przełóż skrawek na szkiełko podstawowe.
8. Delikatnie zamknij preparat szkiełkiem nakrywkowym.
9. Umieść gotowy preparat na stoliku mikroskopu, obejrzyj preparat pod mikroskopem i zrób zdjęcie.
10. Analogicznie wykonaj preparat merystemu wierzchołkowego pędu koleusa i porównaj zdjęcia merystemów.
Szczegóły doświadczenia pierwszego: Zieleń trwała wybarwia celulozowe ściany komórkowe na kolor niebieskozielony, a safranina wybarwia jądra komórkowe na czerwono.
Szczegóły doświadczenia drugiego: O barwieniu różnicowym wykorzystanym w doświadczeniu przeczytasz więcej w e‑materiale: Identyfikacja tkanek roślinnych.
Szczegóły doświadczenia trzeciego: W merystemach zachodzą intensywne podziały mitotyczne, na preparatach można więc zaobserwować w niektórych komórkach materiał genetyczny w postaci chromosomów na różnym etapie podziału mitotycznego.
Analiza doświadczenia: Cechy budowy merystemów wierzchołkowych w stożku wzrostu łodygi i korzenia.
Problem badawczy: Jaka jest różnica w budowie merystemu wierzchołkowego w stożku wzrostu łodygi i korzenia?
Zwróć uwagę na obecność struktur ochronnych wokół stożków wzrostu łodygi i korzenia oraz wygląd warstw inicjalnych.
Obserwacje
Komórki tkanki twórczej są niewielkie, ściśle do siebie przylegają i mają duże, centralnie położone jądra komórkowe.
Stożek wzrostu korzenia jest otoczony warstwami komórek osłaniających, które tworzą czapeczkę.
Powyżej komórek inicjalnych stożka wzrostu korzenia znajduje się strefa wydłużania, zbudowana z trzech pokładów komórek.
Stożek wzrostu łodygi znajduje się na szczycie.
Delikatne tkanki merystemu wierzchołkowego chronione są przez zawiązki liści.
W stożku wzrostu pędu można zaobserwować dwa obszary komórek: tunikę i korpus.
Wnioski
Merystemy wierzchołkowe łodygi i korzenia różnią się od siebie układem budujących je komórek tkanki twórczej. Hipoteza 1 jest prawdziwa, a hipoteza 2 jest fałszywa.