bg‑green

Określanie wpływu giberelin na kiełkowanie i początkowy wzrost siewek pomidora

11
Laboratorium 1

Korzystając z wiedzy na temat czynników endogennych, wpływających na kiełkowanie nasion, zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy. Obserwacje, wyniki i wnioski zanotuj w formularzu.

Problem badawczy:

Jaki wpływ na kiełkowanie nasion pomidora mają gibereliny?

Hipoteza:

Gibereliny stymulują kiełkowanie nasion pomidora.

Materiał biologiczny:

  • 3 opakowania nasion pomidora (każde po ok. 20 nasion);

Odczynniki:

  • woda destylowana w zlewce 50 ml;

  • roztwory kwasu giberelinowego (GA3) o stężeniu 300 mg/l i 900 mg/l.

Sprzęt laboratoryjny:

  • 6 sterylnych szalek Petriego;

  • bibuła;

  • statyw na probówki Falcon;

  • zlewka;

  • pipeta Pasteura;

  • pęseta;

  • tryskawka z wodą destylowaną;

  • szkiełko zegarkowe

  • marker;

  • zegar.

RbF3PpHP0lDll
Wirtualne laboratorium zawiera przedmioty wskazane powyżej oraz pisemną instrukcję. Treść instrukcji dotyczącej przebiegu wykonania doświadczenia: 1. Należy przygotować 3 szalki Petriego. 2. Podpisać je markerem – woda, GA 3 300, GA3 900. 3. Wsypać nasiona pomidora na szkiełko zegarkowe, a następnie za pomoc a pęsety umieść 20 nasion w każdej z szalek. 4. Za pomocą pipety Pasteura dodać 5 ml wody destylowanej do szalki podpisanej „woda”. Za pomocą pipety Pasteura dodać 5 ml roztworu GA3 300 o stężeniu 300 mg/l do szalki „GA3 300” oraz 5 ml roztworu GA3 300 o stężeniu 900 mg/l do szalki „GA3 900”. 5. Pozostawić nasiona pomidora w szklankach z roztworami 24 godziny. 6. Po upływie tego czasu należy przekłukać nasiona w każdej z szalek za pomocą tryskawki z wodą destylowaną. 7. Przygotować kolejną szalkę Petriego, wyłożyć ją bibułą i podpisać markerem: „woda”. Nasiona, które były moczone przez 24 godziny w wodzie, przenieść pęsetą na szalkę Petriego wyłożoną bibułą. 8. Przygotować kolejną szalkę wyłożoną bibułą i podpisać ją markerem: „GA3 300”. Za pomocą pęsety przenieść do niej nasiona z szalki o takim samym podpisie. 9. Przygotować kolejną szalkę wyłożoną bibułą i podpisać ją markerem: „GA3 900”. Za pomocą pęsety przenieść do niej nasiona z szalki o takim samym podpisie. 10. Pozostawić szalki w ciemności w temperaturze pokojowej na 7 dni, utrzymując wilgotność powietrza. 11. Po 7 dniach umieścić nasiona na podkładach i zmierzyć je linijką. W obserwacjach należy porównać kiełkowanie i stopień wzrostu siewek. Sformułować wnioski. Obserwacje po wykonaniu doświadczenia są następujące: Kiełki z szalki woda: średnia długość pędu 0, średnia długość korzenia 0,1. Kiełki z szalki GA3 300 o stężeniu 300 mg/l: średnia długość pędu 1,5, średnia długość korzenia 0,3. Kiełki z szalki GA3 900 o stężeniu 300 mg/l: średnia długość pędu 2,7, średnia długość korzenia 0,4.
Szczegóły zjawiska 1greenwhite
Szczegóły zjawiska 2bluewhite
Szczegóły zjawiska 3redwhite
R1BcNiDmCLgi8
R1WzZq0SojStP
Hipoteza (Uzupełnij). Obserwacje (Uzupełnij). Wyniki (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).
RE8H30fQmYuig
(Uzupełnij).
1
Polecenie 1

Korzystając ze swojej wiedzy na temat kiełkowania nasion zaplanuj doświadczenie, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy – określ niezbędne materiały i napisz instrukcję. Sformułuj hipotezę do zaplanowanego doświadczenia.

Problem badawczy: Jaką rolę odgrywają liścienie w kiełkowaniu nasion fasoli?

RFe9qOklUFqoW
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.