Korzystając z wiedzy na temat produktów fotosyntezy, zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, które pozwoli ci rozwiązać poniższy problem badawczy. Hipotezę, obserwacje, wyniki i wnioski zanotuj w formularzu.
Problem badawczy:
Jaki jest wpływ stężenia dwutlenku węgla w roztworze na intensywność fotosyntezy?
Eksperyment interaktywny. Na stole laboratoryjnym znajdują się: zlewka z wodą wodociągową, zlewka z wodnym roztworem wodorowęglanu potasu, liście moczarki kanadyjskiej, stoper, lampa, żarówka o mocy 100 Wat oraz dwie probówki. W pierwszym etapie wykonujemy próbę kontrolną, polegającą na umieszczeniu pędu moczarki kanadyjskiej w zlewce z wodą wodociągową. Następnie odwróconą probówkę nakładamy na wystający z wody w zlewce pęd moczarki. Powtarzamy czynności wykorzystując zlewkę z wodnym roztworem wodorowęglanu potasu. Tak przygotowane zlewki ustawiamy pod światłem lampy na stole laboratoryjnym. Uruchamiamy stoper, przez 2 minuty obserwujemy zmiany zachodzące w zlewkach. W zlewce z wodorowęglanem potasu, w której umieszczono pęd moczarki kanadyjskiej widocznych jest więcej wydzielających się w roztworze pęcherzyków niż w zlewce z wodą wodociągową.
Eksperyment interaktywny. Na stole laboratoryjnym znajdują się: zlewka z wodą wodociągową, zlewka z wodnym roztworem wodorowęglanu potasu, liście moczarki kanadyjskiej, stoper, lampa, żarówka o mocy 100 Wat oraz dwie probówki. W pierwszym etapie wykonujemy próbę kontrolną, polegającą na umieszczeniu pędu moczarki kanadyjskiej w zlewce z wodą wodociągową. Następnie odwróconą probówkę nakładamy na wystający z wody w zlewce pęd moczarki. Powtarzamy czynności wykorzystując zlewkę z wodnym roztworem wodorowęglanu potasu. Tak przygotowane zlewki ustawiamy pod światłem lampy na stole laboratoryjnym. Uruchamiamy stoper, przez 2 minuty obserwujemy zmiany zachodzące w zlewkach. W zlewce z wodorowęglanem potasu, w której umieszczono pęd moczarki kanadyjskiej widocznych jest więcej wydzielających się w roztworze pęcherzyków niż w zlewce z wodą wodociągową.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RpZ5GmnQoR6CM
Pamiętaj o wykonaniu próby kontrolnej i próby badawczej.
Hipoteza
Dwutlenek węgla wpływa na wzrost intensywności fotosyntezy.
Instrukcja wykonania doświaczenia
Wykonaj próbę kontrolną:
jeden pęd moczarki umieść w zlewce z wodą wodociągową;
probówkę odwróć do góry dnem, aby usunąć z niej powietrze;
probówką nakryj pęd moczarki.
Wykonaj próbę badawczą:
jeden pęd moczarki umieść w zlewce z wodnym roztworem KHCOIndeks dolny 33;
probówkę odwróć do góry dnem, aby usunąć z niej powietrze;
probówką nakryj pęd moczarki.
Obie próby umieść w świetle lampy, ok. 50 cm od źródła światła. Po ok. dwóch minutach rozpocznij obserwację.
Policz liczbę pęcherzyków tlenu w każdej probówce, wydzielających się w ciągu jednej minuty.
Obserwacje
W zlewce z próbą kontrolną zaobserwuj liczbę wydzielających się pęcherzyków.
W zlewce z próbą badawczą zaobserwuj liczbę wydzielających się pęcherzyków.
Porównaj liczbę wydzielających się pęcherzyków w obu próbach.
Wyniki
Liczba zliczonych w ciągu jednej minuty pęcherzyków w próbie kontrolnej (ok.10) różni się od liczby zliczonych w tym samym czasie pęcherzyków w próbie badawczej (ok. 30).
Wnioski
Jony wodorowęglanowe obecne w roztworze KHCOIndeks dolny 33 zwięszają intesywność procesu fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej.
Intensywność fotosyntezy u moczarki kandyjskiej zależy od zawartości dwutlenku węgla w wodzie.
U moczarki kanadyjskiej z próby badawczej fotosynteza przebiegła intensywniej, ponieważ roślina miała większą dostępność COIndeks dolny 22 w postaci jonów HCOIndeks dolny 33Indeks górny --.
Dla roślin wodnych źródłem COIndeks dolny 22 w procesie fotosyntezy są jony wodorowęglanowe.