Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyznaczanie długości fali światła za pomocą siatki dyfrakcyjnej

W tym laboratorium samodzielnie zaplanujesz i przeprowadzisz dwuczęściowy eksperyment, w którym zmierzysz długość fali światła lasera półprzewodnikowego.
W pierwszej części przeprowadzisz pomiar w sposób typowy.
W drugiej części eksperymentu, bardziej zaawansowanej, powtórzysz pomiar w nieco zmienionych warunkach i określisz wpływ tych zmian na niepewność pomiarową wyniku.

Wyniki obu części, wraz z ich omówieniem i interpretacją, przedstawisz we wspólnym dzienniku pomiarów.

Opis Wirtualnego Laboratorium

Na ekranie wirtualnego laboratorium widoczna jest grafika, przedstawiająca niebieski blat stołu widziany z góry a na nim układ eksperymentalny do obserwacji obrazu dyfrakcyjnego powstałego wskutek przejścia światła przez siatkę dyfrakcyjną. W dolnej części widoczny jest czarny prostopadłościan z prostokątnym, czerwonym przyciskiem. Symbolizuje on laser, będący źródłem światła monochromatycznego. Po lewej stornie widoczna jest siatka dyfrakcyjna w postaci prostokąta o kolorowych krawędziach i szarym środku, posiadającą 500 rys/mm. U góry widoczny jest prostokątny, czarny ekran, na którym powstaną prążki interferencyjne. Z prawej strony widoczna jest prostokątna, biała linijka z zaznaczoną podziałką od zera do stu pięćdziesięciu centymetrów. Podziałka główna linijki, to 10 cm, a pomocnicza (najmniejsza) - 2 cm. Użytkownik może przesunąć siatkę, tak aby znajdowała się pomiędzy laserem a ekranem. Przesuwając linijkę można zmierzyć odległość pomiędzy siatką a ekranem, natomiast obracając ją o 90Indeks górny o - odległości pomiędzy plankami interferencyjnymi na ekranie. Po wciśnięciu wirtualnego, czerwonego przycisku na laserze, zaczyna on emitować światło o barwie czerwonej. Po włączeniu lasera i umieszczeniu przed nim siatki dyfrakcyjnej, na ekranie pojawiają się pięć czerwonych punktów, układających się na linii prostej biegnącej w kierunku poziomym. Środkowy punkt jest największy i najjaśniejszy, ponieważ symbolizuje on prążek zerowego rzędu ugięcia. Widoczny jest on na środku ekranu. Kolejne prążki oddalone coraz bardziej od prążka centralnego są coraz mniejsze i ciemniejsze.

Uwaga! W naszym wirtualnym laboratorium wszystkie elementy są precyzyjnie ustawione tak, żeby promień lasera padał na ekran lub na siatkę dyfrakcyjną prostopadle. W rzeczywistości takie ustawienie wymaga dużej dbałości.

Podstawa teoretyczna doświadczenia

Związek między stałą siatki dyfrakcyjnej , długością padającej fali , kątem oraz numerem prążka obserwowanego na ekranie ma postać:

Znając trzy parametry tego równania, można wyznaczyć czwarty.

Doświadczenie 1

Podstawowy pomiar długości fali światła - pierwszy rząd widma

Problem badawczy

Celem eksperymentu jest pomiar długości fali światła emitowanego przez laser z wykorzystaniem pierwszego rzędu wzmocnienia w siatce dyfrakcyjnej.

Hipoteza

Wyposażenie laboratorium jest wystarczające do uzyskania wyniku obarczonego niepewnością poniżej 1%.

Co będzie potrzebne

Zapoznaj się z wyposażeniem laboratorium, Zwróć uwagę na linijkę o długości 150 cm i jej rozdzielczość - wynosi ona zaledwie 2 cm.
Przypomnij sobie, w razie potrzeby, związek rozdzielczości przyrządu z niepewnością graniczną odczytu. Skorzystaj z filmu samouczka w e‑materiale „Co to jest rozdzielczość przyrządów pomiarowych?”.

1
Ćwiczenie 1

Czy uzasadnione jest użycie takiej linijki, gdy oczekujemy dokładności wyniku lepszej niż 1%? Dokonaj wstępnej analizy tego problemu.
Zapisz swoją wypowiedź w przygotowanym formularzu i porównaj z wyjaśnieniem.

uzupełnij treść
Instrukcja
Polecenie 1

Opracuj we własnym zakresie plan przeprowadzenia dwóch pomiarów prowadzących do osiągnięcia postawionego celu. Opisz w nim sposób rozwiązania następujących problemów.
1. Jakie wielkości mierzysz bezpośrednio a jaką pośrednio? Wyprowadź zależność tej ostatniej od dwóch pierwszych.
2. Zaproponuj dwa sposoby pomiaru jednej z wielkości mierzonych bezpośrednio - dalej nazwiemy ją . Pomiary te winny się różnić niepewnością wyniku.
3. Opisz sposób pomiaru drugiej wielkości mierzonej bezpośrednio - dalej nazwiemy ją .
4. Oblicz i wpisz do tabeli wartość stałej siatki dyfrakcyjnej (), czyli odległości pomiędzy szczelinami siatki, zgodnie z informacją podaną w instrukcji laboratorium.

Dla każdego z tych pomiarów zapisz kolejność wykonywania czynności w laboratorium. Sporządzony plan pracy wpisz do dziennika pomiarów.

Dokonaj dwóch zaplanowanych pomiarów w wirtualnym laboratorium.

R1I5T5wzNWYvE
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
REvZoTIYex5Mx
poleduze.
Podsumowanie
Polecenie 2

1. Wpisz wyniki pomiarów 1a oraz 1b do tabeli, oblicz niepewności standardowe wielkości mierzonych bezpośrednio. Oblicz, dla każdego z pomiarów, długość fali.
2. Oblicz udziały niepewności oraz . Oblicz niepewność pomiaru długości fali .
3. Porównaj oba wyniki. Czy można uznać je za spójne? Czy można je uznać za zgodne z wartością nominalną ? Taka jest długość fali światła emitowanego przez laser w wirtualnym laboratorium.
4. Oblicz względną niepewność pomiaru długości fali i rozstrzygnij postawioną hipotezę.
5. Zapisz swoje spostrzeżenia dotyczące uzyskanych wyników w przygotowanej na to sekcji na końcu tabeli pomiarów. Uwzględnij przy tym, że tabela posłuży Ci także do zapisania, opracowania i interpretacji wyników drugiej części eksperymentu.

W razie potrzeby przypomnij sobie postępowanie opisane w e‑materiale „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio”. Rozważ także wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego.

Doświadczenie 1

Podstawowy pomiar długości fali światła - pierwszy rząd widma

Problem badawczy

Celem eksperymentu jest pomiar długości fali światła emitowanego przez laser z wykorzystaniem pierwszego rzędu wzmocnienia w siatce dyfrakcyjnej.

Hipoteza

Wyposażenie laboratorium jest wystarczające do uzyskania wyniku obarczonego niepewnością poniżej 1%.

Co będzie potrzebne

Zapoznaj się z wyposażeniem laboratorium, Zwróć uwagę na linijkę o długości 150 cm i jej rozdzielczość - wynosi ona zaledwie 2 cm.
Przypomnij sobie, w razie potrzeby, związek rozdzielczości przyrządu z niepewnością graniczną odczytu. Skorzystaj z filmu samouczka w e‑materiale „Co to jest rozdzielczość przyrządów pomiarowych?”.

1
Ćwiczenie 1

Czy uzasadnione jest użycie takiej linijki, gdy oczekujemy dokładności wyniku lepszej niż 1%? Dokonaj wstępnej analizy tego problemu.
Zapisz swoją wypowiedź w przygotowanym formularzu i porównaj z wyjaśnieniem.

uzupełnij treść
Instrukcja
1
Polecenie 1

Opracuj plan przeprowadzenia dwóch pomiarów prowadzących do osiągnięcia postawionego celu. Opisz w nim sposób rozwiązania następujących problemów.

  1. Jakie wielkości mierzysz bezpośrednio a jaką pośrednio? Wyprowadź zależność tej ostatniej od dwóch pierwszych.

  2. Zaproponuj dwa sposoby pomiaru jednej z wielkości mierzonych bezpośrednio - dalej nazwiemy ją . Pomiary te winny się różnić niepewnością wyniku.

  3. Opisz sposób pomiaru drugiej wielkości mierzonej bezpośrednio - dalej nazwiemy ją .

  4. Oblicz i wpisz do tabeli pomiarów wartość stałej siatki dyfrakcyjnej , czyli odległości pomiędzy szczelinami siatki, zgodnie z informacją podaną w instrukcji laboratorium.

Dla każdego z tych pomiarów zapisz kolejność wykonywania czynności w laboratorium. Sporządzony plan pracy wpisz do formularza poniżej.

uzupełnij treść

Wyniki pomiarów

Rmr4gfGa2mfSp
Ćwiczenie 2
Wyniki pierwszego pomiaru w wirtualnym laboratorium.
- x, to odległość pierwszej plamki dyfrakcyjnej od zerowej;
- y, to odległość siatki dyfrakcyjnej od ekranu.
RX42Brp82vGxm
Ćwiczenie 3
Wyniki drugiego pomiaru w wirtualnym laboratorium.
- x, to odległość pomiędzy lewą i prawą plamką dyfrakcyjną pierwszego rzędu;
- y, to odległość siatki dyfrakcyjnej od ekranu.
Podsumowanie
1
Polecenie 2
  1. Przeanalizuj wyniki pomiarów w tabeli, oblicz niepewności standardowe wielkości mierzonych bezpośrednio. Oblicz, dla każdego z pomiarów, długość fali.

  2. Oblicz udziały niepewności oraz . Oblicz niepewność pomiaru długości fali .

  3. Porównaj oba wyniki. Czy można uznać je za spójne? Czy można je uznać za zgodne z wartością nominalną ? Taka jest długość fali światła emitowanego przez laser w wirtualnym laboratorium.

  4. Oblicz względną niepewność pomiaru długości fali i rozstrzygnij postawioną hipotezę.

  5. Zapisz swoje spostrzeżenia dotyczące uzyskanych wyników w poniższym formularzu.

W razie potrzeby przypomnij sobie postępowanie opisane w e‑materiale „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio”. Rozważ także wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego.

uzupełnij treść
Doświadczenie 2

Porównawczy pomiar długości fali światła - drugi rząd widma

Problem badawczy

Celem eksperymentu jest pomiar długości fali światła emitowanego przez laser z wykorzystaniem drugiego rzędu wzmocnienia w siatce dyfrakcyjnej.

Hipoteza

a) Wykorzystanie drugiego rzędu wzmocnienia zapewni mniejszą niepewność pomiaru niż wyniki uzyskane w pomiarach 1a i 1b.
b) Dostępne wyposażenie laboratorium pozwoli uzyskać wynik obarczony względną niepewnością poniżej 1%.

Co będzie potrzebne

Wykorzystasz wyposażenie wirtualnego laboratorium.
Wskażesz ograniczenie dostępnej w laboratorium linijki i uzasadnisz celowość użycia innej, hipotetycznej linijki.

Instrukcja
Polecenie 3

Opracuj we własnym zakresie plan postępowania analogiczny do sporządzonego dla pierwszej części eksperymentu. Opisz w nim jeden pomiar, z wykorzystaniem wielkości powiązanej z maksimum głównym i jednym z maksimów drugiego rzędu.

Opracowany plan wpisz do dziennika pomiarów w sekcji „Doświadczenie 2”.

Ćwiczenie 2
R1VCcfMFK14Ux
Wskaż cechę linijki, która uniemożliwia wykorzystanie położeń dwóch maksimów drugiego rzędu w jednym pomiarze wielkości x tak, jak zostało to zrobione w pierwszej części eksperymentu. Możliwe odpowiedzi: 1. Linijka jest za krótka., 2. Linijka jest za długa., 3. Linijka ma za małą dokładność., 4. Linijka jest wyskalowana w centymetrach (a nie w mikrometrach, jak stała siatki).

Uzasadnij powód, dla którego nowa linijka umożliwi wykorzystanie dwóch maksimów drugiego rzędu. Zapisz swą wypowiedź w tabeli pomiarów jako komentarz do planu pracy.

Przeprowadź zaplanowany pomiar w wirtualnym laboratorium.

R1I5T5wzNWYvE
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
Podsumowanie

Uzupełnij tabelę pomiarów w sekcji „Doświadczenie 2”. Przeprowadź niezbędne obliczenia, przedstaw uzyskane wynik, rozstrzygnij obie części postawionej hipotezy i podsumuj swoją pracę.
Zastosuj przy tym procedurę analogiczną do opisanej w pierwszej części eksperymentu.

Doświadczenie 2

Porównawczy pomiar długości fali światła - drugi rząd widma

Problem badawczy

Celem eksperymentu jest pomiar długości fali światła emitowanego przez laser z wykorzystaniem drugiego rzędu wzmocnienia w siatce dyfrakcyjnej.

Hipoteza

a) Wykorzystanie drugiego rzędu wzmocnienia zapewni mniejszą niepewność pomiaru niż wyniki uzyskane w pierwszym doświadczeniu.
b) Dostępne wyposażenie laboratorium pozwoli uzyskać wynik obarczony względną niepewnością poniżej 1%.

Co będzie potrzebne

Wykorzystasz wyposażenie wirtualnego laboratorium.
Wskażesz ograniczenie dostępnej w laboratorium linijki i uzasadnisz celowość użycia innej, hipotetycznej linijki.

1
Ćwiczenie 2
R1VCcfMFK14Ux
Wskaż cechę linijki, która uniemożliwia wykorzystanie położeń dwóch maksimów drugiego rzędu w jednym pomiarze wielkości x tak, jak zostało to zrobione w pierwszej części eksperymentu. Możliwe odpowiedzi: 1. Linijka jest za krótka., 2. Linijka jest za długa., 3. Linijka ma za małą dokładność., 4. Linijka jest wyskalowana w centymetrach (a nie w mikrometrach, jak stała siatki).

Uzasadnij powód, dla którego nowa linijka umożliwi wykorzystanie dwóch maksimów drugiego rzędu. Zapisz swą wypowiedź w formularzu.

uzupełnij treść
Instrukcja
1
Polecenie 3

Opracuj we własnym zakresie plan postępowania analogiczny do sporządzonego dla pierwszego eksperymentu. Opisz w nim jeden pomiar, z wykorzystaniem wielkości powiązanej z maksimum głównym i jednym z maksimów drugiego rzędu.

Opracowany plan wpisz do formularza.

uzupełnij treść
RmUih2IDscEK9
Ćwiczenie 3
Wyniki drugiego doświadczenia w wirtualnym laboratorium.
- x, to odległość drugiej plamki dyfrakcyjnej od zerowej;
- y, to odległość siatki dyfrakcyjnej od ekranu.
Podsumowanie
1
Polecenie 4

Uzupełnij tabelę pomiarów. Przeprowadź niezbędne obliczenia, przedstaw uzyskane wynik, rozstrzygnij obie części postawionej hipotezy i podsumuj swoją pracę.
Zastosuj przy tym procedurę analogiczną do opisanej w pierwszej części eksperymentu.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Odszukaj w Internecie oferty diod laserowych o czerwonej barwie światła. Sprawdź, czy długości fali ich światła są zbliżone do tej, jaką ma laser w naszym laboratorium.
Zaprojektuj tabelę dla wyników swojej kwerendy.

uzupełnij treść