Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Re9vvT0qh6wK1
Zdjęcie przedstawia kosmos, który jest pełen gwiazd i mgławic.

Osiągnięcia szkoły lwowsko-warszawskiej

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy można zweryfikować zdanie: „Logika jest trudna.”?

Szkoła lwowsko‑warszawska, zwana też polską szkołą logiki, zyskała europejski rozgłos dzięki badaniu problematyki systemów logicznych i matematycznych. Kazimierz Twardowski wsławił się krytyczną analizą relatywizmu. Alfred Taraski stworzył precyzyjną definicję prawdy, opisując prawdziwość jako funkcję zdaniową w metajęzyku. Jan Łukasiewicz rozbudował pytanie „prawda czy fałsz” o kategorię prawdopodobieństwa, tworząc logikę wielowartościową.

Twoje cele
  • Poznasz osiągnięcia przedstawicieli szkoły lwowsko‑warszawskiej, zwłaszcza Alfreda Tarskiego i Jana Łukasiewicza, na gruncie logiki.

  • Przemyślisz, czy da się wyeliminować relatywizm z takich dziedzin jak estetyka, co postulował Twardowski.

  • Spróbujesz ocenić, czy rozróżnienie Kazimierza Twardowskiego na treść i przedmiot przedstawienia jest skutecznym sposobem weryfikacji twierdzeń.