Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RHc09EztJhHB3
Zdjęcie przedstawia wielu ludzi stojących w kolejce przed wejściem do sklepu. Przy drzwiach umieszczono tabliczkę z napisem: Pączki. Sklep mieści się w niskim budynku. W tle stoją wielokondygnacyjne bloki.

Język poezji Nowej Fali na przykładzie utworu Pan tu nie stał Stanisława Barańczaka

Kolejka po pączki, prawdopodobnie w okolicach tłustego czwartku, przy skrzyżowaniu ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej w Warszawie, 1 marca 1974
Źródło: Grażyna Rutkowska, dostępny w internecie: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Poezja – jak dobrze wszystkim wiadomo – ma dziś zasięg wąski – pisał Stanisław Barańczak. Dziś być może węższy niż kiedykolwiek. Pisanie poezji można określić działaniem heroicznym. Barańczak i poeci Nowej Fali tego heroizmu wymagali nie tylko od siebie, ale także od swoich kolegów po piórze oraz czytelników. W czasach niedoborów żywności, towarów na kartki, kolejek i szarości pisanie poezji o pięknie wydawało się absurdalne. Dlatego tematem dla nowofalowców stało się prawdziwe szare życie toczone w domach z betonu.

Twoje cele
  • Dostrzeżesz cechy charakterystyczne języka poezji Nowej Fali.

  • Wskażesz dominantę kompozycyjną w utworze i wyjaśnisz jej funkcje.

  • Zinterpretujesz kontekst społeczny i metafizyczny w wierszu Stanisława Barańczaka Pan tu nie stał.

  • Scharakteryzujesz podmiot i bohatera lirycznego w utworze Stanisława Barańczaka.