Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RptZe8TqGJWE7
Zdjęcie przedstawia szufladę z przegródkami, w której znajdują się liczne matryce czcionek drukarskich.

Norma językowa

Źródło: Pxhere, domena publiczna.

Zdarzyło ci się kiedyś powiedzieć na pożegnanie do nauczyciela: „Na razie, do jutra” albo przywitać koleżankę słowami „Witam panią serdecznie”? Zapewne nie. Wyrażenia te, choć przecież poprawne gramatycznie, w opisanych sytuacjach wzbudziłyby w najlepszym przypadku zdziwienie i rozbawienie. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego sama poprawność nie wystarcza, by osiągnąć cele zamierzone np. w powitaniu i pożegnaniu, ale też we wszystkich innych komunikatach – prośbach, przeprosinach, oznajmieniach?

Twoje cele
  • Poznasz pojęcie normy językowej.

  • Wskażesz, odwołując się do przykładów, różnicę między normą wzorcową a normą użytkową.

  • Przyporządkujesz zdania do odpowiednich norm językowych.

  • Ustalisz, kto i w jaki sposób decyduje o poprawności różnych form językowych.