Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R14LjyxCJAQt2
Zdjęcie przedstawia kilkuletnie dziecko stojące pomiędzy dwoma równolegle stojącymi maszynami włókienniczymi. Dziecko ubrane jest w biała, dłuższa koszulę. Na podłodze, pod nogami dziecka leżą kłębki bawełny.

Nadzieje i rozczarowania. Społeczne skutki rewolucji przemysłowej

Fotografia. Dziecko zatrudnione w fabryce włókienniczej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wielu badaczy uważa, że industrializacja jest jednym z zasadniczych przełomów w dziejach ludzkości, porównywalnym z rewolucją neolityczną lub (później) informatyczną. To proces gospodarczy, który wywołuje wiele różnorodnych skutków społecznych. Wśród najważniejszych konsekwencji rewolucji przemysłowej w XIX w. należy wymienić wzrost demograficzny, urbanizację, powstanie nowych klas i warstw społecznych oraz zaistnienie tzw. kwestii robotniczej w polityce.

RKxgkkUzgXQuB1
Linia chronologiczna przedstawia następujące wydarzenia. Wiek 18 rozpoczęcie rewolucji przemysłowej. Pierwsza połowa 19 wieku przejściowy kryzys gospodarczy. Lata 1811-1813 działalność ruchu luddystów. Rok 1824 zalegalizowanie związków zawodowych w Wielkiej Brytanii. Rok 1833 uchwalenie przez parlament brytyjski tzw. ustawy fabrycznej. Lata 1836-1849 Działalność ruchu czartystów. Lata 1848-1849 Wiosna Ludów. Rok 1851 Powstanie pierwszej centrali związkowej w Wielkiej Brytanii. Rok 1883 Wprowadzenie przez rząd Bismarcka obowiązkowego ubezpieczenia chorobowego robotników. Rok 1889 Wprowadzenie przez rząd Bismarcka ubezpieczenia na starość od niezdolności do pracy. 28 lipca 1914 rozpoczęcie 1 wojny światowej.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Opiszesz społeczne skutki industrializacji i rewolucji przemysłowej.

  • Scharakteryzujesz związki między różnymi dziedzinami życia społecznego i gospodarczego.

  • Porównasz warunki życia i pracy robotników w XIX w. i współcześnie.

  • Zinterpretujesz informacje znajdujące się w różnych typach źródeł historycznych.