O kuli uczymy się na lekcjach matematyki, ale mamy też z nią do czynienia na lekcjach geografii, gdy pracujemy z globusem. Tutaj postaramy się połączyć dwa spojrzenia na kulę: matematyczne i geograficzne.
Ale kula nie tylko wyobraża Ziemię. Na lekcjach geografii/astronomii rozpatrujemy kosmos, sklepienie niebieskie z punktu widzenia nas stojących na powierzchni Ziemi, która może być w tym momencie utożsamiana z maleńkim punkcikiem we Wszechświecie. Jak wtedy widzimy Kosmos? Otóż modelem Wszechświata jest tutaj sfera, czyli powierzchnia kuli. Obracając się z głową zadartą do góry widzimy kuliste sklepienie niebieskie, usiane w nocy gwiazdami, a w dzień błękitne, z blaskiem słonecznym.
Tak więc kula, której własności poznaliśmy na lekcji matematyki jest modelem Ziemi, na której żyjemy i sklepienia niebieskiego, które mamy nad głowami.
Materiał zawarty w tej lekcji jest materiałem spoza podstawy programowej, więc jeśli nie interesuje Cię ta tematyka, możesz po prostu lekcję pominąć.
Pogłębisz swoje wiadomości z matematyki o kuli.
Pogłębisz swoje wiadomości z geografii o globusie.
Przygotujesz się do odkrywania własności figur geometrycznych na powierzchni kuli, czyli sferze.