Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R8ws7MC23iu8N
Ilustracja przedstawia kulę ziemską w kosmosie. W tle znajduje się również księżyc.

Kula jako model Ziemi. Powierzchnia kuli jako model powierzchni Ziemi. Powierzchnia kuli jako model sfery niebieskiej

Źródło: dostępny w internecie: Sergio Hernández z Pixabay, domena publiczna.

O kuli uczymy się na lekcjach matematyki, ale mamy też z nią do czynienia na lekcjach geografii, gdy pracujemy z globusem. Tutaj postaramy się połączyć dwa spojrzenia na kulę: matematyczne i geograficzne.

Ale kula nie tylko wyobraża Ziemię. Na lekcjach geografii/astronomii rozpatrujemy kosmos, sklepienie niebieskie z punktu widzenia nas stojących na powierzchni Ziemi, która może być w tym momencie utożsamiana z maleńkim punkcikiem we Wszechświecie. Jak wtedy widzimy Kosmos? Otóż modelem Wszechświata jest tutaj sfera, czyli powierzchnia kuli. Obracając się z głową zadartą do góry widzimy kuliste sklepienie niebieskie, usiane w nocy gwiazdami, a w dzień błękitne, z blaskiem słonecznym.

Tak więc kula, której własności poznaliśmy na lekcji matematyki jest modelem Ziemi, na której żyjemy i sklepienia niebieskiego, które mamy nad głowami.

Materiał zawarty w tej lekcji jest materiałem spoza podstawy programowej, więc jeśli nie interesuje Cię ta tematyka, możesz po prostu lekcję pominąć.

Twoje cele
  • Pogłębisz swoje wiadomości z matematyki o kuli.

  • Pogłębisz swoje wiadomości z geografii o globusie.

  • Przygotujesz się do odkrywania własności figur geometrycznych na powierzchni kuli, czyli sferze.