Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1TQvjTIg2RWC
Ilustracja przedstawia liczbę osiem do potęgi drugiej ułożoną z łańcucha rowerowego. Tło grafiki jest pomarańczowe.

Potęga o wykładniku naturalnym

Źródło: Miguel A. Padrinan, dostępny w internecie: www.pexels.com.

Często obserwowanym zjawiskiem jest nadawanie nazwy obiektowi lub zjawisku, które powtarza się w jakiś konkretnych sytuacjach. Wraz z rozwojem arytmetyki matematycy zwrócili uwagę na iloczyny, w których wszystkie czynniki były takie same. Obliczając pole kwadratu o boku a, wykonujemy mnożenie a·a, chcąc wyznaczyć objętość sześcianu o krawędzi a, rozważamy iloczyn a·a·a. Dla uproszczenia zapisu w takich i analogicznych wyrażeniach wprowadzono pojęcie potęgi.

Z potęgami spotkałeś się już w szkole podstawowej. W tej lekcji powtórzymy i utrwalimy ich własności.

Twoje cele
  • Zastosujesz definicję potęgowania do obliczania wartości potęg o wykładniku naturalnym.

  • Zastosujesz własności potęg o wykładniku naturalnym.