Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Mlf02DMZvFH
Ilustracja przestawia kolorowe kamienie ułożone na sobie.

Co najmniej, co najwyżej, dokładnie – w rachunku prawdopodobieństwa

Źródło: dostępny w internecie: sarajuggernaut z Pixabay, domena publiczna.
R2K668HVc0xsP1
Źródło: Sean the Spook, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Matematycy z reguły są ludźmi uporządkowanymi, lubiącymi jednoznaczne rozwiązanie danego problemu. Dlatego zamiast sformułowań co najmniej, co najwyżej, wolą sformułowanie dokładnie.

Okazuje się, że i poetom jest nieobce to słowo. Jeśli chcesz się o tym przekonać, przeczytaj fragment wiersza Zbigniewa Herberta „Kamyk”.

Kamyk jest stworzeniem
doskonałym

równy samemu sobie
pilnujący swych granic

wypełniony dokładnie
kamiennym sensem

Aby jednak zdenerwować perfekcjonistów, inni matematycy z uporem szukają kilku rozwiązań nawet błahych zagadnień. Podążymy ich śladem i w tym materiale podamy przykłady zadań, których rozwiązania będą wymagały rozważenia problemów typu – co najmniej, co najwyżej, dokładnie.

Twoje cele
  • Obliczysz prawdopodobieństwo zdarzenia, korzystając ze wzoru na prawdopodobieństwo klasyczne.

  • Wykorzystasz aparat kombinatoryczny do wyznaczania liczby zdarzeń elementarnych i liczby zdarzeń sprzyjających.

  • Rozwiążesz tekstowe zadania probabilistyczne, zawierające sformułowania co najmniej, co najwyżej, dokładnie.