Materiał jest częścią serii „Inne spojrzenie”.
W 2011 r. „Dziennik Gazeta Prawna” i „Gazeta Wyborcza”, jako dwa polskie tytuły, zostały wyszczególnione w międzynarodowym raporcie ENPA 50 Ideas for the Future of Newspapers.
50 pomysłów dla przyszłości gazetZ okazji 50. urodzin ENPA, European Newspaper Publishers Association, przygotowała praktyczną publikację zawierającą 50 przykładów inspirujących działań i akcji wydawców prasowych na świecie. Ich gotowość do zmian ma szansę zmobilizować innych do działania. Ten zbiór case studies akcji prowadzonych przez wydawców prasowych ma na celu dostarczenie inspiracji dla strategów i reklamodawców oraz każdego zainteresowanego rynkiem mediów. Wśród 50 przykładów najciekawszych zdaniem organizacji ENPA działań wydawców znalazły się również aktywności dwóch polskich tytułów prasowych. Są nimi „Dziennik Gazeta Prawna” (z programem Przedsiębiorcza Polska) i „Gazeta Wyborcza” (z programem Polacy, odwagi!). ENPA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet, to międzynarodowe stowarzyszenie użyteczności publicznej reprezentujące interesy europejskiego sektora wydawców gazet w kontaktach z innymi europejskimi i międzynarodowymi instytucjami. Polskie wydanie poniższego raportu zostało przygotowane przez komisję ds. promocji prasy utworzoną przez IWP, ZKDP i PBC.
Na szczególną uwagę zasługują słowa zawarte w przedmowie Neelie Kroes, wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej, komisarz ds. Agendy Cyfrowej:
50 pomysłów dla przyszłości gazet (raport)Wolność wypowiedzi jest jedną z naszych najcenniejszych wartości. Wynalazła ją Europa, jednak wielu Europejczyków pamięta czasy, gdy jej brakowało. Gazety niezmiennie odgrywają wyjątkową rolę w nowoczesnej demokracji. Dają możliwość głębokiej, ciągłej refleksji. Usprawniają proces debaty i interakcji, a to jest fundamentalne dla sfery publicznej. Jest zatem ważne, by w przyszłości prasa stale odgrywała swą historyczną rolę. Najlepszym sposobem, by to osiągnąć, jest wypracowanie solidnego modelu biznesowego, który zagwarantuje skuteczne środki pokonywania wydawniczych wyzwań i zdobywania zaangażowania czytelników. 50 pomysłów zaprezentowanych w tym zbiorze to wyraźny znak, że członkowie ENPA są na dobrej drodze, aby pokonać mrok otaczający prasę oraz przyczyniają się do jej rozwoju i odrodzenia. Każdy, kto przeczyta tę publikację za 50 lat i spojrzy wstecz, powinien móc powiedzieć, że nadała ona ton innowacjom na pięć kolejnych dekad. Ogłoszenie tego na setnych urodzinach ENPA byłoby niewątpliwym sukcesem.
Przeanalizujesz historię prasy Polsce po 1945 roku.
Wyjaśnisz, czym jest tabloid.
Scharakteryzujesz aktualną sytuację prasy.