Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RuAFn6mRHSVhq
Zdjęcie zrobione jest w pomieszczeniu z półokrągłą ścianą, w której znajdują się liczne, wysokie okna. W ich górnych częściach znajdują się kwadratowe szprosy. W oknie, na łuku pomieszczenia, na balustradzie siedzi kobieta. Wyciąga twarz ku górze, jakby się opalała. Za nią, w tle niebo pokryte pierzastymi chmurami. Ściany pomieszczenia pokryte są geometryczną mozaiką.

Efekty malarskie w poezji Młodej Polski - obrazy malowane słowem

Brice Challamel, Rozmarzona (fot.), 2012
Źródło: Brice Challamel, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Justyna Bajda „Poeci – to są słów malarze…”. Typy relacji między słowem a obrazem w książkach poetyckich okresu Młodej Polski

Opisywane w młodopolskiej poezji motywy przyrody często ujmowane były jako element większej kompozycyjnie całości. Charakter wyodrębnianego w naturze fragmentu przestrzeni chętnie porównywano do dzieła malarskiego, choć milczeniem pomijano zasadnicze różnice między […] opisem słownym, kreującym wyobrażenia pojawiających się kolejno motywów, a postrzeganym momentalnie obrazem.

1 Źródło: Justyna Bajda, „Poeci – to są słów malarze…”. Typy relacji między słowem a obrazem w książkach poetyckich okresu Młodej Polski, Wrocław 2010, s. 157.
Twoje cele
  • Wyjaśnisz, za pomocą jakich chwytów językowych młodopolscy poeci tworzyli poetyckie obrazy.

  • Wymienisz motywy, które stawały się „ramami” dla poetyckich obrazów młodopolan.

  • Wskażesz analogie między obrazem malarskim a poetyckim.

  • Stworzysz własny „obraz” słowem.