Zdjęcie zrobione jest w pomieszczeniu z półokrągłą ścianą, w której znajdują się liczne, wysokie okna. W ich górnych częściach znajdują się kwadratowe szprosy. W oknie, na łuku pomieszczenia, na balustradzie siedzi kobieta. Wyciąga twarz ku górze, jakby się opalała. Za nią, w tle niebo pokryte pierzastymi chmurami. Ściany pomieszczenia pokryte są geometryczną mozaiką.
Efekty malarskie w poezji Młodej Polski - obrazy malowane słowem
Brice Challamel, Rozmarzona (fot.), 2012
Źródło: Brice Challamel, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
„Poeci – to są słów malarze…”. Typy relacji między słowem a obrazem w książkach poetyckich okresu Młodej PolskiOpisywane w młodopolskiej poezji motywy przyrody często ujmowane były jako element większej kompozycyjnie całości. Charakter wyodrębnianego w naturze fragmentu przestrzeni chętnie porównywano do dzieła malarskiego, choć milczeniem pomijano zasadnicze różnice między […] opisem słownym, kreującym wyobrażenia pojawiających się kolejno motywów, a postrzeganym momentalnie obrazem.
Źródło: Justyna Bajda, „Poeci – to są słów malarze…”. Typy relacji między słowem a obrazem w książkach poetyckich okresu Młodej Polski, Wrocław 2010, s. 157.
Twoje cele
Wyjaśnisz, za pomocą jakich chwytów językowych młodopolscy poeci tworzyli poetyckie obrazy.
Wymienisz motywy, które stawały się „ramami” dla poetyckich obrazów młodopolan.
Wskażesz analogie między obrazem malarskim a poetyckim.
Stworzysz własny „obraz” słowem.