Rud4ITMR9LjxY
Ilustracja przedstawia kroplę nad taflą wody, na której rozpościerają się fale.

Krytyka związku przyczynowo–skutkowego

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Wyobraź sobie, że grasz z kimś w orła i reszkę. Podrzucasz monetę w powietrze. W tej chwili masz dokładnie 50 % szans na zwycięstwo – są bowiem dwa możliwe wyniki gry: orzeł lub reszka. Załóżmy, że wypada reszka – wygrywasz. Czy rzut monetą był przyczyną twojego zwycięstwa? W tej lekcji dowiesz się, jak rozumiano przyczynowość w oświeceniowej nauce oraz w jaki sposób David Hume poddał tę kategorię krytyce.

Twoje cele
  • Przedstawisz empiryczną koncepcję poznania Davida Hume’a.

  • Wskażesz kryterium oceny twierdzeń naukowych.

  • Zrekonstruujesz krytykę kategorii przyczyny Hume’a.

  • Przeanalizujesz przedstawioną przez Hume’a krytykę indukcji.

  • Wskażesz sceptyczne konsekwencje krytyki poznania dokonanej przez Hume’a.