Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rud4ITMR9LjxY
Ilustracja przedstawia kroplę nad taflą wody, na której rozpościerają się fale.

Krytyka związku przyczynowo–skutkowego

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Wyobraź sobie, że grasz z kimś w orła i reszkę. Podrzucasz monetę w powietrze. W tej chwili masz dokładnie 50 % szans na zwycięstwo – są bowiem dwa możliwe wyniki gry: orzeł lub reszka. Załóżmy, że wypada reszka – wygrywasz. Czy rzut monetą był przyczyną twojego zwycięstwa? W tej lekcji dowiesz się, jak rozumiano przyczynowość w oświeceniowej nauce oraz w jaki sposób David Hume poddał tę kategorię krytyce.

Twoje cele
  • Przedstawisz empiryczną koncepcję poznania Davida Hume’a.

  • Wskażesz kryterium oceny twierdzeń naukowych.

  • Zrekonstruujesz krytykę kategorii przyczyny Hume’a.

  • Przeanalizujesz przedstawioną przez Hume’a krytykę indukcji.

  • Wskażesz sceptyczne konsekwencje krytyki poznania dokonanej przez Hume’a.