Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1XcNgKUlGUdG
Obraz przedstawia postaci ludzkie kłębiące się na pokładzie rozkołysanego statku i wyciągające do góry ręce. Na ich twarzach maluje się przerażenie.

Uniwersalny charakter Burzy, czyli dzieło Szekspira według Krzysztofa Warlikowskiego

George Romney, Burza (akt I, scena 1)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Szekspirowska Burza rozpoczyna się od zatonięcia okrętu. Krzysztof Warlikowski uwspółcześnia środek transportu i umieszcza część bohaterów dramatu w samolocie:

Małgorzata Dziewulska Dlaczego Szekspir?

Kiedy dwór zasiadł w fotelach lotniczych to nie była niespodzianka, bo trzymana w ryzach niepewność Alonza, Sebastiana, Antonia była nam doskonale znana. Kiedy zaczynało rzucać, za fotelami winnych stawały ich sobowtóry o zniekształconych twarzach. To oni sami wobec siebie samych, ale również każdy z nas, widzów, wobec siebie samego.

1 Źródło: Małgorzata Dziewulska, Dlaczego Szekspir?, [w:] Burza, Warszawa 2008, s. 5. [broszura towarzysząca płycie z nagraniem spektaklu].
Twoje cele
  • Poznasz sylwetkę współczesnego reżysera teatralnego Krzysztofa Warlikowskiego.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób reżyser rozumie wyrażenie „uwspółcześnianie Szekspira”.

  • Wskażesz w scenicznej realizacji Burzy odniesienia do współczesnej sytuacji w Polsce.

  • Porównasz teatralną realizację wybranej postaci z Szekspirowskiej Burzy z jej malarską interpretacją.