R1IBqyvBYYdEL
Na zdjęciu znajduje pięć osób, leżących, opartych na przedramionach, zwróconych twarzą do przodu. Wszystkie postaci ubrane są na czerwono. Od lewej są to: mały, kilkuletni chłopiec, blondyn o niebieskich oczach; młoda kobieta, może nastolatka, o długich włosach brązowych i niebieskich oczach; kobieta w średnim wieku, ale o młodym wyglądzie, z długimi blond włosami i brązowymi oczami; mężczyzna w średnim wieku o krótkich ciemnobrązowych włosach, zaczesanych nieco do góry; mały chłopiec o brązowych włosach i brązowych oczach. Wszystkie postaci uśmiechają się.

Model rodziny i poziom dzietności w różnych regionach świata

Źródło: Pixabay License, https://pixabay.com/pl/service/terms/#license, dostępny w internecie: pixabay.com.

Co przychodzi ci na myśl, gdy słyszysz słowo „rodzina”? Czy oznacza ono zawsze jednego mężczyznę, jedną kobietę i dzieci? A może posiadanie dzieci to nie jest warunek konieczny? Czy do rodziny zaliczają się też dziadkowie, pradziadkowie, ciocie i wujkowie? W tym materiale opisano modele rodziny, które można spotkać w różnych częściach świata. Zwrócono także uwagę na przestrzenne zróżnicowania współczynnika dzietności na świecie.

REyLbzZrZQGZI
Niegdyś w obecnych krajach wysoko rozwiniętych powszechny był model rodziny wielodzietnej. Obecnie rodziny w tych krajach posiadają najczęściej jedno lub dwoje dzieci.
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
Twoje cele
  • Wymienisz i skategoryzujesz różne modele rodziny.

  • Przedstawisz obecne tendencje zmian w związkach dwojga ludzi.

  • Scharakteryzujesz przestrzenne zróżnicowanie współczynnika dzietności na świecie, porównasz jego wartości w różnych krajach i wyjaśnisz przyczyny tego zróżnicowania.

  • Ocenisz rolę modelu rodziny w zastępowalności pokoleń.