Na zdjęciu znajduje pięć osób, leżących, opartych na przedramionach, zwróconych twarzą do przodu. Wszystkie postaci ubrane są na czerwono. Od lewej są to: mały, kilkuletni chłopiec, blondyn o niebieskich oczach; młoda kobieta, może nastolatka, o długich włosach brązowych i niebieskich oczach; kobieta w średnim wieku, ale o młodym wyglądzie, z długimi blond włosami i brązowymi oczami; mężczyzna w średnim wieku o krótkich ciemnobrązowych włosach, zaczesanych nieco do góry; mały chłopiec o brązowych włosach i brązowych oczach. Wszystkie postaci uśmiechają się.
Co przychodzi ci na myśl, gdy słyszysz słowo „rodzina”? Czy oznacza ono zawsze jednego mężczyznę, jedną kobietę i dzieci? A może posiadanie dzieci to nie jest warunek konieczny? Czy do rodziny zaliczają się też dziadkowie, pradziadkowie, ciocie i wujkowie? W tym materiale opisano modele rodziny, które można spotkać w różnych częściach świata. Zwrócono także uwagę na przestrzenne zróżnicowania współczynnika dzietności na świecie.
REyLbzZrZQGZI
Twoje cele
Wymienisz i skategoryzujesz różne modele rodziny.
Przedstawisz obecne tendencje zmian w związkach dwojga ludzi.
Scharakteryzujesz przestrzenne zróżnicowanie współczynnika dzietności na świecie, porównasz jego wartości w różnych krajach i wyjaśnisz przyczyny tego zróżnicowania.
Ocenisz rolę modelu rodziny w zastępowalności pokoleń.