Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1dpUfwQpaaa7
Obraz przedstawia pejzaż morski. W centralnej i prawej części obrazu znajduje się wzburzone morze. Pływają po nim szarpane falami trzy galeony. Po lewej stronie znajduje się wysoki brzeg, na którym stoi kilka osób. Obserwują one, co dzieje się na morzu.

Sposób kreacji świata, historii i losów pokolenia Kolumbów. Krzysztof Kamil Baczyński Dwie miłości

Ludolf Bakhuizen, Rozbicie okrętów w czasie sztormu 1‑3 marca 1694 r., ok. 1694
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Czy miłość Ojczyzny zwycięża powinna być ważniejsza od osobistych uczuć? W jaki sposób liryka czasów wojny ujmowała dylematy młodych bohaterów?

Poeci pokolenia Kolumbów pisali w poczuciu nieuchronności śmierci. Byli żołnierzami i swój los wybierali świadomie. Czas grozy był jednak także czasem miłości. To właśnie zderzenie – wizji śmierci i siły młodzieńczego uczucia – tworzy dramatyzm poezji tej generacji. Wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Dwie miłości stanowi przejmującą refleksję nad tragedią wojny, która zawsze jest tragedią jednostek.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Dwie miłości.

  • Opiszesz charakterystyczne dla pokolenia Kolumbów postrzeganie rzeczywistości.

  • Scharakteryzujesz sposób kreacji świata, historii i losów pokolenia Kolumbów w wierszu Dwie miłości.

  • Wyjaśnisz, dlaczego wiersz Baczyńskiego wyraża tragizm losu pokolenia Kolumbów.