Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RsKUDhMEDjnkt
Czarno-białe zdjęcie przedstawia duży gmach teatru. Jego frontowa część składa się z wysokich kolumn oraz płaskorzeźb. Na szczycie znajduje się dwuspadowy dach oraz płaskorzeźby. Na bocznych ścianach są niewielkie okna. W tle są zabudowania miasta oraz niebo z chmurami.

Funkcje dydaktyczne teatru oświeceniowego – konteksty historyczne

Teatr Wielki w Warszawie, przed 1939
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Czy teatr może być politycznie zaangażowany? Co mówi na ten temat historia polskiej sceny narodowej? W jakiej sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej kraju doszło do jej powstania? Jakie pełniła funkcje i jakie było jej znaczenie dla kształtowania się tożsamości obywatela Rzeczpospolitej doby oświecenia?

Założony przez Stanisława Augusta Poniatowskiego Teatr Narodowy był pierwszą publiczną sceną polską i najpotężniejszym medium tamtych czasów.

Twoje cele
  • Poznasz historię Teatru Narodowego.

  • Przeanalizujesz kontekst historyczny i społeczny powstania publicznej sceny narodowej.

  • Scharakteryzujesz repertuar Teatru Narodowego.

  • Wyjaśnisz, na czym polegała funkcja dydaktyczna teatru w czasach oświecenia i jak wiązała się z polską polityką.