Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RZRl2J4xbZ1uS
Zdjęcie przedstawia wiele tarcz zegarów znajdujących się obok siebie.

Myśl Immanuela Kanta: część 4. Formy naoczności i kategorie intelektu

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jak doświadczamy czasu? Nie można go zobaczyć, ani dotknąć. A jednak to w czasie, tak jak i w przestrzeni, lokujemy wszystkie nasze spostrzeżenia…

Kant w swojej epistemologii nie zajmował się tym, co interesowało epistemologów przed nim, czyli jak podmiot ma wyjść do świata zewnętrznego, by go lepiej poznać. W centrum rozważań postawił myślący podmiot i pochłaniało go to, w jaki sposób ów podmiot doświadcza świata w swoim wnętrzu. Dlatego podjął próbę opisania różnego rodzaju „siatek”, które podmiot nakłada na postrzeganą rzeczywistość. Jedne z nich nazwał formami naoczności (czas, przestrzeń), a drugie kategoriami intelektu.

Twoje cele
  • Poznasz koncepcje form naoczności i kategorii intelektu.

  • Sprawdzisz, czym różni się Kantowska „naoczność” od „jasności i oczywistości” racjonalistów.

  • Wyjaśnisz, na czym polega różnica między sądami spostrzeżeniowymi a doświadczeniowymi.