Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RjC5392yStGOr
Fotografia przedstawia regał biblioteczny wypełniony książkami. Jest on oświetlony przez liczne żarówki zwisające z sufitu.

Warszawa w Lalce i na fotografii z epoki

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Lalka pozwala wędrować ulicami XIX‑wiecznej Warszawy, jest rodzajem przewodnika. Czy jednak Prus, tak chwalony za genialny realizm w przedstawianiu miasta, stworzył prawdziwy obraz ówczesnej stolicy?

Fotografia jest wiernym odtworzeniem rzeczywistości. Pokazuje ją w sposób obiektywny, bez upiększania czy zniekształcania. Nie komentuje jej i nie interpretuje. Dzięki temu wynalazkowi przeszłość znamy nie tylko z opisów czy rysunków, które przedstawiają świat z punktu widzenia ich autora. Miejsca opisane w Lalce można porównać z tymi uwiecznionymi na starych fotografiach, a wówczas uderzający staje się brak wszelkich znamion rusyfikacji. Prus świadomie wymazał z obrazu Warszawy dwujęzyczne szyldy, rosyjskie pomniki, rosyjskich policmajstrów i sołdatów.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz początki fotografii i słynnych fotografów XIX‑wiecznej Warszawy.

  • Opiszesz sposób obrazowania przestrzeni w Lalce Bolesława Prusa.

  • Wskażesz, z jakich powodów Prus usunął z literackiego obrazu Warszawy wszystkie przejawy rosyjskości.