Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1VNhI7VU4jbX
Obraz przedstawia scenę rodzajową. Jest na nim ukazany starszy mężczyzna i młoda kobieta. Mężczyzna ma rzadkie włosy w siwym kolorze. Ma też gęstą siwą brodę i wąsy. Ma obnażoną prawą pierś. Patrzy się na młodą kobietę. Jest ona odwrócona do niego tyłem. Kobieta ma długie, upięte włosy. Na głowie ma przepaskę. Ma obnażone ramiona i piersi. Trzyma uniesione ku górze ręce. Patrzy się przez prawe ramię na starca.

Młodość i wolność w Odzie do młodości

Louis-Jean-François Lagrenée, Alegoria młodości i starości, 1771
Źródło: domena publiczna.

Dlaczego romantycy umierali młodo? Za co byli gotowi oddać życie? Na czym polegał romantyczny duch i jaki był związek młodości z wolnością?

Romantycy stworzyli charakterystyczny język obrazów i symboli ukazujących doniosłość dwóch ideałów: młodości i wolności. Oba pojęcia współbrzmiały ze sobą, ponieważ romantyczna młodość była pełna uczucia, zapału i wiary w możliwość zmiany świata. Można ją określić jako zbuntowaną, gotową do walki i poświęcenia w imię prawa do swobody. Na tych dwóch ideałach wyrosła niemal cała literatura romantyczna.

Twoje cele
  • Poznasz sposoby przedstawienia romantycznych motywów młodości i wolności w Odzie do młodości Adama Mickiewicza.

  • Prześledzisz nawiązania Ody do młodości do kultury antyku.

  • Dokonasz analizy związku młodości z wolnością.